A matematikában miért nem küzdenek úgy, mint a fociban? – Mesterséges intelligenciát az oktatásba?
A mesterséges intelligencia forradalmasíthatja az oktatást – állítja Weisz Ágoston, a Google Gemini mesterségesintelligencia-chatbot egyik vezetője. A magát a kreatív gondolkodás iskolájaként aposztrofáló, 8–18 éveseknek programozó-szakköröket tartó Alphacademy alapító tanára szerint az MI-szoftverek oktatási eszközként lehetővé tehetik a diákok egyénre szabott képzését. A lehetőség kiaknázásához nem tiltani kell az új technológiát vagy félni tőle, vallja a szakértő, hanem a veszélyeit kiküszöbölve magunk mellé állítani. Ahogy az embernek ez számos vívmány esetében sikerült már – tesszük hozzá mi.
Átalakulhat a tanárok szerepköre
„A mesterséges intelligencia kapcsán a fő aggodalom, hogy a gyerekek visszaélhetnek vele, hiszen a nyelvi modellek képesek fogalmazásokat, összefoglalókat generálni, ami feleslegessé teheti a könyvek olvasását – kezdi Weisz Ágoston. – Az adatvédelmi aggályokat sem hagyhatjuk figyelmen kívül, mert ezek a modellek óriási mennyiségű adatból dolgoznak, és a diákok személyes adatait védenünk kell.
Ám mivel az új technológia így is, úgy is az életünk része lesz, tiltás helyett érdemes arra törekednünk, hogy a tanárok, az iskolák és a szülők együttműködjenek abban, hogy az alkalmazását mi irányítsuk.
A gyerekek ugyanis mindenképp használni fogják – a cél, hogy ezt a használatot sikerüljön jó irányba terelnünk, a kedvező hatásaiból profitálnunk az oktatásban.”
A szakember a számológép példáját hozza fel, ami a megjelenésekor szintén riadalmat keltett, de ma már nem gondoljuk, hogy elvette a matematikaórák értelmét. Inkább felszabadított a diákoknak időt, amit a sokjegyű számok összeadásánál bonyolultabb problémák megoldására fordíthatnak. Az MI ugyanígy mentesíthet időigényes feladatok ismételgetése alól, teret nyitva a mélyebb, kreatívabb gondolkodásnak. Segítségével az oktatás az információk memorizálása helyett problémamegoldásra, a logikai gondolkodás fejlesztésére összpontosíthat. Adott feladatok megoldási mintáinak bemagolása helyett a felfedezés, a megértés kerülhet a középpontba, ami jobban felkészít az élet kihívásaira.
„A diákok az MI segítségével interaktív környezetben tanulhatnak, valós idejű visszajelzést kapva, ami lehetővé teszi a hibák azonnali felismerését és azok javítását – folytatja Weisz Ágoston. – Ez a gyerekeket sikerélményhez juttatja, ami további motivációt biztosít számukra.
Hangsúlyozom: nem a tanárok gépekkel való helyettesítéséről van szó! Sokkal inkább a munkájuk segítéséről, kibővítéséről, újragondolásáról.
Amíg például az MI feladatokat javít, a tanárok a diákok motiválására, érzelmi és szociális készségei fejlesztésére koncentrálhatnak, ami nélkülözhetetlen a sikeres emberek neveléséhez. Előtérbe kerülhet a felnőttként a munkaerőpiacon aranyat érő csapatmunka támogatása is.”
Csökkenhet a szülőkre háruló teher
Az MI használatával az oktatási rendszernek lehetősége nyílhat kilépni a hagyományos tanítási módszerek korlátai közül, és egyénre szabott tanulási élményt nyújtani mindenkinek. Az MI-től a diákok a saját aktuális szintjüknek megfelelő, tudásukhoz, képességeikhez, haladási tempójukhoz igazodó feladatokat kaphatnak, így a sikerélmény valóban nem marad el. A modell olyan kérdésekkel segítheti a gyerekeket, amelyekre támaszkodva maguk jöhetnek rá egy-egy probléma megoldására.
„Az oktatás alapvető célja, hogy a gyerekek ne kötelező feladatként, hanem lelkesítő élményként éljék meg a tanulást – véli a szakember. – Az ehhez szükséges siker akkor a legtermészetesebb, ha a tanuló maga fedez fel valamit, illetve lép túl egy-egy kihívást jelentő akadályon.
Az MI támogatása a gyakorlatban először a házi feladatok elkészítésekor lehet hasznos. A diákok otthon átbeszélgethetik vele azokat a részeket, amiket órán esetleg nem értettek meg.
Ezzel csökkenhet a szülőkre háruló teher, akiknek nem mindig van lehetőségük minden tantárgyba besegíteni. Ehhez fontos lehetővé tenni, hogy minden diák hozzáférjen az eszközökhöz, szoftverekhez, hogy ne fokozzuk a társadalmi különbségeket.”
Ágoston a jövő tanítási módszereibe a diákként, majd tanárként szerzett tapasztalatait is beépítené, ha rajta múlna. „Diákként a csapatmunka azt takarta, hogy egyvalaki megoldja a feladatokat mások helyett, mert könnyű volt kibújni a felelősség alól.Pedig a csapatmunka nem lehet a szükséges rossz, amin végig kell szenvedni magunkat! Én felnőttként a Google-nál tanultam meg, mit jelent csapatban dolgozni: hogy nem azért osztom meg a többiekkel az ötleteimet vagy a megoldásomat, hogy lássák, mennyivel okosabb vagyok, hanem hogy érezzék, társak vagyunk. A csapatmunka tehát akkor jó, ha az egyén a közösségért dolgozik, és nem magát helyezi előtérbe. Tanárként kísérleteztem azzal is, hogy egy gyereknek nem mondok mást, csak dicsérem, biztatom. Elképesztő hatást lehet így elérni! Ez is lesz a jövőben a tanárok feladata: a modellek monoton munkája mellé odatenni az emberi részt.”
A fiataloknak magától értetődő
A szakember a Benjamin Bloom amerikai pedagógus által kifejtett „két szigma problémára” is felhívja a figyelmet. Eszerint, ha a gyerekeknek személyes tutort biztosítunk, két szigmával jobban képesek teljesíteni, vagyis az átlagos gyerekből nagyon jó lesz, a nagyon jó gyerekből zseni, a nagyon gyenge tanulóból pedig közepesen erős. Az MI ma már alkalmas arra, hogy személyes tutor legyen. A modern világban ráadásul már nem annyira a tudás az érték, mint a meglévő kollektív tudás alkalmazása, a kreatív problémamegoldó gondolkodás.
Az MI-alapú modellek olyan kérdéseket tehetnek fel, amelyek gondolkodásra késztetik a diákokat, akik a készen bemagolt válaszok helyett saját megoldásokat dolgozhatnak ki egy-egy feladatra.
„A pedagógusi munkának nem az a lényege, hogy kiszámoljuk a matekfeladat megoldását, hanem az, hogy sikeres, kreatív és boldog embereket neveljünk – vallja Weisz Ágoston. – A mai generáció, az MI-natívok nemzedéke már természetes módon fogja használni a mesterséges intelligenciát a mindennapi életben. Az idősebbek számára még új gondolkodásmódot igényel, hogyan lehet az MI-t hatékonyan alkalmazni, de a fiataloknak ez szinte magától értetődő. Ezt a természetességet kell támogatni az oktatásban is.”
Azt a szakember is kiemeli, hogy az MI bevezetésével nem csupán lehetőségek, hanem kihívások is járnak, szerinte mégsem az a megoldás, hogy eltiltjuk a gyerekeket a használatától, hiszen így elzárnánk őket a fejlődés egyik legfontosabb eszközétől. Ehelyett a felelősségteljes használatra kell tanítani őket, hogy felismerjék az esetleges veszélyeket, például az adatokkal való visszaélést vagy a manipulációt.
„Hány olyan gyerek van, aki kimegy focizni, és nem csak sétálgatva belerúg néha a labdába, hanem izzad, küzd, rohan, majd hazafelé elalszik a kocsiban? Ha ezekbe a gyerekekbe ennyi motiváció és energia szorult, a matekban miért nem küzdenek úgy, mint a fociban?
Mert a fociban van sikerélmény, csapatszellem és dicséret.
Mi azt tanítjuk, hogy akinek valami nem sikerül, azt nem marasztaljuk el, hanem átsegítjük a holtponton, aki pedig jól teljesít, az nagy adag dicséretet zsebelhet be. Az ezzel járó öröm olyan szinten motivál az újabb bizonyításra, hogy időnként még a diák reklamál, ha nem kap (elég) házi feladatot. Ezt még könnyebb úgy elérni, ha nem egyszerre harminc gyerekkel akarunk »gólt rúgatni«, hanem odafigyelünk az egyénekre.”
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>