A puzzle története – Így álltak össze a kirakós darabkái
Babits Mihály 1933-ban papírra vetett Jegyzetek a betegágyból című munkáját olvasva lettem figyelmes az egyik epizód meglepő címére: puzzle. Mint írja, ez a játék éppen most jött divatba. Utánanéztem gyorsan, és valóban, a kirakós ekkor, a gazdasági világválság idején élte első virágkorát: az USA-ban hetente 10 millió darabot gyártottak belőle. A később is közkedvelt játék aztán a Covid-korszakban tett szert még óriásibb eladási rekordokra. A történelem tehát ismétli önmagát, akár egy ilyen egyszerűnek tűnő játék esetén is. Vajon mi ennek az oka? Egyáltalán, mióta próbáljuk egymás mellé illeszteni az összeillő képkockákat?
A mai puzzle elődjével már II. Apafi Mihály (1676-1713) erdélyi fejedelem is játszott gyerekkorában. Igaz, akkor ez még nem a ma ismert módon nézett ki, görbe vonalakkal elválasztott papírelemek helyett csontlapocskákon volt a kép. A brit John Spilsbury 1766-ban alkotta meg a játék azóta is kedvelt formáját: ő egy falapra ragasztott Nagy-Britannia térképet vágott fel kisebb darabkákra lombfűrésszel.
A „boncolt térképnek” nevezett kirakóst kezdetben földrajztanításra, térképészeti tudnivalók gyakorlására használták.
A fa puzzle-t a 19. században váltotta fel a papír, köszönhetően a nyomtatási és a vágási technika fejlődésének. Mivel a darabkákat előállító gyors fel-le mozgással működő fűrészek valamelyest hasonlítottak a varrógépre, és főleg, mivel a bérükre jóval kevesebbet kellett költeni, a tömeggyártott kirakósok készítésére gyakran nőket foglalkoztattak.
Feldarabolt országok
Hazánkba eleinte német gyártású darabok érkeztek, és azokkal jómódú családok gyermekei játszottak az 1800-as évek közepén. A szélesebb körű elterjedésre a 20. századig kellett várni. Erre lehet az egyik első példa az országtérképet ábrázoló puzzle, amely már a nagyszebeni Neuzil Ferenc papírgyárában készült 1906-ban. A nép- és középiskolák számára ajánlott kirakós segítségével nemcsak az egyes vármegyék elhelyezkedését, de azok méretét, alakját is megtanulhatták játékos formában a gyerekek. Felnőtt szórakozásként az Amerikai Egyesült Államokban lett először divat belőle, a nagy gazdasági világválság idején. Itt lehetett puzzle-t kölcsönözni, sőt akár ingyen is hozzájuthattak egy-egy kirakóshoz – igaz, ezek általában valamilyen terméket reklámoztak. Az óriási népszerűséget nemcsak az olcsóság okozta, hanem az, hogy az ára ellenére mégis tartós, többször használható szórakozási forma volt a kirakósozás a nehéz időkben, több korosztály számára. E jó időtöltés ráadásul az agynak és a léleknek is jót tett és jót tesz. Jobban érezzük magunkat tőle. De miért is?
„Játszani mindent, mi élet”
Ahogy elkezdjük keresgélni az összeillő darabkákat, hamar azon kapjuk magunkat, hogy kizárólag erre koncentrálunk, a mindennapos gondok és aggodalmak háttérbe szorulnak.
Csökkenti tehát a stresszt, mert a fokozott koncentráció segít a zavaró tényezők háttérbe szorításában, arra késztet, hogy kizárólag a jelenre összpontosítsunk.
Éppen ezekért a járulékos jótékony hatásokért ajánlják például ADHD, depresszió esetén. A képrejtvény ugyanakkor nemcsak a figyelmünket javítja. Fejleszti a memóriát, a türelmet, a kitartást, a képzelőerőt, az analitikus gondolkodást. A kirakós játékok egyszerre foglalkoztatják az agy bal és jobb féltekéjét. Kisgyerekeknél emellett javítják a szem–kéz koordinációt. Ha csoportosan játszunk, beszélgetésre, együttműködésre ösztönöz. A végeredmény pedig a problémamegoldó képességeinkbe vetett bizalmat növelheti.
A Nagy Rejtvény
Babits a fent említett művében szépen érzékelteti a játék összetettségét és a sorozatos új kihívásokat, amit az adni tud. A brit asztrofizikus, Sir Arthur Stanley Eddington gondolatai kapcsán ugyanis ezt írja erről a játékról és úgy általában az emberi elméről, az ember helyéről a világban: „Ami pedig a Nagy Rejtvényt illeti, azt Eddington a kirakós puzzleökhöz hasonlítja: ez ma szintén divatba jött játék. Egy nagy képet szétnyírnak ezer apró darabkára, nem kockában vagy szabályos figurákban, hanem szeszélyes girbegurba vonalakban; azt kell megint összeállítani. Így próbálja a tudós összeállítani a világ képét, hogy olvashassa rajzát, jelentését. Mit jelent az, hogy Einstein megcáfolta Newtont, és az új elmélet minduntalan fölborítja a régit – s a tudomány azért mégis halad? A puzzle-fejtő összeilleszt néhány darabkát a nagy kép töredékeiből, s boldogan kiált föl: megismerhető figurát vél felfedezni benne, egy részletet az égből felhőkkel. De sejtését hamar megcáfolja a kirakott képszelet növekedése (vagyis a tudomány haladása); még néhány darabka, s mi előbb égnek és felhőknek tűnt föl, az most duzzadó vitorla, a kék tenger hátterében. Ez is csak hipotézis, melyet romba döntenek az új adatok. A kép fejlődik, s a vitorlából bő drapériájú emberi öltöny lesz, vagy talán egy lebegő istenség köntöse.
A kirakó örül minden újabb felfedezésnek, mert mankót ad neki a továbbhaladásra, lépcsőt az ismeretlen Igazi Kép felé.
De rossz úton jár, és megcsalódik az, aki a felhőre vagy vitorlára, vagy akár a köntösre vallást vagy világnézetet akarna alapítani. Így nem használhatók vallás vagy világnézet alátámasztására a Tudomány hipotézisei sem. Vallást vagy világnézetet adni számunkra a Tudomány a legkevésbé illetékes. Mindennek igaza lehet; de a tudománynak végső feltevéseiben egész bizonyosan nincs igaza: mert az Igazi Képtől még messze vagyunk... Az igazi képet sohse fogjuk látni.”
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>