Mivel foglalkozik egy információbróker?

2020. 01. 03.

Sokak számára az információbrókerség fából vaskarikának tűnik ma, az internet korában, amikor úgy érezzük, minden tény, tudnivaló csupán egyetlen kattintásra van tőlünk. Mikulás Gáborral, a téma egyik hazai szakértőjével, a Magyar Információbrókerek Egyesületének elnökével beszélgetve azonban kiderül, hogy korántsem egyszerű hozzájutni minden adathoz, a válogatás gyakran értő szakembert kíván. De válhat-e egy dadusból információbróker?

Mikulás Gábor információbróker
Mikulás Gábor információbróker

Mikulás Gábor információbróker - Kép: Zsiga Pál

– Kik is valójában az információbrókerek? Ez nem csupán a könyvtáros férjezett neve?

– Az infóbróker sok egyéb mellett például pedálos kisautót is kereshet. Legalábbis ilyen megbízást is kaptam: készítenek-e még lábbal hajtós masinát? Ha igen, ki és mennyiért kínálja, és kik szállíthatják esetleg Magyarországra? A példából kitűnik: az információbróker információval kereskedik, információt szolgáltat. A megrendelője problémájának megoldása érdekében információs csomagot készít, összegezve más szakemberek, források adatait. Tulajdonképpen információkat gyűjt össze.

– Eladható az információ az internet korában? Azt gondolnák, bárki, bármit hamar megtudhat a keresők segítségével.

– Kérdés, mit értünk információ alatt.

Az adható el, ami megkönnyíti az emberek életét, de ez egyénre szabott, egyedi, pozicionális információ. Ez utóbbi azt jelenti, hogy ha hozzájutok, akkor a hozzá nem jutókhoz képest megnövekszik valamilyen képességem. Jobb döntést tudok hozni.

Pozicionális információ például a jövő héten kihúzandó lottószámok sora – a példa kedvéért. Minél többen ismerik, annál kisebb haszna van az egyes emberek számára. 

– Hány információbróker él közöttünk? Hol képzik ezeket a szakembereket?

– A magukat infóbrókereknek nevezők száma nem növekszik, ma Magyarországon nem vagyunk százan. Az információt térítésért valamilyen speciális területen kínálók száma – akiket nevezhetünk akár anonim információbrókereknek – viszont növekszik. Szolgáltatásaik olykor nagyon speciálisak, például egy vállalkozás konkurenseinek elemzése. Csak biztatni tudom azokat, akiknek van rá indíttatásuk: ha jó erősáramú villanyszerelők, bölcsődei gondozók, átnyergelhetnek e szakterület információinak szolgáltatóivá.

Anonim információbróker volt például Tom Clancy, amerikai író is. Amikor a „Vadászat a Vörös Októberre” című regénye megjelent, behívta a CIA a könyvben szereplő érzékeny adatok miatt. Mire a szerző elmondta: nem tett mást, csak nyilvános szakkönyvtárakat járva kutatta fel a bárki számára elérhető folyóiratokból, jelentésekből a könyvbe illesztett adatokat. Nos, lényegében ugyanazt tesszük, mint ő. Az ő célcsoportja a széles nyilvánosság, miénk pedig a megbízóink.

– Eredetileg könyvtárosként kezdte pályáját. Ez a hivatás miben különbözik az információbrókerségtől?

– Leginkább személyes hozzáállásban és az információ testre szabottságában. Az üzleti szférában a szolgáltató rá van kényszerítve a megrendelő által elvárt minőségre. A gyenge infóbróker gyorsan kiszelektálódik. 

– Mi az, amit egy átlagembernek feltétlenül tudnia kell az információról? És miben különbözik ez attól, amivel az információbrókerek dolgoznak?

– Azt hiszem, alapvetően nem különbözik. Az információs tanácsadó nagyjából azt teszi, mint az átlag használó: keresi a megoldást a problémára.

Az információs tanácsadó igyekszik megtudni lehetséges ügyfele célját, és azt, hogy hol kereste már a megoldást. A megegyezés után az infóbróker különböző csatornákon keresztül megkeresi az információt, és azt a megrendelő számára kényelmes formában tálalja. Ez lehet táblázat, szöveg, néha pedig termékminta, egyebek. Kérdés például: mennyit fizetnénk egy telefonszámért? Mennyit érne meg nekünk? A válasz persze sok dolgon múlik. Lehet ez akár 50 ezer forint is, ugyanis nem az információ mennyisége, hanem a megrendelő várható haszna számít. Ha valaki ennél nagyobb ráfordítással tudja megszerezni adott esetben azt az egyetlen, számára megfelelő telefonszámot, akkor mindkét fél jól jár az együttműködéssel. 

– Szakmai fórumokon inspiráló, lényegre törő kérdésekkel lepi meg az embereket. Hisz abban, hogy a hatékonyság növelhető egy jól feltett kérdéssel?

– A gondolkodást igyekszem inspirálni, és ehhez sok impulzusra van szükség. A kérdéseket is ilyen hatásúnak tartom, segítik a fontos összefüggések meglátását, láttatását. Úgy tűnik, továbbra is tág tere van szemellenző-nyitogatásnak és az együttgondolkodásnak.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Legkedveltebbek