A szerelem egyszerre lehet méreg és orvosság – Enyedi Ildikó új filmje látványnak gyönyörű, lelki tápláléknak minőségi
Cannes-ban már sikert aratott, itthon szeptember 23-tól vetítik a mozik Enyedi Ildikó új, Feleségem története című filmjét, amelynek alapjául Füst Milán több mint húsz nyelvre lefordított regénye szolgált. Tökéletesen megkomponált alkotásról van szó, amelyet remek rendezés jellemez, s mind a történet, mind pedig a színészi játék magával ragadja a nézőt. A féltékenység természetrajzát bemutató nagyszabású, kosztümös film európai, magyar-német-francia-olasz koprodukciónak köszönhetően jött létre. A történetben egy holland hajóskapitány szemszögéből ismerhetjük meg egy férfi feleségéhez fűződő szerelmét és annak széles skáláját.
Az alkotás majdnem három óra hosszú, de egyáltalán nem „erőltetett menet”, ugyanis minden jelenete fordulatot rejt, a szép képek mellett pedig a szereplők humoros-önironikus megszólalásai teszik még szerethetőbbé a filmet. Enyedi Ildikó és stábja rengeteg szereplővel és több helyszínen – Fóton, Hamburgban és Máltán – forgatott. A főszereplő Jakob Störr kapitányt Gijs Naber holland színész alakítja (ő korábban már szerepelt Csoma Sándor Casting című diplomafilmjében), feleségét, Lizzyt Léa Seydoux francia színésznő, a magyar színészek közül pedig Rujder Vivien és Hajduk Károly is feltűnik.
A történet az 1920-as években játszódik. Störr kapitány munkájának élő, becsületes férfi, aki hisz a világos, egyértelmű társadalmi szabályokban, a hűségben, a korrektségben és abban, hogy kontrollálni tudja önmagát és az érzéseit. Otthona a hajó, társa eleinte csak a végtelen tenger, a napsütés, a szél – ezek és a finom ételek jelentik számára a valóságot. Egy nap meglátja Lizzyt, az okos, kedves, titokzatos és jó humorú nőt, akit azonnal feleségül kér.
Ezzel elkezdődik Störr új élete, vagyis egyfajta macska-egér harc férj és feleség között.
Rév Marcell operatőr a filmet 35 mm-es filmre rögzítette, szemet gyönyörködtető képei – víz és a szárazföld, árnyék és fény, nyüzsgő város és a házaspár otthona – remekül erősítik azt a kétpólusú, végletes hangulatot, amelyet Störr a házasságában átélni kényszerül: hol halálosan féltékeny, hol bódultan szerelmes, hol szabad, hol pedig rab. Störr imponáló megjelenésével szemben Lizzy aprócska, törékeny, ugyanakkor szenvedélyes, kedves, titokzatos, az életet élvezni akaró teremtés. Gijs Naber a film feléig takarékosan bánik gesztusaival, apró jelekből precízen építi fel a karakterét, a második „félidőben” azonban eljut Léa Seydoux impulzív játékának szintjére. Ekkorra már Störrt marni kezdi a féltékenység, minden férfiben vetélytársat lát, s egy idő múltán elveti elveit: nem lesz fontos számára a testi hűség és a visszafogottság. A társasági életet oly nagyon szerető felesége kihozza belőle az állatot – újra és újra belesüpped az önmarcangolás mocsarába.
Az alkotók maximálisan törekedtek a korhűségre, a díszlet-és a jelmeztervezők munkája hibátlan, a zene pedig nemcsak az egyes jelenetek összekapcsolója, hanem a rendezői hatáskeltés fontos eleme: a drámai csúcspontokon rendszerint felhangzik a zongoramuzsika, a jazz és a tangó.
Közel 180 perc alatt a nézők rádöbbenhetnek, mennyire törékeny és sérülékeny is lehet egy férfi lelke, s hogy milyen színes, változatos eszköztárral képes egy nő újra és újra magához édesgetni a férjét, fenntartani a házasság lángját.
A Feleségem története erőteljes vizuális élményt, minőségi lelki táplálékot nyújt. Megmutatja, hogy a szerelem egyszerre lehet méreg és orvosság, s ha az ember szerelmes, akarva-akaratlanul is vállalja, hogy bolondot csinálnak belőle, hogy elhagyják, hogy kinevetik, hogy felültetik, s hogy esetleg kegyetlenek lesznek vele. A film főszereplői ezt az óriási kockázatot csak „módosult tudatállapotban”, vagyis szerelmesen képesek elviselni. Tudomásul veszik, amit már Shakespeare is hangsúlyozott a műveiben: a szerelem ősi érzés, ösztön, és a természet törvénye ellen küzdeni felesleges.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>