Tegyél te is a bolygóért: váltsd tettekre a környezettudatosságod!

Mindannyiunk felelőssége, hogy élhető bolygót hagyjunk örökül a jövő generációinak, ezért a környezettudatosságra nevelést nem lehet elég korán kezdeni. A környezetünket óvni, a fenntarthatóságért tenni ezerféleképpen lehet, egészen apró cselekedetekkel, hétköznapi szokásokkal is. Erre hívják fel a figyelmet azok az óvodák és iskolák, amelyek az E.ON Föld bajnokai pályázatán indultak, és bámulatos, egyben izgalmas megoldásokat mutatnak arra, hogyan lehet a fenntarthatóságot, a környezettudatos szemléletet tettekre váltani.

gyerekek faházzal
Kép forrása: E.ON

Egy kezdeményezés, amelyhez érdemes csatlakozni

Az E.ON Hungária Csoport abban hisz, hogy a környezetvédelem és a közösségi felelősségvállalás kéz a kézben járnak. Ezért indította útjára 2023-ban a Föld bajnokai pályázatot, amellyel nem kisebb célt tűzött a zászlajára, mint hogy kicsik és nagyok minél korábban megismerjék a környezettudatosság fontosságát, és egymással összefogva tegyenek a bolygónkért, a fenntarthatóságért. A nagy sikerre való tekintettel a pályázatot 2024-ben is meghirdették, és közel 400 intézmény, óvoda, általános iskola és gimnázium jelentkezett rá az ország minden részéből. Közülük a győzteseket a közönség és az öttagú zsűri választja majd ki – az energiavállalat a legjobb programokat idén összesen 25 millió forinttal, intézményenként akár 2,5 millió forinttal támogatja.

Ha te is részese lennél a projektnek, add le voksodat közönségszavazóként az E.ON Facebook-oldalára feltöltött pályázatok közül a kedvencedre, amely olyan ügyet karol fel, ami egyben a te szívügyed is! A június 6–21. között a legtöbb szavazatot kapó intézmény a nyertesek közé kerül. 

A döntőbe jutott pályázatokat azért is érdemes elolvasni, mert ámulatba ejtő az a sokszínűség, az a rengeteg eredeti ötlet, amelyekkel a pályázó intézmények a fenntarthatóság és a környezettudatosságra nevelés kérdéskörét megközelítik.  Ezekből a művekből mi magunk is inspirálódhatunk, az általuk kínált megoldásokat akár a mindennapjainkba is beépíthetjük egy élhetőbb jövő érdekében.

Környezetvédelem a mindennapokban

Sokszor érezhetjük úgy, hogy a környezetvédelem és a fenntarthatóság szinte elérhetetlen messzeségbe emelt fogalmak, amelyekért csak „nagyban” lehet tenni. 

A pályázatok azért is fantasztikusak, mert a környezetvédelem ügyét emberléptékűvé teszik, és lebontják olyan cselekedetekre, amelyeket akár mi is megvalósíthatunk. 

Az egyik Pest vármegyei gimnázium például szakkör formájában adja át a diákjainak azt a mindennapokban hasznosítható, rendkívül komplex tudásanyagot, amivel aztán önállóan, a családjaikkal együtt is képesek lesznek konyhakertet, permakultúrát kialakítani, fát ültetni. Megtanulhatják a kovászolás, a szelektív hulladékgyűjtés know-how-ját, megismerhetik az ehető vadnövényeket, gombákat, elsajátíthatják a bodza-, citromfű-, levendula-betakarítás és szörpkészítés csínját-bínját.

Egy budapesti szakképző iskola a diákokat tanult szakmájuk szerint vonja be egy körforgásos kert kialakításába: az emelt ágyások kialakításánál és építésénél az asztalosok és a fémipari tanulók tudását kamatoztatják, míg a kertben termesztett zöldséget és gyümölcsöt a szakácssegéd és a cukrászsegéd hallgatók használják fel a gyakorlatuk során. A náluk keletkezett élelmiszerhulladékok komposztálásáról a kertészek gondoskodnak. 

Kép
környezetvédelem iskolák
Kép forrása: E.ON

Vannak intézmények, amelyek a fenntarthatóság lényegét a biodiverzitásban ragadják meg, és azon dolgoznak, hogy már óvodáskorban megmutassák a gyerekeknek, ők maguk mennyi mindent tehetnek a különböző élőlények megőrzéséért, az ökológiai egyensúly fenntartásáért. Az egyik Pest vármegyei nagyközség óvodájában a kicsik az intézmény tankertjében ültetnek virágokat, gyógynövényeket, telepítenek méhlegelőt, így szerezve saját tapasztalatot a beporzás fontosságáról, a rovarok és a madarak ökoszisztémában betöltött szerepéről. 

Egy másik óvoda pedig arra biztatja az ovisait és a szülőket, hogy pattanjanak biciklire nemcsak a mozgás öröméért, hanem a CO2-kibocsátás, ezáltal az ökológiai lábnyomuk csökkentéséért. 

A kerékpározás népszerűsítése érdekében az intézmény gondoskodik arról, hogy minden óvodás megtanulja a „kerekezést” az óvodai biciklipályákon, ezenkívül nagy kerékpáros rendezvényeket szerveznek kicsiknek és nagyoknak, sőt közös biciklitúrára invitálják őket. 

Hagyományőrzés a fenntarthatóságért

Felmenőink harmóniában éltek a természettel, nem zsigerelték ki a környezetüket, mert tudták, azzal a saját létüket sodornák veszélybe. Ez az ősi tudás az évszázadok során, a fogyasztói személet erősödésével szinte teljesen elveszett, de szerencsére egyre több olyan kezdeményezés indul napjainkban, amelyek a természettel való békés, együttműködő együttélést hirdetik. Ezt a szemléletet szeretné népszerűsíteni, és a sok éven át összegyűjtött tapasztalatot átadni egy Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei óvoda is, hogy az általuk sikeresen alkalmazott családi biokonyhakert-művelés továbböröklődhessen a generációk között. 

Az intézmény saját készítésű komposztot használ a talajjavításra, a gyerekeket megtanítja a vetésforgó használatára, hogy milyen bioszerekkel, növényi főzetekkel lehet permetezni, és arra, hogyan lehet a növényeket természetes levelekkel és mulccsal megvédeni. A betakarított terményeket az óvoda elajándékozza a nagyszülőknek és a faluban élőknek. 

De ne gondoljuk, hogy a természetes élet csak a vidékiek kiváltsága! 

Egy nagyvárosi óvoda a bizonyíték arra, hogy a saját biokiskert, a saját termény – zöldségek, fűszer- és gyógynövények –, a biodiverzitást segítő állatokkal való ismerkedés ebben a közegben is lehetséges, sőt talán még nagyobb szükség is van rá! Az óvoda a jövőben növényszárítót szeretne beszerezni, hogy a kicsik rendszeresen ihassanak gyógyteát, illetve céljuk a talajjavítás és a hulladék-újrahasznosítás érdekében két vermi komposztáló és egy gilisztafarm telepítése, ezért is pályáznak.

Kép
ökológiai lábnyom pályázat
Kép forrása: E.ON

Mivel a pályázatokban gyermekek szemléletmódjának alakításáról van szó, ennek egyik leghatékonyabb eszköze a játék. Lenyűgöző, ahogy egy Csongrád-Csanád vármegyei óvoda az élménypedagógia módszereit alkalmazza a tudásátadás érdekében: óvodásaik az óvodai életéveikben játékos küldetést teljesítenek, őrzik az állatok és növények sokféleségét, és őrködnek a természet kincsei felett. Mekkora dolog ez egy négy-ötéves kisgyerek számára, hogy akárcsak a felnőtteknek, neki is fontos szerepe, küldetése van a világban!

Az óvoda ötvözi a klímaváltozásra adott válaszát a hagyományőrzéssel: céljuk egy klímabarát kert fejlesztése, amelynek gondozása során a gyerekek megtanulhatják az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodást, a biodiverzitás fontosságát és védelmét. 

Terveik szerint kialakítanának egy minierdőt, egy eső- és fűszerkertet, valamint egy kerti tavat, és a program keretében őshonos gyümölcsfákat is ültetnének.

A túlfogyasztás ellenszere

Túlfogyasztó társadalomban élünk, azaz hajlamosak vagyunk azonnal kidobni egy tárgyat, ha az meghibásodott – akkor is, ha egyébként javítható lenne –, és olyan dolgokat is megveszünk, amelyekre semmi szükségünk. Az újrahasznosításra, az értékek megőrzésének fontosságára és arra tanítja meg növendékeit egy 300 fős kistelepülés óvodája, hogy ebben az „egyszer használatos” világban a tárgyaknak történetük van, ezért az óvodai tömörfa asztalok és kisszékek szakszerű felújítását együtt végzik a gyerekekkel.

Egy budapesti óvoda ugyanezt a szemléletet követve oktatja az ovisainak, hogy nem minden szemét, amiről azt gondoljuk. Ezért szemléletes módszerekkel mutatják meg minden lehetséges oldalról a szemét útját és felhasználási lehetőségeit: komposztálnak, újrahasznosított anyagokból készítenek játékokat, és ezekből játékkölcsönzőt üzemeltetnek. Rendszeresen szerveznek ruha- és játékcsere börzét, és náluk szinte minden esemény összekapcsolódik az újrahasznosítással – az újrahasznosító szabadulószobától kezdve az álarckészítésig.

Az újrafelhasználás témájára azonban nem csak az ovisok nyitottak. Egy Zala vármegyei általános iskolában a tanulók a műanyag palackokat gyűjtik, amelyeket egy megfelelő eszköz segítségével alapanyaggá alakítanak. 

Az így kapott anyagból 3D nyomtató segítségével olyan eszközöket készítenek, amelyek a növénynevelésben nyújtanak segítséget a tankerti munkálatok során. 

Például tavaszi palántázáshoz készítenek mini üvegházakat, virágládákat és csepegtetőrendszert.

Mivel a pályázatokban olvasható fantasztikus ötletek és megoldási javaslatok teljes felsorolása szinte lehetetlen vállalkozás, aki kicsit is nyitott a környezettudatosság és a fenntarthatóság témájára, vagy inspirálódni szeretne, annak érdemes végigolvasnia az idei pályaműveket, és megnézni a tavaly elkezdett és idén már megvalósult Föld bajnokai projekteket is

Vajon melyik lesz a te ügyed, amely megszólít, és tettre buzdít? Karold fel most a szavazatoddal, és segítsd győzelemre! 

Támogatott tartalom.

Advertisement

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti