ABBA-varázs egy életen át – Negyven év után újra együtt a svéd csapat!
Ahhoz a nemzedékhez tartozom, amelynek tagjai az ABBA együttes utolsó sikereinek idején születtek. A gyermekkorunk már a csapat feloszlása utáni időkre esett, de az (utó)lázból szerencsére még nekünk is jutott. Szüleink, nagyobb testéreink lemezgyűjteményében ott sorakoztak az albumaik. Mi pedig önfeledten ugrabugráltunk a „mikrofonnal”, vagyis a hajlakkos flakonnal a kezünkben, és halandzsa angollal énekeltük bele a világba a Mamma Miát.
Azóta eltelt negyven év, de az együttes máig hat, nem ment ki a divatból. Sőt, tavaly nagy meglepetésként újra is éledt. A tagok négy évtizednyi hallgatás után új lemezt adtak ki, és 2022-ben sajátos módon koncertezni is fognak. Ez pedig több mint bravúr. Vajon mi lehet az ötven éve tartó, töretlen népszerűség titka, miközben az együttes mindössze tíz aktív évet tudhat a magáénak? Míg az ABBA-varázs nyomába eredünk, idézzük fel az együttes történetének legfontosabb állomásait.
A kezdetek (1972-1974)
Az ABBA-t 1972-ben alapította két svéd pár: Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Benny Andersson és Anni-Frid Lyngstad. Keresztneveik első betűjének összeolvasásából született meg a híres logó, amely az egymásnak fordított B-betűkkel igazán egyedivé vált.
Egyébként az Abba egy halkonzerveket forgalmazó, ma is működő svéd vállalat neve, ezért engedélyt kellett kérniük a használatához. Meg is kapták, egy ma már megmosolyogtató kikötéssel: ne hozzanak szégyent a márkanévre…
A közös munka során a dalokat Benny, a dalszövegeket általában Björn írta, de több slágert Stig Andersonnak, a menedzserüknek is köszönhetünk. Agnetha szopránja és Frida mezzoszopránja remekül harmonizált egymással. A színpadon pedig igazán jól mutatott a két csinos énekesnő. Első nagylemezüket, a Ring Ringet 1972-ben vették fel. A stúdiómunka új produkciós technikával készült, ez pedig egyedi hangzást adott az albumnak, amely hazájukban nagy sikert aratott.
A nagy áttörés és a csúcs (1974–1980)
Ezután bátran nekivágtak az 1974-es Eurovíziós Dalfesztiválnak, amit a Waterloo című dalukkal megnyertek. Ez a győzelem jelentette nemzetközi karrierjük kezdetét. A Waterloo kislemez több mint ötmillió példányban kelt el. Innentől kezdve nem volt megállás. Születtek sorra a slágerek: a Honey, Honey, az S.O.S, a Mamma Mia és a Thank You For The Music, amely e nagyon népszerű számok közül is kiemelkedett, már-már himnuszukká vált.
A sikerszéria folytatódott. A negyedik nagylemezük, az 1976-ban megjelent Arrival nagy kedvenc lett Európában és Ausztráliában. Olyan dalok fémjelezték, mint, a Money Money, Money, a Knowing Me, Knowing You vagy a sodró lendületű Dancing Queen.
A tíz éven át tartó közös zenélést nagyszabású koncertkörutak is tarkították. A világ pedig megőrült értük. Még a Sex Pistols egykori basszusgitárosa, Glen Matlock is rajongójuk volt, pedig igencsak más műfajban utazott. Több helyen is nyilatkozta, hogy a Pretty Vacant punkhimnuszukat az ABBA S.O.S-e ihlette.
Mi volt a titkuk?
Az ABBA-varázs több összetevőből állt. A jól megírt dalok, a kikísérletezett hangzásvilág, a lendületes zongorajáték, a vonósok bevonása, a néhol rockos hangzás, a szép harmóniák, az elektronikus hangszerek, a kiváló menedzseri háttér és négyük magas szintű zenei tudása is mind hozzájárult a sikerhez. Könnyed popzene volt az övék, ugyanakkor dalaikat tökéletesre csiszolták. „A hatvanas évek ártatlanságát idézték fel, de az akkoriban legmodernebb produkciós technikával, ami egyszerre volt váratlan és nagyon hatásos” – írta róluk Carl Magnus Palm újságíró.
A titokhoz szervesen hozzátartozott a két merőben különböző karakterű, egymást remekül kiegészítő énekesnő is.
„Vedd ki Agnethát és Fridát, tegyél be helyettük két másik lányt, akik énekelnek – már dobhatod is ki az ABBA-hangzást az ablakon. Az ő hangjuk a legfontosabb alkotóelem” – nyilatkozta egyszer Benny Andersson.
Magánéleti válságok és az utolsó nagy sikerek
A sikerszéria megtörhetetlennek látszott, de a hetvenes évek végére valami megváltozott. Agnetha és Björn 1979 januárjában bejelentették, hogy elválnak. A csapat a közös zenélést azonban nem hagyta abba. A Chiquitita című daluk tíz országban is első helyezést ért el. Eljutottak az Egyesült Államokba és Japánba is.
A talán legjobb (ha van egyáltalán értelme a fokozásnak) albumuk, a Voulez-Vous, 1979 áprilisában jelent meg, és óriási siker lett. Sajnos 1981-ben Benny és Frida is elváltak. Utolsó nagy slágereiket már ebben a megváltozott helyzetben és hangulatban írták. Ez pedig felőrölte alkotókedvüket.
Az utolsó lemez – A világ első CD-je
Az 1981-es The Visitors az együttes nyolcadik – és egészen 2021-ig – az utolsó lemeze volt. A dalok szövegéből és hangulatából kikopott a tőlük megszokott jókedv. Ugyanakkor zeneileg méltó búcsú volt, igaz, nem rengette meg a slágerlistákat, és gyengén is fogyott. „A vásárlók üzenete világos volt: nem akarnak túl sok komorságot és érettséget az ABBA albumain” – fogalmazott Carl Magnus Palm.
A korongnak azonban van egy másik érdekessége is. Ez volt az egyik első olyan lemez a világon, amit digitális technikával rögzítettek és mixeltek, vagyis a The Visitors lett az első CD, amely legördült a gyártósorról.
A hosszúra nyúlt szünet és egy „talán” (1982–2021)
A tagok 1982 végén úgy döntöttek, hogy szünetet tartanak, ez azonban a közös munka végét is jelentette. Magánéleti problémáik és alkotói kifáradásuk idején ráadásul új időszámítás kezdődött a könnyűzenében. Ebben az évben Michael Jackson a Thrillerel és egy jól irányzott táncmozdulattal egyértelműen új korszakot nyitott. De említhetjük az ez idő tájt irányt váltó Queent, a szárnyait bontogató Madonnát, a U2-t, a The Police-t, Prince-t és számtalan más sikeres előadót.
Az ABBA után Björn és Benny több musicalt is írtak, míg Agnetha és Frida sikeres szólókarrierbe kezdett, de ezek a sikerek meg sem közelítették a régieket.
Az együttes hivatalosan soha nem jelentette be a feloszlását, Björn Ulvaeus így nyilatkozott: „Talán egyszer még folytatjuk.”
Új dalok és az avatárturné (2016–2022)
Björn közel negyven évig lebegő „talán”-ja akkor vált igenné, amikor már senki sem számított rá. Simon Fuller menedzser 2016 októberében jelentette be, hogy az együttes a virtuális valóság és a mesterséges intelligencia lehetőségeivel élve ismét „színpadra lép”. De nem a négy tag, hanem digitálisan létrehozott fiatalkori másaik, vagyis avatárjaik szórakoztatják majd a közönséget. A projektet szójátékkal ABBAtarnak nevezték el. A koncerteknek London ad majd otthont.
Az ehhez hasonló fellépések – csak éppen hologramtechnikával – nem új keletűek a show-biznisz világában. Bizarr ugyan, de Michael Jackson hologramfigurája ma is gyakorta „fellép” Las Vegasban. Amy Winehouse és Whitney Houston is „koncertezett” már így a saját halála után. A rajongók között akadnak szép számmal, akik örülnek ennek, de sokan vannak, akik a jogutódok ízléstelen anyagi gyarapodását és az elhunyt énekesek kihasználást látják ezekben az előadásokban. (És ebben van is némi igazság.) Szerencsére az ABBA-t egyik váddal sem lehet illetni.
Az avatárkoncertek megszervezését a 2020-as pandémia akasztotta meg. Az első show 2022 májusára csúszott át. Azonban az együttes a „karanténban” sem tétlenkedett. Negyven év hallgatás után, 2021-ben új nagylemezzel lepte meg a közönséget, amely a Voyage címet kapta. Az érett és szép album dalai is felcsendülnek majd a nem szokványos előadásokon. Az új lemezen amúgy igencsak hallatszik, hogy Björn és Benny az elmúlt évtizedeket musicalírással töltötte. Az utolsó dal, az Ode To Freedom szövegében és dallamában is gyönyörű lett.
Arra a kérdésre pedig, hogy a tagok miért a virtuális koncertezés mellett döntöttek, elég Benny Andersson egyik, huszonkét évvel ezelőtti mondatát idézni. Még 2000-ben egy turnékörútra akarták rávenni az ABBA-t, de ő így utasította vissza az ötletet: „Nem jobb, ha négy idős ember helyett négy energikus fiatal marad meg az emberek emlékezetében?”. Igaz, itt még nem sejtette, hogy közben akkorát fejlődik a technika, hogy 2022-ben fiatalkori másaik léphetnek fel helyettük.
Az pedig, hogy a virtuális show-k nyújtanak-e akkora élményt, mint a valódi fellépések – majd elválik. Mindenesetre a nosztalgiázni akaró és szép harmóniákra vágyó közönség igazán lelkes. A jegyek gyors ütemben fogynak, a svéd csapat ismét lázba hozta a rajongóit. Ez nem csoda, hiszen a remekül megírt és előadott lendületes slágerek a mai napig megunhatatlanok.
A múló időt kicselezni pedig örök emberi vágy. És nagyon úgy látszik, hogy az ABBA-nak 2022-ben még ez is sikerül.
Források:
https://hu.wikipedia.org/wiki/ABBA
Carl Magnus Palm: ABBA, a legenda, Bp., Egmont-Hungary, 2013.
https://faroutmagazine.co.uk/sex-pistols-song-inspired-by-abba-pretty-vacant/
https://recorder.blog.hu/2011/08/13/az_abba_es_az_1981_es_the_visitors_album
https://jogaszvilag.hu/eletmod/abba-tar-koncerttel-ter-vissza-az-abba/
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>