Filmekkel meghosszabbíthatod a nyarat! – 6+1 magyar nyaraló film
A magyar filmeseknek évtizedek óta kedvelt témája a nyár és a nyaralás, mondhatni, egyidős ez a témaválasztás a magyar filmmel. Rövid áttekintésünkben megnézzük, a filmvásznon hol nyaral a magyar. Nemcsak a Balaton a Riviéra, bár kétségtelen, hogy a magyar tenger partján játszódik a legtöbb nyaralós film. Persze gyakori helyszín más víz vagy éppen a nagyváros is. Ezekből a filmekből szemezünk a ’60-as évektől napjainkig.
1. Sodrásban (Gaál István, 1963)
A Sodrásban – mint oly sok elsőfilm – nemcsak egyszerűen „így jöttem” alkotás, hanem a ’60-as évek világának vetülete, és az egyik legjelentősebb film ebben a mezőnyben. A történet egyszerű: néhány fiatal érettségi után, a nagybetűs élet előtti utolsó nyáron egy kis időt tölt a Tisza partján.
A gondtalan strandolás közben egyiküknek nyoma vész.
A hirtelen jött válságtanácskozás közben a különböző személyiségekben szépen megjelenik az egész társadalom, benne pedig az akkori fiatalság útkeresése egy különösen változó korban.
Gaál István filmje nem is annyira a „mit”, hanem a „hogyan” alkotása. A történetet gyakran szavak nélkül viszik előre a képek és a zenei betétek, különösen líraivá, helyenként meditatívvá téve az élményt. Sára Sándor semmihez nem hasonlítható, tűélesen elváló fekete-fehér képeivel és a fiatal, tehetséges, karakteres arcélű színésszel, Kozák Andrással örökre emlékezetessé vált ez az alkotást.
2. Balaton retró (Papp Gábor Zsigmond, 2007)
Listánk egyetlen dokumentumfilmje talán több érzékszervünkre hat, mint a játékfilmek. Némi képzavarral élve teljességgel körbejárja a Balatont a ’60-as és a ’70-es években. Szó és kép van itt a SZOT-üdülőkről, az úttörő- és KISZ-építőtáborokról, a partok benépesedéséről, gasztronómiáról, horgászokról – és mindenről.
Töménytelen mennyiségű archív videofelvételt találtak az alkotók, amelyeket a rendező kötött tematikus csokrokba. Mindezeket a szocialista sajtó népnevelő stílusú, gyújtó hangú cikkei fűszerezik, amelyeket ma már vicces visszaolvasni.
(Ilyen például a fizető vendéglátóhelyek, „zimmer ferik” elszaporodása miatt érzett aggodalom, amelyben a „munka nélkül jött pénz” áll szemben a somogyi munkások vérrel-verejtékkel szerzett betevőjével.) A szöveget persze zene is megszakítja, a korszak széles repertoárjából válogatva. Az egészet pedig Máté Gábor néhol mesélő, máshol pikírt kommentárja teszi teljessé.
Aki már egyszer is járt a Balatonnál, érdeklődéssel vagy éppen nosztalgiával fogja figyelni ezt a maitól már teljesen különböző régi világot.
3. Veri az ördög a feleségét (András Ferenc, 1977)
Messze vagyunk még a ’80-as évek rendszerkritikus filmjeitől, de a vidéki Magyarország egzisztenciális függése a hatalomtól már itt is megjelenik, még ha a maga humorba oltott formájában is.
A Kajtár család egyetlen napját, augusztus 20-át látjuk valahol a Balaton-felvidéken. Pista és a kis Pityu névnapjára érkezik a családfő, Kajtár István (Szabó Lajos) Budapesten élő testvére, Kajtár Jolán (Pécsi Ildikó) és főnöke, Vetro elvtárs, a hős kommunista, a munkásmozgalom veteránja (Anatol Constantin) családjával. Kajtárék, hogy jó színben tüntessék fel magukat, reménykedve gyermekeik előmenetelében, rendesen megrakják a telített asztalt. Vetro elvtárs azonban már régóta komoly gyomorbajjal küszködik...
Bereményi Géza forgatókönyvében aprólékosan jelenik meg a falusi életforma, amelynek ellentéte a faluban elképzelt városi léttel egyszerre humorforrás és kíméletlenül őszinte, sok jóval nem kecsegtető társadalmi körkép.
A fülledt augusztus 20-ai megálló időben idegenül hat a háttérben futó állami ünnepség, mégis valami elképesztő elevenséggel adja vissza a már rothadó Kádár-kor leghétköznapibb hétköznapjait.
4. Csutak a mikrofon előtt (Katkics Ilona, 1975)
Mándy Iván korai regényei a kényszer okán, pusztán megélhetésből készültek gyerekeknek. Mégis a 20. század legjobb művei közé sorolhatók az író budapesti aszfalttörténetei, amelyek a gyerekfőszereplőknek paradicsomi állapotokat nyújtanak.
Csutak, akinek valódi nevét meg sem tudjuk (Perlusz Péter), pesti kisdiák, akit szokásos nyári strandolás közben szólít le a rádió dramaturgja, Zoli bácsi (Juhász Jácint), hogy vegyen részt az éppen készülő rádiójáték felvételén. A nagyobb srác, a főszereplő nagykutya Kalocsai Tibor (Nagy Tibor) hivatásos gyerekszínész azzal fenyegeti Csutakot, hogy fizetése egy részét neki kell adnia. Különös gyerekháború indul Pest utcáin.
Mándy, aki annyira ízig-vérig volt budapesti, hogy saját bevallása szerint Soroksárnál már honvágya volt, ifjúsági regényeiben is pontosan mutatta meg a nyári Budapest érzésvilágát.
A locsolókocsiban vagy a Csutak-történetekben – de ugyanúgy felnőtteknek szóló regényeiben is – a főszereplő maga a város. A Magyar Rádió valaha volt Bródy Sándor utcai épülete vagy valamelyik Duna-menti strand (talán a Dagály?) alapvető helyszín, de gyakran látjuk a Múzeumkertet, a Kálvin tér környékét vagy más, jellemző belső pesti utcaképet.
5. Szezon (Török Ferenc, 2004)
Török Ferenc rendező korosztályi trilógiával kezdte pályáját. A 2001-ben készült Moszkva tér hangos sikere után a generáció sorsát feldolgozó későbbi filmjei már jóval kevésbé jutottak el a közönséghez.
A Nagy Zsolt, Nagy Ervin és az azóta kevesebbszer látott Kokics Péter által játszott főszereplők a karcagi strandon tengetik perspektíva nélküli életüket, amikor váratlanul a Club Aliga konyháján találják magukat. A balatoni volt pártüdülő még mindig befolyásos vendégköre merő ellentétben áll a néhány éve még a vendéglátó-ipari szakközép padjait koptató, más környezetből jövő fiúkkal.
A jómóddal és a balatoni főszezon vakító fényeivel ellentétben áll a munkásszállón dekkoló, önmagunkkal mit kezdeni látványosan nem tudó fiatalok képe.
Noha a gyermeki és a felnőtt lét határán állók élete mindig sok kérdőjellel van tele, világosan látszik, 50 év alatt sem javult számukra a világ a Sodrásban kiútkeresőihez képest.
6. Balaton Method (Szimler Bálint, 2015)
Atipikus módon áll hozzá a Balatonhoz ez a számos hazai kortárs zenekart felvonultató klipfilm. A rendező a korábbi, videoklipeket feldolgozó Kodály Method című kisfilmsorozata után gondolta úgy, hogy ezeket valamilyen tematika alapján egybefűzve lehet egészestés nagyfilmet is készíteni. Történet itt nyilvánvalóan nincs, a különböző videoklipek azonban hasonló képi világuk és természetesen a főszereplő, a Balaton alapján mégis egységes egészet alkotnak.
Harcsa Veronika a kompon a Balaton közepén, keleti autókat felhasználó ütőegyüttessel? Punnany Massif az üdülő menzáján?
Lehetséges, ahogy koncerthelyszín lehet egy-egy klipre egy klasszikus kék vízibicikli, egy nyaraló terasza egy átbeszélgetett éjszaka után, egy régi művelődési ház vagy egy vasútállomás is.
A klipek azonban nemcsak hanghatásban nagyszerűek. Az egy snittben, vágás nélkül felvett darabok nagy vizuális élményt is nyújtanak. Nem is csoda, korunk egyik legjobb operatőre, Rév Marcell állt a kamera mögött.
+1. Egynyári kaland (Dyga Zsombor, Zomborácz Virág)
A négy évadot megélt tévésorozat talán a legjobb a fiataloknak szóló kategóriában. A Balatonon, majd pedig Budapesten zajló történetben hat fiatal nyári napjait látjuk, benne minden, a korosztályt érintő kérdéssel és problémával. Munka- és párkeresés, továbbtanulás, örömök és csalódások az életben, szülőkhöz fűződő viszony vagy éppen annak hiánya…
A főszereplők a 30-as éveikben járó, remek fiatal, gyakran tv-ben alig látott színészek, többek között Döbrösi Laura, Vecsei H. Miklós, Schmidt Sára, Király Dániel, Rubóczki Márkó, Walters Lili. Az Egynyári kaland hiánypótló mű volt.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>