Robotok segítik a koronavírus elleni küzdelmet

„Kérlek benneteket, hogy vigyázzatok magatokra és maradjatok otthon, ha tehetitek!” – írta ki közösségi oldalára Sophia is, a világon az első emberszabású robotnő. Több bejegyzésében utalt már arra, hogy bizony lesznek olyan szituációk, amelyekben nagyon is előnyös, ha a robotok elveszik a munkánkat, mert azzal milliók menekülhetnek meg a potenciális veszélytől – jelen esetben a koronavírus-fertőzéstől.

Kép: Freepik

Boa Lászlóval, az IBM Magyarország Cloud & AI technológiai szakértőjével az online térben, videóinterjú keretében beszélgettünk. Először arra kértem őt, hogy tisztázza a robot fogalmát, mert amikor robotot emlegetünk, az emberek szeme előtt leginkább a sci-fik emberszabású gépei jelennek meg. Márpedig jelenleg talán az egyetlen emberszabású – nem mellesleg szaúdi állampolgársággal rendelkező – robot Sophia.

„Ha valakit mindennap arra kérünk, hogy válogassa ki a zöld színű paradicsomokat a pirosak közül, az rengeteg időt követel az illetőtől, ráadásul nagyon fárasztó, unalmas tevékenység. Ma már – a technikának hála – egy kamerakép fel tudja ismerni, hogy egy paradicsom milyen színű, s egy gép képes szelektálni a pirosakat a zöldektől. Nagyon leegyszerűsítve ezt nevezzük mesterséges intelligenciának (MI).” Nem kell feltétlenül tehát emberszabású robotokra gondolni, amikor robotról, mesterséges intelligenciáról beszélünk.

A robot olyan szerkezet, amely algoritmusok és programok alapján különböző tevékenységet végez. Persze készíthetik humanoid formára, de akkor is robotnak nevezzük, ha megőrzi gépjellegét.

„Nem állunk messze attól, hogy nagyobb számban alkossunk humán testformájú, beszédfelismerő, nyelvet értelmező, mikrofonnal ellátott robotokat, amelyeknek a szeme helyén kamera van. Modern korunkban minden adott ehhez – a kérdés inkább az, hogy mindez mennyi időbe kerül, s megéri-e anyagilag” – mondja a szakértő.

Robotok a világjárvány elleni küzdelemben

A szakértő úgy véli, hogy a világjárvány elleni küzdelemben – csakúgy, mint az élelmiszer-ellátásban vagy a szállítmányozás egyes területein – nagy szerepe van (és lesz) a mesterséges intelligenciának. A robotok precizitása, gyorsasága és az emberekét sokszorosan meghaladó munkabíró képessége a betegellátásban egyre nélkülözhetetlenebb. A koronavírus-fertőzésveszély elkerülésére és a COVID-19 fertőzéssel kórházba kerülő fertőzöttek kezelésére egyre több automatizált eszközt vetnek be egész egyszerűen azért, mert az orvosok és ápolók száma véges, és persze az energiájuk sem határtalan. Olaszországban egy ideje már robotokkal pótolják a kieső kórházi személyzetet.

Kép

Sophia, a robotnő - Kép: Wikipédia

Nem ritka, hogy drónok szállítják az orvosi felszereléseket és a leleteket a kórházakba; Kínában olyan önjáró robotokkal kezdték el fertőtleníteni a kórtermeket, amelyek UV-fényt bocsátanak ki (ezek elpusztítják a levegőben lévő vírusokat és baktériumokat), de az utcákat, a tereket, a hulladékgyűjtő pontokat és az épületeket is robottankok fertőtlenítik.

Az USA-ban online robot tesz fel kérdéseket a hívó félnek annak megállapítására, hogy az illető valóban érintett-e a koronavírus-fertőzésben. Diagnosztizálni nem tud, de tanácsokat ad, és mindenkinek segíthet eldönteni, hogy szüksége van-e orvosi ellátásra.

Az izoláltság okozta depresszió enyhítésére is kiválóan alkalmas az MI: Belgium idősotthonaiban a lakók másfél méteres robotok segítségével tartják a kapcsolatot a külvilággal, szeretteikkel.

„A robotok valóban sokat segíthetnek például a fertőzött területek megtisztításában, lepedők, törölközők tisztítóba való eljuttatásában anélkül, hogy egészségügyi dolgozó fizikailag érintkezne azokkal. Thaiföld több kórházában működnek úgynevezett Ninja-robotok (nevüket a fekete ruhás harcosokhoz hasonló megjelenésük miatt kapták), amik úgy mérik meg a páciensek lázát, hogy nem tartózkodnak velük egyazon helyiségben.

Ráadásul olyan, emberek számára időrabló vagy fertőzésveszélyes funkciókban is rendelkezésre állnak, mint vérnyomásmérés, gyógyszerek és segédeszközök szállítása, kísérleti minták, veszélyes anyagok szállítása, valamint az étel- és italhordás.

Nagy segítség ez abban, hogy ne terjedjen a betegség, illetve, hogy a személyzet ne fertőződjön meg” – hangsúlyozza Boa László, aki elárulta, hogy látott már olyan pulzusmérést is, amelyet mesterséges intelligencia végzett pácienssel való érintkezés nélkül – az MI professzionális kamerája képes volt nyomon követni a bőr pórusainak rezdüléseit.

Watson, az okos asszisztens

2011-ben debütált Las Vegasban a Jeopardy című kvízjátékban az IBM Watson nevű mesterséges intelligenciája (nevét Thomas J. Watson, az IBM első elnöke után kapta). „A Watson egy összefoglaló név, ami a mesterséges intelligencia-megoldásokat csoportosítja. Olyan kommunikációs felület, ahol emberi nyelvet próbálunk utánozni azért, hogy ne weboldalon kelljen keresgélnie annak, aki információhoz akar jutni, hanem beszélgetni tudjon egy tartalommal (egy asszisztenssel) szinte bármilyen témáról. Így egyúttal terhet is leveszünk a kiszolgáló szervekről, például az ügyfélszolgálatos munkatársakról. A Watson szolgáltatást felkészítettük arra, hogy képes legyen 15 témakörben (kijárási tilalmak, nyitva és zárva tartások, teendők koronavírus-fertőzés esetén, általános virológiai információk stb.), a koronavírussal kapcsolatos leggyakoribb kérdésekre válaszokat adni.

Ha tehát egy érdeklődő kérdez valamit, akkor a párbeszéd folyamán releváns válaszokat fog kapni ettől a professzionális, mesterséges intelligencián alapuló okos asszisztenstől, s a beszélgetés egészen életszerű lesz.

Több közép-kelet-európai ország és az Egyesült Államok is használja már egy ideje ezt a technológiai megoldást; Csehországban és Lengyelországban az állampolgárok csehül és lengyelül tudnak egészségügyi jellegű kérdéseket feltenni Watsonnak, információt kaphatnak az adott országra vonatkozó kormányzati intézkedésekről, állásfoglalásokról. A felhasználói szám exponenciálisan nő, gőzerővel dolgozunk a magyar nyelvű változaton is.”

A világjárvány miatt robbanásszerűen fejlődhet a robottechnológia? 

A szakértő válasza egyértelmű igen, ugyanis a krízis miatt hihetetlen gyorsasággal kell abszolválni a döntési helyzeteket, s számos olyan technológiát tesztelnek, amelyet eddig nem erőltettek a szakemberek. „Azok a tárgyalások, amelyekre eddig a cégek azt mondták, hogy »még ráérnek«, most szinte azonnal napirendre kerültek, és azok a projektek, amelyeknek a kidolgozása korábban évekig tartott, most pár hét vagy hónap alatt megvalósulnak. Ebből is látszik, hogy a szükség nagy úr.”

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti