Hogyan álljunk át távoktatásra? – Tippek tanároknak és szülőknek
Sok tanárnak szüksége van legalább pár napra az átálláshoz, mások már eddig is csinálták, amikor hiányzásuk idején valamely online felületen küldtek feladatot a csoportjuknak. De a legfontosabb, hogy az online oktatásban kevésbé jártas kollégák ne féljenek segítséget kérni! A szülők pedig bízzanak a tanár–diák együttműködésben, hiszen a távoktatás nem kíván állandó egyidejű online jelenlétet pedagógustól és tanulótól. Ha a gyerek az óra időpontjában nincs a gép előtt, ne ijedjen meg a szülő!
A legtöbb tanár feltételezhetően nem úgy fogja megoldani a távtanítást, hogy élőben közvetít egy-egy videóadást az otthonából a tanórák időpontjához igazodva. Rengeteg lehetőség van arra, hogy előre rögzítsük a videó- és hanganyagot, majd azt egy felhőben eljuttathatjuk a diákoknak. Ez azért is célszerű, mert ahol több testvérre egy gép jut, ott be kell osztani a tanulóidőt.
A tanár felvehet előre podcasteket (hanganyagot) a telefonjával (Voice Recorder alkalmazás), képanyagot, videóvá alakíthatja diavetítését, és az órai magyarázatot ez valamelyest pótolhatja. Nem szerencsés 5–15 percnél többet rögzíteni, mert egy tanórán sem az előadás a lényeg, hanem a diák saját tanulási folyamatának segítése.
Mivel a gyerekek készségeinek és képességeinek fejlesztése áll a középpontban, ezért még a tanári magyarázatnál is fontosabbak a feladatok és a motivációs segédanyagok, amitől a gyerek élvezi is, amit csinál.
Rengetek lehetőség van arra, hogy a tanulni- és olvasnivalót kvízzel ellenőrizzék a tanárok (Quizizz, Kahoot, Redmenta), és ez játékosabbá, változatosabbá, könnyebben értékelhetővé teszi a munkát, mint a végeláthatatlan e-mailezés. De ezen felül bárki könnyen használhat YouTube-videókat, egyéb podcasteket vagy mémeket. Szülőként legyünk toleránsak, ha gyerekünk azt mondja, a tanár vette rá mémkészítésre vagy egy trailer megtekintésére.
Az egésznek a kulcsa a tananyag változatossága. Nincs egyedül üdvözítő módszer és felület. Érdemes mindig meglepnünk a diákokat: hetente-kéthetente egyszer online élő adást biztosíthatunk nekik, akkor feltehetik a kérdéseiket (legalkalmasabb erre a Discord vagy a Zoom). Vagy ha unalmas a tesztszerű űrlap, amit küldünk nekik, akkor adjunk fel kreatív feladatot, amelyben valamilyen problémát kell megoldaniuk. Például szórakoztató számukra, ha mémesíthetik a töriórát, és ilyen formában mutathatják be pl. a szabadságharc legfontosabb eseményeit! A mém könnyen elkészíthető, és nagyon sokat elárul arról, milyen mélységben ismeri a diák az adott problémát.
Hová fordulhat segítségért, akire ránehezedik az tanórán kívüli munkarend terhe? Alakult egy kiváló csoport a Facebookon Online otthonoktatás címmel, ahol számtalan ötletet kapunk az induláshoz. A leghasznosabb azonban, ha egy tapasztalt kollégát kérünk meg egy egynapos baráti továbbképzésre. Például ezen a linken egy digitális oktatásból szakdolgozó tanárjelölt gyűjtötte össze a legfontosabb online segédleteket.
Tegyük fel, hogy most én vagyok ez a valamennyire tapasztalt kolléga! De hozzá kell tennem, hogy nálam vannak nagyobb guruk is a tantestületünkben, én is sokat fogok tőlük tanulni a napokban.
Nekem a jól bevált felület a Google Classroom (Tanterem/Osztályterem), ezt ajánlom mindenkinek, hiszen ingyenes (és korlátlan, amennyiben az intézmény kéri), könnyen kezelhető, magyar nyelvű. Mivel ezt az alkalmazást erre találták ki, ezért az órai anyag (szöveg, kép, hang) megosztásán kívül feladatokat adhatunk, dolgozatokat is írathatunk a diákokkal. Be lehet állítani, mikor kerüljön ki egy anyag, és meddig legyen elérhető egy teszt. Az egyes feladatokhoz tudunk képet, videót, hangot társítani, így a megoldás nem csak olvasásból és gépelésből fog állni. A Classroom igény szerint ki is értékeli az eredményeket. Tehát még az értékelésről sem kell lemondania a tanárnak.
A szinte mindenki által használt Kréta is alkalmas a tananyagmegosztásra, és várhatóan a napokban még alaposabban kiépítik az ehhez szükséges stabil infrastruktúrát. A legtöbb intézmény kényszerűen ehhez a felülethez fog nyúlni.
A szülőknek ilyen esetben azt kellene ellenőrizniük, hogy a gyerekük rendszeresen látogatja-e az iskola/tanár által megadott felületet, és megfelelően használja-e.
Az sem ördögtől való, ha megkéri a tanárt, őt is hívja meg a kurzusra. Így láthatja, hogyan folyik a távoktatás, erősödhet a bizalom tanár és szülő között.
Mint sok kollégámnak, nekem is rengeteg anyagom van PowerPoint-prezentációban, hiszen óravázlataimat és feladataimat egy éve szabadon hozzáférhetővé teszem ilyen formátumban a Classroomban. A PowerPoint-prezentációkat most könnyen videóvá alakíthatjuk, és a tanári magyarázat mellé rögtön odakerülnek a legfontosabb fogalmak, összefüggések – mintha a táblára írnánk filccel, miközben vázoljuk az összefüggéseket. Ez a videó segít ebben. Ez egy hatékony módja lehet annak, hogy meglévő anyagainkat felturbózzuk a helyzetnek megfelelően.
Azt sem szabad elfelednünk, hogy ez a helyzet tovább növeli az egyenlőtlenségeket. Mi lesz azzal, akinél nincs eszköz a távoktatáshoz?
Ebben a helyzetben nem szerencsés átmenni a szomszéd kisfiúhoz (a fertőzésveszély miatt). Nekik kellene most közösségi összefogással megfelelő tanulási környezetet teremteni!
Sokan kérdezik azt is, mi motiválja majd a diákot, hogy ne csak netes buliként fogja fel ezt a kényszerhelyzetet. Úgy hiszem, maga a helyzet a motiváció. Végre oda került az oktatás a 21. század elején, ahová a diákok szerint való: a digitális térbe. Egy kis szülői és tanári ráhatással talán el lehet érni, hogy ez a flow minél tovább kitartson.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>