Egyszerre cuki és rémisztő, ráadásul függőséget okozhat a Labubu
Itthon ugyan még nincs akkora felhajtás körülötte, mint néhány külföldi országban, de a Labubu babák – illetve a másolatok – már hozzánk is „betették a lábukat”, vagyis a meztelen kis talpukat. Tinik és hölgyek táskáján, gyerekek szobájában figyelhetők meg a szőrös, széles vigyorú teremtmények, melyek iránt szinte hihetetlen az érdeklődés. Vannak, akik lopják a Labubut, mások pedig horribilis összeget fizetnek ki érte. De miért is lett olyan népszerű?

Az úgy kezdődött, hogy… A 11 éves lánygyermek meglátta a babát egy barátnőnél, és bár először az volt a reakciója, hogy milyen dedós, mert még énekel is és világít, majd ehhez képest meglepően gyorsan, körülbelül három hét alatt szinte Labubu-függővé vált. „Köszönhetően” több másik barátnőnek, akiknek már volt ilyen babájuk (vagyis inkább a hamisítvány, az úgynevezett Lafufu), és egyet-egyet adtak. Ettől kezdve felkorbácsolódott a megszerzés vágya…
Talán mások is tapasztaltak hasonló élesváltást: míg tavasszal vagy nyár elején még fogalmuk sem volt arról, hogy mi az a Labubu, a nyár közepére már húsznál is több figura ücsörgött a gyermek ágyán/polcain.
A szülő meg csak kapkodja a fejét és nyitja a pénztárcáját, ha nem tud ellenállni a gyermeki kívánságnak… Ilyen az, ha valamilyen divatőrület végigsöpör a világon, és nagyjából szinte mindenhová beférkőzik.
A hegyes fülű, nagy szemű, cukin vagy démonian vicsorgó, meztelen talpú, szőrös baba karakterének megalkotója a hongkongi művész, Kasing Lung, aki a The Monsters Trilogy (A Szörnyek) című képeskönyvsorozatban rajzolta meg Labubut és társait még 2015-ben. A művész minden karakternek külön személyiséget, megjelenést alkotott – Labubu egy elf karakter, szeszélyes és mindenre kíváncsi, optimista és jószívű.
A kínai Pop Mart játékgyártó cég pár év múlva kezdte gyártani, forgalmazni a szörny figurákat, amelyek közül ő lett a legnépszerűbb. Méghozzá olyannyira, hogy az elmúlt hónapokban sok helyen közelharcot vívtak és vívnak egymással az emberek, hogy megszerezzenek egy-egy új Labubu babát, de külföldön törtek fel autót és Kaliforniában játékboltot is a figurákért.
Egy pekingi árverésen is nagyot hasított nemrég egy Labubu: a különleges, egyedi mentazöld figura több mint 150 ezer dollárért kelt el.
Ez volt a világon az első ilyen jellegű aukció, de nem az utolsó. A Labubu tehát azon túl, hogy egy kedvesnek (vagy éppen félelmetesnek) látszó kis plüss karakter, kőkemény üzlet is. Az említett Pop Mart cég ugyanis 2024-ben megduplázta bevételét a Labubunak köszönhetően, de állítólag már a 2025-ös év első felében is több mint 300 százalékkal nőhetett a profitja.
Az őrület onnan indulhatott, hogy a Blackpink nevű, négytagú dél-koreai K-pop együttes egyik tagja, Lisa megosztott egy posztot a Labubu plüssel. Azóta több más híresség is csatlakozott a Labubu-mániához, amelynek itthon is léteznek bősz követői. Láthatóan nemcsak a gyerekek, a kislányok vannak oda a megosztó külsejű babáért, hanem tinédzserek, sőt felnőtt nők – vagy akár férfiak – is hordanak például a táskájukon Labubu babát kulcstartóként. Egyeseknél már-már függőség alakult ki, vagyis igyekeznek minél több és minél egyedibb figurát megszerezni.
A változatos színekben és kiegészítőkkel kapható Labubuk megszerzésének egyik módja is növeli a népszerűséget: vannak úgynevezett blind-box rendszerben megkapható babák. Ezekhez a zsákbamacskához hasonlóan lehet hozzájutni, vagyis a vásárló csak a doboz kibontása után tudhatja meg, melyik Labubut kapta.
A kibontásról sok-sok videó kering a közösségi médiában: vannak, aki még nyereményként is Labubut osztanak azoknak, akik végignézik a videójukat.
A leendő bababirtokos előre megmondja, hogy milyen színű Labubut szeretne, és ha olyat vesz ki a dobozból, akkor akár félőrülten sikongathat is – ha azonban nem a vágyott figura kerül elő, akkor látványosan elszomorodik. És van, aki csak ennyit mond: „Nem baj, ez is aranyos. Kicsit rémisztő, de cuki.” Készültek azonban már „Labubu-kritikus” videók is, sőt olyanok, amelyek a baba és különféle démoni erők kapcsolatát firtatják.
A Labubuk ára változó: egy valódi figurához úgy 11–12 ezer forinttól lehet hozzájutni például webshopban, de az ár típustól függően lehet 100 ezer forint is. A replika Lafufu már 2–3 ezer forinttól is elérhető kis butikokban, a különbséget pedig azok veszik észre, akik igazán utánanéztek annak, mitől valódi egy Labubu.
Magyarországon – talán az ára miatt is – egyelőre akkora felhajtás nincsen, mint amit például Amerikában vagy Kínában okozott a figura. Az viszont biztos, hogy a kisebb gyerekek még nem tudják olyan kritikával szemlélni ezt a Távol-Keletről indult, szinte az egész világot behálózó őrületet, mint a felnőttek vagy a fiatal felnőttek, és ha valakit elkap a Labubu-láz, az könnyen a családi hangulat vagy a pénztárca rovására mehet.
A hírek szerint nem csupán gyerekek, hanem felnőttek is Labubu-függővé válhatnak, egyesek pedig pusztán az üzletet látják benne, így belevágnak a kereskedésbe.
Nem is abból lehet a baj, ha valakinek van egy vagy két babája, plüsse, hanem abból, ha maga a birtoklás válik hobbivá, szinte megfékezhetetlen szenvedéllyé.
És az lesz a menő, hogy minél többször jussanak hozzá olyan tárgyakhoz, amelyek egy-két év múlva akár értéktelenné is válhatnak, mert feltűnik majd egy újabb őrület a fogyasztói társadalom horizontján.
Kérjük, támogasd munkánkat, ha fontosnak tartod a minőségi tartalmat!
Ha te is úgy érzed, hogy a kepmas.hu cikkei, podcastjai és videói megszólítanak, kérjük, segíts, hogy ezek a tartalmak továbbra is ingyenesen elérhetőek maradjanak.
Támogatom a kepmas.hu-t>>