Balatonkerülés két keréken, gyerekekkel – hogyan vágjunk bele a kalandba?
Biciklivel a Balaton körül tekerni nagy élmény önállóan, párosan, de akár a családdal is, hiszen miközben megfigyelhetjük a tó ezer arcát, sok más természeti vagy épített szépséget láthatunk. Nehézség is akadhat azonban, de hogy ebből minél kevesebb legyen, szükséges az alapos felkészülés, különösen, ha családdal, több gyerekkel indulunk útnak.

Az amúgy is bringás családokban, ahol talán már a gyerekek is két kerékkel a fenekük alatt jönnek a világra, hamar felvetődhet, hogy közösen biciklizzenek nagyobb távot egy-egy hazai tó körül. A nem annyira tekerős, inkább hobbibiciklisták esetében is jó kalandnak tűnhet egyszer-egyszer körbetekerni a Balatont gyerkőcökkel, de azért nekik sokkal inkább fel kell erre készülni.
Ha elindulnak, sok-sok szeretem-helyet fedezhetnek fel a bicikliút mentén vagy arról letérve.
Nádasok között leshetnek ki a Balaton vizére, két szakasz között hűsölhetnek valamelyik strandon, állatokat simogathatnak az útba eső állatsimogatókban, szedhetnek levendulát, finomakat ehetnek partmenti büfékben, és még kit tudja, mennyi ad hoc élmény vár rájuk.
Kezdésként számba kell venni a gyerekek életkorát és azt, hogy ki mennyire tud biciklizni, tett-e már meg nagyobb távot. Vajon mennyit bírhatnak egy nap? A legkisebbeket, önállóan még nem biciklizőket előre vagy hátulra szerelhető gyermekülésen lehet szállítani.
A KRESZ szabályai szerint „A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.” Egyéb vontatványt, oldalkocsit nem szabad a biciklihez csatlakoztatni. Ugyancsak a KRESZ-ben található az is, hogy „A kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén.” Továbbá: „12. életévét be nem töltött gyerek nem kerékpározhat főúton”. Ezeket jó tudni, és az egyéb szabályokról is mindenképp érdemes indulás előtt tájékozódni, felfrissíteni az esetlegesen régi ismereteinket.
Ha nincs elég rendelkezésre álló bicikli, akkor egyrészt kérhetünk kölcsön ismerőstől, családtagtól, másrészt ma már számos kölcsönzőből lehet bringát bérelni. A járgányt – amely lehetőleg váltós legyen – indulás előtt érdemes kipróbálni, próbakört menni, illetve a saját bicikliket fel kell készíteni a nagy útra. Főleg, ha amúgy viszonylag ritkábban fordítunk időt és pénzt a karbantartásra.
Ne felejtkezzünk el a kerékpáros bukósisakról sem, különösen a gyerekek számára fontos ez.
Az ő fejük is nagyon sérülékeny, jobb megelőzni a bajt. Kerékpáros kesztyűt lehet venni, így kevésbé töri fel a kormány a tenyeret, és egy esésnél sincs akkora esélye a horzsolásnak.
Hogy mi a legalsó korhatár a tekeréshez, azt nehéz megmondani. Bringás blogok alapján 4–5 éves kicsikkel is sokan elindulnak. Számukra edzettségtől, nehézségtől függően vélhetően napi húsz-harminc kilométer bőven elég, így egy Balaton-kerülést akár egy hétre is el lehet osztani. De körülbelül 4–5 nap a jellemző, sőt olyan is akad, aki rövidítette a távot, és a szántódi révnél visszakompozott az indulási ponthoz az északi partra.
A szállásokat ehhez mérten kell lefoglalni, lehetőleg jó előre, mert a tókörnyék igen népszerű célpont, sok az egyéb turista is. E szempontból ugyancsak lehet próbálkozni ismerősöknél való alvással, hiszen csak egy-egy éjszakáról van szó – a kérdés, hogy be tudnak-e fogadni egy akár 4–6 fős családot. A kempingek is megfelelnek a célnak, de ezekben szintén nagy lehet a foglaltság, és van már több bringás szállás, ahol kifejezetten a két keréken átutazóknak kínálnak szállásokat mind az északi, mind a déli parton.
Viszont elég sok szálláshelyen eleve esélytelen az, aki csupán egy éjszakára aludna meg, a minimum a 2–3 éj főszezonban – ezért is ajánlott időben keresgélni; vagy bízni abban, hogy bejön a last minute-tel járó szerencsefaktor.
Az indulás helyszíne teljesen opcionális, lehet akár Balatonakarattya az egyik végen, lehet Keszthely a másikon, de bármelyik település is az északi vagy a déli parton. Annyit azért mindenképp jó figyelembe venni, hogy az északi part a nehezebb, emelkedősebb, a délin viszonylag egyenletes, nehezebb emelkedőktől mentes az út.
Ha a kiindulási pontra szeretnénk visszajutni, akkor jól be kell osztani a napokat és éjszakákat, persze számítva arra, hogy valami mégsem úgy alakul, ahogy gondoltuk, és akkor újra kell tervezni. Vész esetén, ha nem bírják a gyerekek, vagy rossz az idő, fel lehet szállni a vonatra, a vasút szinte végig ott halad a tó körül.
A kerékpárral túrázok nagy barátja vagy ellensége az időjárás – a tókerüléshez gyerekekkel nyilván nem ideális sem a 36 fok tűző napon, sem a 15 fok esőben és szélben. Csak bízni lehet abban, hogy a nyári túra kitűzött időpontjában megfelelő lesz az időjárás, és mondjuk kellemes 25–30 fokban lehet tekerni.
Az azonban biztos, hogy naptejre mind a felnőtteknek, mind a gyerekeknek szükségük lesz – az 50 faktoros változat ajánlott, és egyéb fényvédő eszköz is szükséges.
Mindenképp készítsük el a sapkákat, kendőket – a kalap nem igazán praktikus, mert könnyen lefújja egy kisebb szél is. A napra érzékenyebbeknek, a pici gyerekeknek jól jön egy fehér színű, hosszú ujjú póló is, ami védi a bőrt. Lehet hosszú, de szellős nadrágot húzni, arra azonban figyelni kell, hogy a szára ne érjen hozzá a pedálhoz, kerékhez. Indulni pedig korán reggel ajánlott, amikor még kevésbé van meleg.
A bepakolás is kardinális kérdés. Olvastam hattagú családról, amely a szülők kerékpár-csomagtartójára két oldalra felszerelt biciklistáskával vágott neki a kerülésnek. Ezekbe fért bele minden ruha, tisztálkodáshoz szükséges eszköz, valamint néhány energia- és müzliszelet. Így is lehet, ha szerencsénk van az idővel, akkor nem is lesz szükség melegebb ruhára.
Én azért biztosan nem hagynám ki az esőkabátot, valamint vinnék egy-egy melegebb felsőt – de ez tényleg opcionális, főleg, ha előre tájékozódunk az időjárásról, és egész héten esőmentes, meleg idő várható. Az biztos, hogy a biciklistáska jó megoldás, akár a gyerekek kerékpárjára is lehet egyet tenni. Nekik lehet még kis hátizsák, de csak kevés tartalommal.
Amit semmiképp se hagyjon otthon a család, az az esetleges szereléshez szükséges eszközpark kisebb táskában, szatyorban.
Létezik egy különleges, defektgátló anyag is, egy folyadék, amelyet be lehet fújni a belső gumiba, és defekt esetén kitölti a lyukat. Így legalább a következő szervizig el lehet jutni.
A kerékpárút mentén több helyen vannak szervizek, de ezek nincsenek mindig nyitva, illetve előfordulhat, hogy olyan szakaszon lesz defekt, ahonnan még sokat kellene tolni a járművet. Azért egy-egy szerviz telefonszámát érdemes előre elmenteni. Számíthatunk továbbá szervizpontokra, állványokra, ám azok is bizonyos távonként találhatók, ráadásul némelyik sajnos rongált, vagy elhasználták rajta a kulcsokat, a pumpát. Ajánlott továbbá több külön lakat helyett egy nagyobbat vinni, amelyik 4–5 biciklit is át tud fogni – ez talán könnyebb, mint 4–5 külön lakat súlya.
Ha a kerékpárok megvannak, kész a csomagolás, a szállások le vannak foglalva, átgondoltunk mindent, akkor tulajdonképpen már csak el kell indulni, és arra figyelni, hogy a gyerekek is eleget igyanak útközben, valamint a kisebb falatok, pihenők mellett időnként megálljon a család egy-egy nagyobb étkezésre, pihenésre is.
Ebben a hónapban külön figyelmet fordítunk arra, hogy minél több olyan cikket olvashassatok a Képmás.hu-n, amelyek passzolnak a „vakáció-flowhoz". Most jöjjön egy kis vízpart, napsütés, hideg málnaszörp, bográcsozás, gyerekkacaj a strandon, beszélgetések a tűz körül. Az Emberek zenekar ikonikus slágeréből kölcsönözve a gondolatot:
Júliusban a hónap témája: Süt a nap, nehogy szomorú légy!
Kapcsolódó cikkeinket itt éritek el.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>