Hat film, ami hidat épít ember és ember között
A hidak nem mindig térbeli, fizikai alkotások, sokszor a lelkeket kötik össze. „Építészeti” csodák, amik létrehozójuk fáradhatatlan, áldozatos munkáját, nyitottságát, mások iránti elköteleződését dicsérik. Hat filmet ajánlunk, melyek maradandó, emberek közötti hidak megalkotását ünneplik.

Bronxi mese (1993)
Robert de Niro embertípusok, életstílusok közötti távolságok áthidalását filmesítette meg első rendezésében. A New York nyomornegyedében játszódó történetben az olasz-amerikai tinédzser, Calogero választani kényszerül két férfiminta, apafigura közül. Egyikük a gazdag helyi maffiózó, Sonny (Chazz Palminteri), aki pártfogásába veszi, és kiemelné a mélyből, másikuk a fiú buszsofőr édesapja, Lorenzo (de Niro), aki tisztességes munkával biztosítana jobb életet a fiának, mint amilyet ő él.
Calogero választását a két út között nehezíti, hogy a maga módján Sonny is értékeket – hűséget, felelősséget, erőt – közvetít, amelyek segítik abban, hogy a saját élete irányítójává váljék, sőt a gengszter-mentor bűnösen bölcs tanácsai olykor jobban rezonálnak az élet keménységére, mint a becsületes apai tanítások.
Calogero jellemét mindkét férfi formálja, így végül ő lesz a híd a két világ között azzal, hogy mindkét életszemléletből igyekszik a helyes értékeket átvenni. Másrészt híd az a szeretet is, amellyel a mentor és az apa a fiúhoz viszonyul.
A film kulcsmondata Sonnytól: „A legjobb dolog, amit egy fiú az apjától kaphat, az a tisztelet.” A történet másik érdekes (szerelmi) szála pedig egy „bronxi Rómeó és Júlia-viszonyt” villant fel.
Elveszett jelentés (2003)
Sofia Coppola alkotása szinte láthatatlanul finom mozdulatokkal beszél a különbözőségek ellenére létrejövő kapcsolatokról. Bob Harris (Bill Murray) középkorú, kiégett színészként reklámforgatásra érkezik Tokióba. Charlotte (Scarlett Johansson) friss diplomásként fotós férje mellett nem találja a helyét sem Japánban, sem a házasságában. Épp csak a felnőtt élete küszöbén imbolyog, míg Bob már sok mindent maga mögött hagyott, de új értelmet keres. Ugyanaz a kérdés hajtja őket: „Hogyan lehet egy olyan világban élni, amelynek nem értjük a jelentéseit?”
Mert ők ketten két elveszett emberként találkoznak – szó szerint is, hiszen a helyi nyelvet sem beszélik. Köztük mégsem romantikus szerelmi viszony, hanem lélekrezonancia alakul ki: egymás menedékei lesznek az átmeneti, mégis örök találkozás során, amely Tokióban véget is ér, de mindkettőjükben mély nyomot hagy.
Az igazi híd köztük az együttérzés és a jelenlét lesz, amellyel nem oldják meg egymás problémáit, még csak nem is megjavítani igyekeznek a másikat, hanem hallgatnak, odafigyelnek egymásra.
A film megmutatja: a nemeken, korosztályokon és kultúrákon átívelő híd létezik – csak nem mindig látszik. A lelkeket összekötő pillanatok viszont akár élethosszig velünk maradhatnak, jelentést adva a jelentésvesztett világnak.
Saját szavak (2007)
Az igaz történeten alapuló dráma bemutatja, hogy egy tanár és osztálya hogyan küzdi le az egymás iránti előítéleteket és a mély társadalmi szakadékokat az írás, a meghallgatás és a kölcsönös tisztelet erejével. Az ifjú Erin Gruwell (Hilary Swank) egy problémás kaliforniai középiskolában kezd tanítani, osztályában kulturálisan, társadalmilag elszigetelt diákokat, akik szegénység, rasszizmus, bandaháborúk közepette élnek, szüleik börtönviseltek – vagy már elhunytak. Nem hisznek a tanárban, a rendszerben és egymásban sem. Erin nem akarja megváltoztatni az identitásukat – inkább teret ad, hogy kifejezzék magukat. Naplóírásra ösztönzi őket: „Mindegyikőtöknek saját sztorija van. Itt az ideje, hogy elmondjátok.” És a diákok olyan élményeket írnak le, amelyeket addig senki sem hallgatott meg: erőszakot, fájdalmat, elvesztett barátokat, félelmet.
Először értik meg egymást, ahogy ráébrednek, nincsenek egyedül a szenvedéseikkel, amelyek így összekötő híddá válnak. Számukra a tanár is híd lesz – nem is a tudás átadásában, inkább emberi méltóságuk felébresztésében.
Amint egyikük fogalmaz: „Nem érheted el, hogy valaki tanulni akarjon. De azt igen, hogy úgy érezze, ő is számít.” A film azt üzeni: a történeted akkor is érték, ha a világ nem ismeri. Ha pedig elmeséled, híd lehet belőle.
Gran Torino (2008)
Clint Eastwood – rendezőként és főszereplőként – egy idős, elszigetelt, fehér háborús veterán és egy ázsiai fiú kapcsolatát meséli el, mely a kezdeti elutasításból, gyűlöletből lassan barátsággá, kölcsönös tiszteletté alakul. A zsémbes Walt Kowalski tele van előítéletekkel, különösen – háborús traumái miatt – az ázsiaiakkal szemben. Szomszédja, Thao egy Hmong fiú (a Hmong egy délkelet-ázsiai közösség), aki megpróbálja ellopni Walt féltett Gran Torino autóját. A film nem idealizál: Waltot valóban rasszistának ábrázolja, akivel a nézőnek is kényelmetlen azonosulni. De aztán Thao családja hálás lesz neki, amiért ösztönösen megvédi a fiút egy zaklató bandától, ő pedig lassan belelát az életükbe, ami szeretnivaló és emberi. Walt előítéleteit tehát valós kapcsolatok írják felül, miközben megtanítja Thaót dolgozni, felelősséget vállalni, önbizalmat szerezni.
Thao és nővére, Sue pedig őt tanítják meg újra kapcsolódni, emberként viselkedni, nevetni, jelen lenni. „Nem vagy túl kedves, de belül finom” – mondja Sue, aki először fedezi fel a férfi durva álarca mögött az embert.
Walt végül egy meghökkentő tettével a múltja bűneit is megváltja, ezzel esélyt ad Thaoéknak a szebb jövőre. A Gran Torino az előítéleteket nem szlogenekkel, hanem életszagú tapasztalatok révén építi le, és arra utal: még a legzárkózottabb, legmegtörtebb ember is képes újra kapcsolódni és egy jobb világ ígéretét hagyni maga után.
Cukorsólyom (2019)
A modern mese főhőse Zak, egy 22 éves Down-szindrómás fiú, aki idősek otthonában él. Szenvedélye a pankráció, így titokban elszökik, hogy megkeresse pankrátor bálványát. Útközben találkozik Tylerrel, aki a társadalom peremén élő, kisstílű bűnözőként szintén úton van – a saját múltja elől menekül.
A két karakter között látszólag áthidalhatatlan szakadék tátong: Zak gyermeklelkű, de elszánt, Tyler egy cinikus túlélőtípus. Mégis – vagy épp ezért – közös utazásuk mély barátságot hoz. Tyler felismeri Zak-ben a saját életéből hiányzó lelki tisztaságot és célt, a fogyatékossággal élő ember pedig teherből társ lesz, akinek az álmait komolyan kell venni. Zak Tylerben nem a veszélyes csavargót látja, hanem a védelmező barátot, az „idősebb testvért”, akire titkon mindig vágyott. Végül a fiú gondozója, Eleanor is csatlakozik az úthoz, a saját korlátait átlépve.
A film épp erről mesél: a nehézségekkel élő embereknek sem korlátokra, hanem lehetőségekre van szükségük. Zak itt nem sajnálatra méltó áldozat, hanem a saját élete főszereplője.
Tyler megtanítja őt úszni, halat fogni, tüzet rakni – olyan dolgokra, amiket más nem akart vagy nem mert megtanítani neki. Ahogy fogalmaz: „Most egy olyan világban vagy, ahol bármit megtehetsz, amit akarsz. Ez a te saját kalandod.” Zak néha kételkedik: „Én nem lehetek hős. Én Down-szindrómás vagyok.” Mire Tyler: „Mi köze ennek a szívedhez?” Mert ő azt nézi, kicsoda a másik valójában, nem azt, amit a címkéje mond. A két férfit hídként a közös út során kialakult bizalom örökre összeköti.
CODA (2021)
Ruby Rossi halló lányként siket családba született, mégis a zenei karriert választja. Innentől családja – akik számára a mindennapi élet is kihívás – és a saját álmai között egyensúlyoz. Ő jelenti szüleinek és testvérének a kapcsolódást a világhoz, az ő füleikként és hangjukként közvetít köztük és a társadalom között, nélküle nehezen boldogulnának. Eleinte nem is értik meg vágyait és ambícióit a zenei pályán, hiszen ők egy kis halászfalu középosztályához tartoznak, ám lányukat képességei és álmai egy másik világba vezetnék. Számukra nem átélhető a zene, mint életcél, mint önkifejezési mód fontossága.
Ruby választása ugyanakkor a köztük lévő szeretet hídjává válik. A film kulcspillanata, amikor a család felismeri, hogy a lány áldozatai és vágyai az ő életükre is jó hatással lehetnek.
Édesapja bátorítani kezdi, hogy ne adja fel az álmait: „Nem nekem kell hallanom a hangot. Te hallod helyettem. De neked is élned kell a magad életét.” Ruby pedig a zenetanárának így fogalmaz: „Nem tudom, mit akarok, de tudom, hogy mit érzek.”
A lánynak egy életpálya és a családja iránti hűség között kell részben döntenie. A CODA a társadalmi és generációs különbségek áthidalásának igen reális története – mindenkinek szól, aki valaha érezte úgy, hogy különböző világok között kell navigálnia. Fontos üzenete, hogy úgy is képesek lehetünk a saját álmainkat követni, hogy közben nem felejtjük el, honnan jöttünk.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>