A magyar feltaláló nyert! – Váczi Dánielt a nemzetközi hangszerkészítő versenyről kérdeztük
Első helyezésével és közönségdíjával abszolút győztes lett a magyar versenyző a Guthman Musical Instrument Competition hangszerkészítőknek szóló nemzetközi megmérettetés atlantai döntőjében. A versenyről, amerikai kalandjáról és a glissotar nevű magyar fejlesztésű hangszer jövőjéről az egyik tervezőt, Váczi Dánielt kérdeztük.
Kialudtad már a jetlaget?
Nagyjából, de szerencsére eddig sem volt vészes. Mondjuk az utazás elég hosszú volt, háztól házig húsz óra.
Hogy tetszett Atlanta?
Izgalmas város! A szállásom egy afroamerikai városrész közepén állt. Érdekes élmény volt úgy körülnézni az utcán úgy, hogy én voltam az egyetlen fehér ember. Kertvárosban laktam abban a pár napban, kis házak, széles utcák, rengeteg fa és madár volt ott.
A 10 ezer dolláros összdíjazású Guthman Musical Instrument Competition olyan nemzetközi hangszerkészítő verseny, amelyről bevallom, korábban nem is hallottam. Hogyan kerültetek a mezőnybe saját tervezésű hangszeretekkel, a glissotarral?
Egy hírlevélben olvastam a versenyről.
Nagyjából ötvenen jelentkeztek szerte a világból, az elődöntőbe huszonhat, a döntőbe pedig tíz versenyző jutott be. Volt köztük amerikai, kanadai, venezuelai hangszertervező is, a többi mind európai.
Az első két kör online zajlott, a döntőre pedig minden résztvevőt meghívtak Atlantába. Ez a Georgia Tech Egyetem rendezvénye, amely inkább műegyetem-jellegű hely, a többi hangszert is inkább a technológia és a zene érdekes kapcsolata jellemezte, csak a miénk volt teljesen akusztikus. A gálakoncerten minden versenyző helyi zenésszel játszott duóban. Nagy szerencsémre mellém Ted Gurch klarinétost osztották, aki mintegy harminc éve a város szimfonikus zenekarában játszik, de a jazz is érdekli, így nem volt idegen számára az improvizáció. Kedves ember, nemcsak eljött értem a reptérre, de a hétvégén a családjához is meghívott, hogy együtt ebédeljünk.
Hogyan zajlott a verseny?
A hangszereket szakmai zsűri véleményezte. Gerhard Behles az egyik legnagyobb zenei szoftverkészítő cég, az Ableton vezérigazgatója, Paola Antonelli a New York-i Modern Művészeti Múzeum építészeti és formatervezési osztályának vezető kurátora, aki a designnal kapcsolatos kérdésekben volt mérvadó. Rick Beato pedig zenei szakember és YouTube-személyiség, akinek körülbelül 3 milliós követőtábora van, és olyan sztárokkal készített már interjút, mint Sting vagy Brian May. Húsz percet kaptunk, hogy bemutassuk a hangszereinket, ehhez prezentációt is kellett készíteni. Hálásak voltak a technikusok, hogy velem ilyen kevés gondjuk akadt, hiszen a glissotarhoz nem kell semmi a hangszeren kívül, csak egy mikrofon.
Nagyon tetszett a darab, amit a döntőben előadtatok Ted Gurch-csel. Saját szerzemény?
Az Akron című darabomat játszottuk, amelyet még a feleségemnek írtam huszonvalahány évvel ezelőtt.
Őt hívtad fel először a jó hírrel?
Tudod, hogy nincs mobiltelefonom.
Tényleg, miért nincs?
Mert nem érzem szükségét. Nagy szabadságot ad, ha nincs, és sok kötöttséget jelent, ha van.
Szóval a feleségednek szóltál először a győzelemről?
Igen, a családommal az interneten keresztül léptem kapcsolatba, amint tudtam. A három gyerekünk és a feleségem együtt nézték otthon a közvetítést a gáláról. Amikor kihirdették a közönségdíjat, a feleségem azt gondolta, hogy nem nyerem el egyik helyezést sem, mert biztos mindenki csak egy díjat kaphat. Aztán még jobban megörült, amikor kiderült, hogy a glissotar lett az első.
Ezzel az ambícióval vágtál neki az amerikai kalandnak?
Reménykedtem, hogy jól sikerül a verseny. Éreztem, hogy a hangszeremben sok újdonság van, amit talán a zsűri is értékel majd. Bár hozzá kell tenni, hogy ezeket a hangszereket nehéz összemérni. Olyan mintha összehasonlítanád az almát, a narancsot és a banánt, majd meg kellene mondanod, hogy melyik a jobb. A résztvevőkkel egyébként nagyon jó viszonyom lett, sok programot csináltunk együtt, remélem, a kapcsolat a jövőben is fennmarad.
A glissotar jövőjét hogyan látod?
Szerencsére amióta hazajöttem a versenyről sorra jönnek az érdeklődők, vállalkozásként szeretnénk tovább folytatni a munkát.
Hány ilyen hangszer van jelenleg a világon a sajátodon kívül?
Egy van Etienne Rolin francia klarinétos-zeneszerzőnél, aki másfél-két éve rendelte, és legalább egy éve lelkesen használja. Van egy barátomnak Velencében, egy másiknak Ausztriában, és jelenleg nyolc-kilenc rendelés van folyamatban.
Mennyi időbe telik elkészíteni egy hangszert?
Hat hónapos határidővel vállaljuk a rendeléseket, de idővel ez valószínűleg felgyorsul majd. Terebessy Tóbiással már hetedik éve közösen fejlesztjük a Glissonic hangszereket, amelyek közül az első a Glissonic tárogató vagy glissotar. A Magyar Zene Háza Kreatív Hangtere nyolc installációjának én készítettem a koncepcióterveit, a gyártmánytervezést és a kivitelezést pedig a Medence Csoport végzi, amelynek Tóbiás az egyik alapítója. Április végére kell átadnunk, ha ez a folyamat lezárult, akkor már bátrabban tudunk megrendeléseket befogadni.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>