Jancsó Ágnes

  • Jancsó Ágnes
    Istenszülő bevezetése a templomba templom, Barcánfalva, a világörökség része

    Égig érő fatornyok – Máramaros különleges adományai a világörökségnek

    Az UNESCO világörökségi listája 1999-ben különleges építményekkel bővült. Máramaros közel száz jellegzetes fatemploma közül választották ki azt a nyolcat, amelyek a leghívebben őrzik a...
  • Jancsó Ágnes
    barlang Malom tó

    Víz alatti labirintus a Rózsadomb mélyén – A Molnár János-barlang még mindig titkokat rejt

    A József-hegy (mai néven Szemlő-hegy) gyomrában egy nyolc kilométernél is hosszabb, zegzugos víz alatti labirintusrendszer rejtőzik, a Molnár János-barlang. Hazánk legnagyobb, a Duna–Ipoly Nemzeti...
  • Jancsó Ágnes
    Lupa tó

    A Lupa-sziget lakatlan sziget volt, ma a Duna paradicsoma

    A Duna teljes szakaszán közel ezer szigetre bukkanhatunk, ezek egyike a Budakalászhoz tartozó Lupa. A nyolcszáz méter hosszú és kétszáz méter széles földdarab száz...
  • Jancsó Ágnes
    Junkers repülőgép a Balatonon

    Légitaxival Bécsbe és a Balatonra

    „Látta-e már Budapestet…felülről? Ha nem, úgy az Aeroexpress Rt. bemutatja Önnek csukott Junkers alumínium repülőgépen 5000 koronáért” – olvasható a hirdetés Az Aero újság...
  • Jancsó Ágnes
    Normafa legenda

    Áriáról kapta nevét, száz éve lett országos sí- és szánkóközpont Normafa, „a magyar Grönland”

    Évszázadokkal ezelőtt egy magányos bükkfa állt a Svábhegy legmagasabb pontján. Akkor még elképzelhetetlennek tűnt, hogy lábszánkózóktól és ródlizóktól lesznek hangosak a havas lejtők. A...
  • Jancsó Ágnes
    régi szaloncukor díszek

    A szalonczukkedli története – Vajon igaz, hogy egy szerelmes lyoni cukrászsegéd találta fel?

    Zselés, kókuszos, karamellás, mogyorókrémes, marcipános – még Gombóc Artúr is zavarban lenne a mai széles szaloncukor-választéktól, de ez nem volt mindig így. Az évszázadok...
  • Jancsó Ágnes
    A Kis Lucullus tejpresszó 1959-ben

    A budapesti tejivók története és aranykora

    „Idenézz! Igyál több tejet!” – 1958-ban többek között ezzel a plakátszlogennel népszerűsítették a tejfogyasztást. A kampánynak meg is lett az eredménye, hiszen a tejtermékek...
  • Jancsó Ágnes
    Az Atlanti-óceán átrepülésére készülő Magyar Sándor navigátor és Endresz György pilóta

    „No, ezt megcsináltuk” – Az első magyar pilóták az Atlanti-óceán felett

    A hazai sajtó 1931 júliusában Endresz György és Magyar Sándor nevétől volt hangos, a két pilóta Magyarországról elsőként szelte át az Atlanti-óceánt. Az Új-Fundland...
  • Jancsó Ágnes
    magyar tűzoltóság története

    „Ahol a fájdalom, ott a tűzoltó” – Kis magyar tűzoltás-történelem

    A szervezett tűzoltás története egészen a római korig nyúlik vissza. A címben idézett jelmondat évszázadokon keresztül inspirálta az önkénteseket, a diákokat és a hivatásosokat...
  • Jancsó Ágnes
    hajóhíd Barabás László fetsményén

    „Általmennék én a Dunán” – Hogyan lehetett átjutni Budáról Pestre a Lánchíd átadása előtt?

    Ma már nehéz elképzelni, hogy a Lánchíd 1849-es átadása előtt két-három órába is telt átjutni Budáról Pestre. Évszázadokon keresztül hajó- és jéghidak, lengőkompok és...
  • Jancsó Ágnes
    A Gyermekvasút

    1 millió órányi munka – A Gyermekvasút története

    A Széchenyi-hegyi Gyermekvasút, akkor még Úttörővasút néven, 1948 júliusában indította útnak első szerelvényét, a Kis Pirit. A 11,7 kilométer hosszú, 8 megállót számláló vasútvonalon...