Felzárkózott az online oktatás: azonos nehézségű online vizsgák, hatékonyabb online órák

A hallgatók kevésbé érzik időrablónak az online órákat, kevesebbet is hiányoznak, a tanárokkal való online munkát pedig gördülékenyebbnek ítélik meg, mint a tavaszi időszakban. Csökkent azoknak a száma, akik az online vizsgákra való felkészülést nehezebbnek tartották, és a hallgatók többsége (84%) idén már azonos nehézségűnek élte meg az online és a hagyományos vizsgákat – többek között ezek derültek ki az Apor Vilmos Katolikus Főiskola intézményen belüli online kutatásából.

online oktatás
Kép: Freepik

Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola (AVKF) hallgatóit és tanárait is kihívás elé állította a COVID-19 vírusjárvány miatt kialakult helyzet, leginkább a felsőoktatási intézmények bezárása és az online oktatás bevezetése. Az AVKF ezért a 2020-as tanév végén az intézményen belül a hallgatók körében kutatást indított, hogy felmérje a tapasztalatokat, visszajelzéseket kapjon az online oktatás eredményességéről, színvonaláról, esetleges nehézségeiről – ezt a kutatást a 2020/2021 tanév első félévében pedig újra megismételték. 2020. december 10. és 2021. január 25. között 110 hallgató töltötte ki az online kérdőívet, közülük 68,2% alapképzésben, 31,8% mesterképzésen tanul.

A 2020. tavaszi időszakára vonatkozó kutatás eredményei alapján az Apor Vilmos Katolikus Főiskola vezetése számos változást eszközölt, hogy az online oktatás eredményesebb, élvezhetőbb, hatékonyabb legyen. A 2021. januári kutatási eredmények alapján a válaszadók már kevésbé érzik időrablónak az online órákat, és növekedett azon véleményeknek az aránya is, amelyek szerint könnyebb online tanulni. A válaszadók szerint gördülékenyebbé vált a tanárokkal való online munka, így nem növekedett a hiányzás mértéke a hagyományos oktatáshoz képest. Míg a 2020. júniusi mintában az óráról való hiányzást több mint 20% jelezte, a mostani válaszok között ez szinte elenyésző.

Az online oktatás hatékonyságának megítélésében a korábbihoz képest javulás mutatkozik: míg korábban a válaszadók több mint fele (50,6%) a hagyományoshoz képest kevésbé hatékonynak gondolta ezt az oktatási formát, ez az arány most 33,6%-ra csökkent. Nőtt ugyanakkor a kettőt azonosnak ítélők tábora (korábbi 38,3%-ról 52,7%-ra).

Az Apor felmérésében résztvevők döntő többsége összességében azonosnak ítélte az online és a hagyományos vizsgára való felkészülés nehézségét (61,8%). Ez valamivel több, mint a júniusi 54,3%, és majdnem a felére csökkent azoknak a száma, akik az online vizsgára való felkészülést sokkal nehezebbnek érezték (23,5%-ról 12,7%-ra). Hasonlóan alakult a vizsgákkal kapcsolatos megítélés is: az online vizsgákat a hallgatók többsége (84%) azonos nehézségűnek ítéli, mint a hagyományos vizsgákat. A kutatás eredményeiből tehát az látszik, hogy a hallgatók az online vizsgára való felkészülést egyre inkább hasonlóan élik meg, mint a hagyományos vizsgára való felkészülést, továbbá az is, hogy a vizsgákat az oktatóknak fél év alatt sikerült hasonló nehézségűvé tenni, mint a hagyományos módon végzett számonkéréseket.

„A pedagógusképzésben rendkívül fontos a személyes kapcsolat, ahogy később egy tanár-diák, óvónő-óvodás, csecsemőgondozó-bölcsődés kisgyermek kapcsolatát is ez határozza meg” - magyarázza dr. Gloviczki Zoltán rektor a felmérés kapcsán. „Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola oktatói és hallgatói is egy nagyon családias közösséget alkotnak, nagy gondot fordítunk a személyes kapcsolatokra, hiszen a jövő pedagógusait képezzük. Fontosnak tartottuk, hogy felmérjük, a pedagógusképzésbe a COVID-19 vírusjárvány miatt bevezetni kényszerült ilyen fokú online oktatás milyen hatással van tanulóinkra, miben tudunk nekik segíteni, mit kell változtatni ahhoz, hogy megközelítőleg ugyanazt nyújthassuk számukra, mint előtte. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy jó irányba haladunk, a szakmai és technikai akadályokat leküzdöttük, de természetesen nagyon várjuk a jelenléti oktatási formára való visszaállást. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy vannak olyan most kialakított módszerek, új technikai eszközök, amelyeket később is használni fogunk.”

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti