„Én kicsi beszél társas tánc”
A karzat korlátjának könyökölve bambulok lefelé. Zakóm az egyik gazdátlanul hagyott szék háttámláján. Lent, fehér abroszos asztalok karéjában egyestés táncteremmé átalakított küzdőtér. A pódiumon szőke díva érzelmes angol keringőre hangolt slágert énekel.
Pásztázom az előttem feltárulkozó éjszakai jelenést: táncoló párok sűrű forgatagát, barátok, ismerős és ismeretlen párok, fiatalabbak és idősebbek sötéten áramló tömegét. Egy-egy párt hosszabban fixírozok. Aztán szemérmesen odébb terelem tekintetemet, mert az a sejtésem támad, hogy illetlenül, tapintatlanul kihallgatom mások mozdulatokba kódolt intim beszélgetését, egymásnak tett vallomását.
Éppen a buszról szállok le, gyalog már csak néhány perc, és végre otthon leszek. Megint jóval később érek haza a kelleténél. Várom a küszöbön átlépés pillanatát, a megérkezést.
Zsebemben ekkor szólal meg a telefon, benne a mindig kedves hang:
— Merre vagy, hol tartasz?
— Már itt a közelben, pár perc és otthon.
— Akkor jó, ugye tudod, hogy ma este táncóra van?
— Jaj, ne!
*
Vajon mi, Te és én, most, ott lent a táncparketten, hogyan mutatnánk? „Táncul” hogyan szólalunk meg?
Milyen a viszonyunk saját testünkhöz, egymáshoz, a körülöttünk pillanatonként változó közeghez, a többi táncoshoz, akikkel folytonos mozgásban együtt áramlunk? Hogyan hat ránk a zene, mi az, ami zsigereinkig átjár, és mi az, ami sejtfalainkon kívül reked? Figyelem az összehangoltságunk mértékét, a kötött és improvizatív formák koktélját, a spontán kezdeményezésre adott válaszokat, keresem az eleganciát, játékosságot, közelséget és távolságot, kettőnk dinamikájának törvényszerűségeit, a mi koreográfiánkat...
*
Megint elkéstünk az óráról. A többiek már bemelegítettek, fesztelenül rázzák. Gyorsan beállunk. Egyik pillanatról a másikra belelazulok, és a mozgás előcsalja belőlem a játékos, kamaszos énemet. Kriszta ennek szemmel láthatólag örül. Megint őt igazolta az élet. Táncul beszélgetünk: lökjük a vakert rock'n'rollul, trécselünk cha-cha-chául, duruzsolunk tangóul, fecsegünk szambául, eszmét cserélünk az angol- és társalgunk a bécsi keringőre. Tánc közben nézem a többieket: érzem, mozdulataikból kiolvasom, hogy a tánc és a zene mindenkit átjár és ellazít, jótékonyan kioldja a napközi feszültségeket, és párbeszédet indít: intim és közösségi értelemben egyaránt. Átszólogatunk egymásnak, viccelődünk, évődünk. Társasági életet élünk.
*
A könyöklésből lassan felegyenesedem, szememmel megkeresem Krisztát, odalépek, karon fogom, és gyengéd határozottsággal húzom a lépcső felé, hogy a karzatról minél előbb a táncparkettre érjünk. És már összekapaszkodva indítunk az ismétlődő alaplépéssel; figyelem a pillanatot, mikor válik szabaddá az út a forgás lendületes megindításához. (Remélem, odafentről nem fixíroz senki. Vagy mit bánom én, fixírozzon! Mi mostanra már láthatatlanul feloldódtunk barátaink, ismerőseink és az ismeretlen táncosok sűrű elegyében.)
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>