Egységesebb módszertanra lenne szükség – A digitális oktatással kapcsolatos első tapasztalatok

A megkérdezett családok felénél a gyerekek kis segítséggel boldogulnak a digitális oktatásban, 14% teljes mértékben önállóan tanul, ugyanakkor több mint egyharmaduk komoly szülői figyelmet és segítséget igényel. Átlagosan minden negyedik szülő két óránál többet, körülbelül ugyanennyien pedig egy-két órát tanulnak a gyerekekkel. Ami nehézséget okoz, hogy egy osztályon belül is eltérő digitális megoldásokat használhatnak a tanárok, ugyanakkor a döntő többség (64%) követhetőnek tartja a pedagógusok elvárásait, és elégedett a gyerekek tanulmányi előrehaladásával. Az agilis szoftverfejlesztés módszertana hatékony segítség lehet a digitális tanulásban – derül ki az INNObyte Informatikai Zrt. cégen belüli kutatásából.

Kép: Freepik

Az INNObyte Informatikai Zrt. nem reprezentatív, online, országos kutatásában* április 10.– május 10. között az online oktatással kapcsolatos tapasztalatairól kérdezte a szülőket, valamint érintett munkatársait. A 210 iskoláskorú gyermek esetében a megkérdezett 106 család több mint a fele (63%) felső tagozatos, másik fele (53%) alsó tagozatos, 36%-a gimnáziumi és 3% szakiskolai, szakközépiskolai tapasztaltairól tudott beszámolni.

A szülők általában négy részre osztották a tanulással kapcsolatos teendőket, amelyből kettő: az új anyag tanulása, illetve gyakorlása már az offline tanítás során is létezett, azonban a tanár által kiadott tananyagok és feladatok összegyűjtése, valamint rendszerezése és az elkészült feladatok, számonkérések dokumentálása, beküldése új feladatcsomagokként kerültek be a családok életébe.

Tehát a megkérdezettek felénél a gyerekek kis segítséggel boldogulnak a digitális oktatásban, 14% teljes mértékben önállóan tanul, ugyanakkor több mint egyharmaduk komoly szülői figyelmet és segítséget igényel.

Átlagosan minden negyedik szülő két óránál többet, körülbelül ugyanennyien pedig egy-két órát tanulnak a gyerekekkel. A nagyobb gyermekek, tinédzserek már be tudják küldeni a feladatokat maguk is, azonban a kisebbeknél ez a feladat a szülőre hárul. Ráadásul az informatikai rendszerek sokszínűsége miatt ezt ellenőrizni is kell a szülőknek.

A felmérés ugyanis azt mutatja, hogy a tanárok nagyon sokféle informatikai rendszert használnak, beállítottságtól, életkortól, iskolai szintű előírásoktól függően – például: Kréta, Google Classroom, Skype, Zoom, Microsoft Teams, e-mail, Discord, Facebook, Google hangouts meet, DC, Bookrclass, Readmenta, Learningapps, Quizlet stb. –, így más-más csatornákon keresztül küldik a feladatokat, amelyeket követni és rendszerezni kell, hogy a gyermekek egyedül fel tudják dolgozni azokat. A legnépszerűbb a Kréta (63%) és Google classroom (71%), a videókonferenciára 42% használja a Zoomot, 36% a Skype-ot vagy a Teams-t.

Ami külön nehézség, hogy nemcsak az egyes iskolák vagy osztályok, hanem osztályon belül használnak eltérő digitális megoldásokat a tanítók – a kérdezettek 66%-a számolt be erről a problémáról. 34%-nál már felismerték, hogy fontos egységesíteni ezeket a csatornákat osztályon belül.

Kép

Kép: Freepik

Ugyanakkor a megkérdezett családok döntő többsége (64%) követhetőnek tartja a tanárok elvárásait, tisztában van azzal, mi-miért történik, a gyerekek fejlődési, tanulmányi haladásával elégedett (61%)., csak néha fordul elő az ellenkezője, amikor céltalannak éreznek egy-egy feladatot (35%), vagy úgy érzik, kevesebbet tanulnak a gyerekek az iskolában (40%).

Az eddigi tapasztalatok alapján a távértékelési módszerek közül a beküldendő fotó/videó a legelterjedtebb (94%), valamint a feleletválasztós tesztek (71%) és a beadandók (68%), a kérdezettek egyharmadánál jelent meg az élő feleltetés.

A nyitott kérdésekre adott válaszokból az derül ki, hogy a legtöbb családban valamiféle időrendet vezetnek be, így a szülők tudnak dolgozni, miközben a gyermekek tanulnak. Többen úgy oldották meg az átállást a digitális tanulásra, hogy elszakadtak az iskolai napirendtől. Ahol a tanároktól csak feladat érkezik, megtehetik, hogy maguk ütemezik a különböző tantárgyak feldolgozását, az új témák elsajátítását, a fő tantárgyakat egy-egy napra beosztva.

A válaszok alapján sok szülőnek segítséget jelent az, ha egy meghatározott rendszert tudnak tartani, például reggel végignézik a különböző felületeket és összegyűjtik az aznapi feladatokat – teszi hozzá Molnár József, az INNObyte kommunikációs igazgatója a kutatás kapcsán. Az informatikai cégnél lekérdezett szülők esetében van, aki ezt egy lépéssel tovább viszi és saját Google Drive mapparendszerbe rendszerezi a gyermeknek az aznapi feladatokat, amely extra erőfeszítést igényel, azonban könnyebbé teszi a megoldások visszatöltését, illetve az ellenőrzést is. Az INNObyte munkatársainál találkoztunk olyan szülői megoldással, ahol hasonló célra a Trello feladatkövető rendszerét vagy egyszerűen egy papírlapot használnak, ahol követik a feladatok teljesülését. Az időbeosztást az a család vitte a maximumra, aki bevezette az agilis szoftverfejlesztés módszertanát a tanulásra. Reggel megbeszélik az aznapi teendőket, feladatokat, és napközben folyamatosan frissítik a státuszt, pénteken átnézik az adott hétre esedékes határidőket, és hogy mindent sikerült-e teljesíteni, illetve felveszik a naptárba a következő hét feladatainak határidejét és az online órák időpontjait.

A COVID19 vírus okozta helyzet komoly feladat elé állította nemcsak az oktatást, a tanárokat, de a gyerekeket nevelő munkavállalóinkat is – magyarázza Lengyel Kálmán, az INNObyte vezérigazgatója, ebben próbálunk nekik mi is segítséget adni az INNObyte-nál, támogatni a rugalmas munkavégzést a home office-ban, megteremtve a szükséges technikai feltételeket.

*Az országos, online, nem reprezentatív kutatás 2020. április 10–május 10. között zajlott 106 család bevonásával, 210 iskolás korú gyereket érintve. A válaszadók lakhely szerinti megoszlása: 51% Budapest, 18% megyei jogú város, 18% falu, község, 16% vidéki város.

Az INNObyte Informatikai Zrt. 2014-ben alapított szoftverfejlesztő cég, Budapest székhellyel és pécsi fiókteleppel. Az INNObyte elsősorban a telekommunikáció, a kontakt center szolgáltatások, az autóipar, az egészségügy, az agrárinformatika, pénzügyi és banki területeken van jelen, valamint elkötelezett az egyházi digitalizáció támogatásában. Fő fókuszterületei: mesterséges intelligencia, IT infrastruktúra, IT rendszerintegráció, IT biztonság, cloud technológia. Átfogó tapasztalatokkal rendelkezik az egyedi alkalmazásfejlesztések, a szoftverfejlesztés teljes ciklusa terén. Széleskörű gyakorlattal bír end to end – komplex folyamatok, szállítási feladatok ellátásában.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti