Te találkoztál már „csendesen felmondó” munkatárssal? – terjed a quiet quitting
A minimálisra visszafogott munkavégzésről szóló quiet quitting jelensége évek óta megfigyelhető a társadalomban. Egyesek lustának nevezik emiatt az elsősorban érintett Z generáció tagjait, mások szerint a munkáltatóknak kellene jobban motiválniuk alkalmazottjaikat. Gebe Zoltán a jelenség hátterének, kiváltó okaianak és lehetséges megelőzési módjainak járt utána.
Ma már számos olyan jelenséget és fogalmat azonosíthatunk, amik a Z generáció tagjainak élethez való hozzáállását és viselkedését jellemzik bizonyos helyzetekben. Ebbe a kategóriába sorolható a csendes felmondás (eredeti angol nevén quiet quitting) is, ami arra utal, hogy a lelkesedésüket és motivációjukat elvesztők fokozatosan kivonják magukat a munkájuk elvégzéséből. Gyakori esetben az alkalmazottnak nem célja a tényleges felmondás a munkahelyén, ezért a visszafogott teljesítménye hosszú távon negatív hatással lehet kollégáira és a csapat többi tagjára is.
Gyakran nem vezet kirúgáshoz
Amint arra a definíció is utal, nem minden esetben könnyű felismerni a csendes felmondás stratégiáját, mert a munkavállaló a vele szemben felállított minimális követelményeket teljesíti. Az természetesen főnökfüggő, ki mennyire tolerálja az alacsony teljesítményt, de amikor a teljes csapat ezt az utat választja, nehéz működőképes megoldást találni a problémára.
A quiet quitting egyik könnyen észrevehető jele a sorozatos hiányzás és szabadnapok egymás után való kivétele lehet, de beszédes ,,tünet” a munkahelyi és online felületeken folytatott kommunikáció kerülése is.
A lelkesedés és motiváció hiánya az eddig említetteken kívül egyéb formákban is megvalósulhat, de a passzívitás az esetek többségében mindenképp megfigyelhető a munkavállalón.
Sokan beszélnek róla
A TikTokon 2023-ban vált igazán felkapott témává az egyébként évek óta létező és megfigyelhető jelenség, amely kapcsán a felhasználók elkezdték megosztani saját személyes tapasztalataikat. Ma már kulcsszavas keresővel több mint 21 ezer találatot találunk a néhány évvel ezelőtt alig ismert kifejezésre, igaz, ezek közül sok csak nagyon érintőlegesen foglalkozik a témával.
Bár a jelenséget nyugodtan mondhatjuk globálisnak, a róla készült intézményes hátterű felmérések jelentős része az amerikai munkaerőpiacra vonatkozik. Egyes becslések szerint akár a munkavállalók 50 százalékát érintheti valamilyen formában a probléma az Egyesült Államokban.
Természetesen a közösségi médiában megosztott tartalmak készítőinek csak egy része fókuszál arra, hogy a jelenségről komoly hangnemben beszéljen, de ezek a kezdeményezések kifejezetten hasznosak lehetnek, és könnyebben elérhetik a Z generáció tagjait, mint más üzenetek.
Hogyan lehet megelőzni?
Bár az eddig leírtak alapján úgy tűnhet, a csendes felmondást kizárólag saját lustaságuk és kényelmük miatt választják az emberek, gyakran konkrét elégedetlenségi problémák állhatnak a háttérben.
Ebből kiindulva a jó vezetőnek lehetősége van megelőzni a számára kellemetlen helyzetet. Mivel az egyik kiváltó ok a megbecsülés és az értékelés hiánya lehet, a főnöknek ajánlott érzékeltetnie alkalmazottjaival a szerepük fontosságát. Érdemes továbbá visszajelzéseket is adnia nekik a teljesítményükről, és világossá tenni számukra, milyen elvárásai vannak velük szemben.
A túlterheltség szintén komoly probléma tud lenni egyes munkahelyeken, különösen akkor, ha kéz a kézben jár az alulfizetettséggel. Ebben az esetben a munkavállalók jogosan érezhetik azt, hogy nem kapnak a teljesítményükkel arányos honoráriumot, ráadásul a mentális egészségük is romlik.
Egyes gazdasággal és munkaerőpiaccal foglalkozó influenszerek szintén a közösségi médiában fejezik ki támogatásukat azok felé, akik a quiet quitting-ben látják a megoldást. A közel 800 ezres követőtáborral rendelkező Ben Askins például teljesen elfogadhatónak tartja e magatartást. Szerinte a cégek és a munkáltatók feladata az, hogy különböző módokon ösztönözzék alkalmazottjaikat, ezt pedig sokféleképpen megtehetik, így elsősorban az ő felelősségük, ha valaki nem akar kiemelkedő teljesítményt nyújtani.
Z generációs probléma (?)
Fontos kérdés lehet a csendes felmondással kapcsolatban az is, mely korosztályok esetében figyelhető meg leginkább. Az egyértelműen kijelenthető, hogy az esetek többségében a Z generációhoz tartozó fiatal alkalmazottaknál azonosították ezt a viselkedést.
Mivel én is ennek a korcsoportnak a tagja vagyok, egyáltalán nem meglepő számomra a jelenség, hiszen a túlterheltséggel járó számos globális hatás miatt a kiégés veszélyének is jobban ki lehetünk téve, mint az előttünk munkába álló generációk.
Ettől függetlenül természetesen a tapasztaltabb munkaerőt is érintheti a probléma, hiszen azt néhány éve már megállapították, hogy a csendes felmondás folyamatosan terjedő jelenség világszerte, amely hosszú távon komoly károkat okozhat a munkahelyeken.
Tudományos körökben a Z generáció tagjaival kapcsolatban sokan megalapozottan feltételezik azt, hogy gyakran szívesebben választják az otthoni munkavégzést, mint az irodába járást, ugyanakkor előbbi esetben a hatékonyság csökkenése is megfigyelhető. Ezzel szemben pozitívumként emelik ki az együttműködést, a frissességet vagy a technikai készségeket is velük kapcsolatban.
Ezek az előnyök is jelentősen háttérbe szorulnak, ha az alkalmazott csendes felmondásban van. Emiatt egyes cégek inkább elzárkózhatnak a fiatalítástól, mint hogy működőképes megoldást keressenek a helyzetre. Ráadásul ebben az esetben egyáltalán nem biztos a pozitív eredmény idősebb munkaerő esetén sem, mivel náluk is hasonló eredményhez vezethet a túlterheltség.
Az mindenképpen pozitívum, hogy manapság már nemcsak az influenszerek, a TikTokot böngésző felhasználók és a kutatók fülét üti meg a probléma, hanem egyre több átlagemberét is.
Ettől függetlenül az elmúlt időszakban nem sikerült világszinten látványosan visszaszorítani.
A változáshoz vélhetően arra lenne szükség, hogy a munkáltatók számára prioritást élvezzen az alkalmazottak elégedettsége, és az ne másodlagos szempont legyen a sikeres termelés mögött.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>