A diszlexia tünetei és megelőzése
Napjainkban egyre több részképesség zavarral rendelkező gyermeket szűrnek ki szakemberek már óvodáskorban. Tényleg ennyire sok a probléma? Ha igen, miből adódhat, és hogyan előzhetjük meg a tanulási nehézségeket?
Mi is az a diszlexia?
A diszlexia az olvasási képesség súlyos zavara. A diszlexiás gyermek vagy felnőtt olvasási képessége jelentősen elmarad kortársaihoz, iskolázottsági szintjéhez képest. Nehézséget okoz számára a betűk, szavak, számok felismerése és leírása, olvasása.
Diszlexiára utaló tünetek óvodáskorban
A diszlexiaveszélyeztetettség tünetei már óvodáskorban megmutatkoznak. Ezek a tünetek enyhébb és súlyosabb formában is jelentkezhetnek. Ha közülük több is ráillik gyermekünkre, kérjünk tanácsot szakembertől!
Mozgás területén:
- motoros ügyetlenség (pl. labdadobásnál, elkapásnál)
- koordinálatlan nagymozgások (pl.: nem váltott lábbal lépcsőzik; hátrafelé nem tud járni)
- koordinálatlan finommozgások (pl.: a ceruzafogása görcsös vagy réveteg; rajza kortársaihoz képest kevésbé részletezett és arányos; ügyetlenül fűz; cipőjét nem képes bekötni; ruhát nem tud begombolni),
- koordinálatlan beszédmozgások
- az egyensúly-érzékelés zavara, (pl.: tyúklépésben kibillen egyensúlyából)
Irány- és téri, idői tájékozódás területén:
- jobb-bal irányok tévesztése,
- lateralitás probléma (lateralitás=a test egyik oldalának előnyben részesítése: az egyik kéz, láb, szem, fül domináns a másikkal szemben), keresztezett dominancia,
- testséma zavar (nehézséget okoz testrészeinek megnevezése; nem is tudja megmutatni magán testrészeit; emberrajza életkorához képest kevésbé kidolgozott és arányos),
- jobbról balra végzett soralkotás,
- téri orientációs zavarok (nem tudja megnevezni és alkalmazni az irányt jelölő fogalmakat: jobbra, balra, fölfelé, lefelé, alatta, fölötte stb.; fejletlen a téri emlékezete)
- időbeli tájékozódás (nehéz az események sorrendjét követnie; nem tudja a napszakok, napok, hónapok, évszakok neveit; helytelenül használja a ma, tegnap, holnap, előtte, utána fogalmakat; mondókákat nehezen tanul meg; ritmusérzéke fejletlen.
Beszéd területén:
- megkésett, akadályozott beszédfejlődés,
- elmosódott artikuláció,
- zöngétlenítés,
- általános pöszeség,
- szegényes szókincs,
- beszédészlelés és beszédmegértés zavara
Emlékezet területén:
- vizuális (látási),
- akusztikus (hallási),
- verbális (beszéd) emlékezet zavara
Figyelem területén:
- tartós figyelemre nem képesek,
- figyelmük könnyen elterelhető,
- megosztott figyelem nehézséget jelent,
- többnyire csak néhány percre tudnak bizonyos dolgokra koncentrálni.
Egyéb területeken:
- látással kapcsolatos észlelés: bizonytalan az alak, a forma, a nagyság, a szín felismerése, megkülönböztetése; nehézséget okoz a lényeges vizuális inger kiemelése, a hasonlóságok, különbségek meglátása formák, ábrák között,
- hallással kapcsolatos észlelés: nehézséget okoz a lényeges hangingereknek a háttérzajból való kihallása, vagy a hangok megkülönböztetésének képessége
- rész és egész viszonyának felismerése, gyengesége,
- lassabb vagy kapkodó munkatempó,
- magatartás, viselkedés agresszív vagy visszahúzódó
Ha fennáll a diszlexiaveszélyeztetettség, a gyermeket diszlexiaprevenció terápiában részesítik. Kiegészítő terápiák alkalmazása is sok esetben javasolt (mozgásterápia, pszichoterápia).
A diszlexiaprevenciós terápia
A diszlexiaprevenciós terápia legfontosabb pillére a fent említett részképességek fejlesztése, amellyel megalapozzuk az olvasás-írástanulás folyamatát már óvodáskorban. A diszlexiaprevenciós terápia segítségével a diszlexiaveszélyeztetett gyermekek olyan tudással kerülnek iskolába, ami megkönnyíti a tanulást és az ismeretek egymásra épülését.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>