„Komárom egy olyan város, amelynek súlya van” – A szlovákiai magyar vállalkozók közösségét építi a felvidéki Marcinkó Adrián

Sokan úgy tartják, hogy a vállalkozók magányos emberek, kisebbségi magyarként pedig ez hatványozottan igaz lehet. A komáromi Marcinkó Adrián, a Wado alapítója és a Szlovákiai Magyar Vállalkozók Szövetségének elnökségi tagja azon dolgozik, hogy megdöntse ezt a nézetet, és erős háló vegye körül a felvidéki magyar vállalkozókat.

Marcinkó Adrián, a Wado vezetője
Marcinkó Adrián, a Wado alapítója – Fotó: Bartók Csongor

Hogyan indult a Wado, és mivel foglalkoznak pontosan?

A Wado egy digitális ügynökség, amelyet 2012-ben hoztam létre. A munkánk magját marketingkampányok kivitelezése és céges honlapok, illetve webáruházak fejlesztése adja, de grafikai tervezéssel is foglalkozunk. Jelenleg tíz fő dolgozik aktívan a csapatunkban, mindannyian magyarok. Már öt országban jelen vagyunk: a szlovák mellett magyar, osztrák, cseh és németországi kis- és középvállalkozásoknak kínálunk marketingszolgáltatásokat. 

Ahogy a honlapjukon látni, a partnereik nagyon széles skálán mozognak: terveztek már honlapot virágkötészetnek, borászatnak, tetoválóművésznek és a Felvidéki Vándorbölcsőnek is. Melyik projekt volt eddig a legemlékezetesebb a cég életében?

Nem emelnék ki egyet, mert számomra mindegyik ügyfél egyformán fontos. De amikor például egy speciális területen működő kezdő webáruházat négymilliós forgalomig fel tudtunk építeni a nulláról, az hatalmas dolog volt. 

Ha mi jól végezzük a munkánkat, akkor a partnereink is sikeresek tudnak lenni a piacon, ami nekünk is nagy öröm, különösen, ha ezáltal újabb munkahelyeket tudnak teremteni.

Milyen kihívásokkal kell szembenéznie annak, aki határon túli magyarként vállalkozást indít?

A szlovák kormány kiszámíthatatlan gazdaságpolitikája, az energiaárak emelkedése, a Covid és a szomszédban kitört háború mind bizonytalanná tették a felvidéki vállalkozók helyzetét; az elmúlt évben nem tudtuk, mire számítsunk egy hónap vagy akár egy hét múlva. Emellett az is problémát jelent, hogy magas az elvándorlási arány a fiatalok körében. A külhoniaknak mindig vonzó az anyaország, sokan vállalnak munkát Budapesten, Győrben. Ez érthető annak tükrében, hogy kisebbségi magyarként nemcsak a nyelvük, a kultúrájuk érvényesítése szenved csorbát, hanem az önbecsülésüket sem tudják teljes mértékben megélni.

Mi tarthatja helyben a fiatalokat?

Azt gondolom, hogy a többség nem szeretne innen elmenni, viszont nem fognak az árral szemben úszni. Én a Wadónál nagy hangsúlyt fektetek rá, hogy lehetőséget kapjanak a pályakezdők. Szeretek velük dolgozni, jó látni az elhivatottságukat, és ahogyan profi szakemberré válnak. A marketinges szakma azért is vonzó számukra, mert helyben is végezhető, a külföldi cégekkel online is lehet tartani a kapcsolatot. Nyilván a bérezésre is figyelni kell, mivel az anyaországi fizetéseknek van talán a legnagyobb elszívó hatása. Ami még számít a fiataloknak, az a családias légkör, hogy nemcsak anyagilag, hanem emberileg is megbecsüljék őket.

Kép
Wado Komárom
Fotó: Bartók Csongor

A nemzetközi sikereik ellenére ön szintén Komáromban maradt. Miért szeret itt élni?

Egyrészt ideköt a családom. Másrészt nagyon jó az elhelyezkedése, közel van Pozsonyhoz és Budapesthez is. Harmadrészt Komárom gyönyörű történelmi város – itt élt Klapka György, és itt született Jókai Mór. Egy olyan város, amelynek súlya van.

Hogyan érvényesül az említett családbarát szemléletmód a Wadónál?

Jelenleg egy családi házban működünk, ami már alapból közvetlenebb légkört teremt: előfordult, hogy helyben sütöttünk valamit, és utána együtt sütiztünk. Várjuk a karácsonyt, mi is meggyújtottuk az adventi gyertyát, és december 6-án Mikulás-csomagok fogadták a kollégákat az asztalukon.

2016-ban az egyik alapító tagja volt a Szlovákiai Magyar Vállalkozók Szövetségének, amelynek küldetése, hogy közösséggé formálják a fiatal szlovákiai magyar vállalkozókat. Hogyan kezdtek a cél megvalósításába?
Azt vallom, hogy a legnagyobb segítséget nem az jelenti, ha halat tesznek az asztalunkra, hanem ha megtanítanak halászni. Ez a mi esetünkben a tudás átadása és a kapcsolati tőke bővítésének támogatása. 
Ennek érdekében szerveztük meg a Felvidéki Vállalkozói Expót, s indítjuk el mentorprogramunkat a Nemzetpolitikai Államtitkárság támogatásával. Aki részt vesz ezeken a programokon, rengeteg vállalkozóval ismerkedhet meg. Láthatja, hogy mások is ugyanolyan problémákkal küzdenek, és erőt meríthet másoktól, ötletekkel, megoldásokkal térhet haza. 

Kép
Wado Marcinkó Adrián
Fotó: Bartók Csongor

Magam is rengeteget profitáltam az itt szerzett ismeretségekből az elmúlt hat évben, sok új ügyfelünk lett. Sokszor mondják, hogy a vállalkozó magányos ember, pedig ez nincs így – a munkája az alkalmazottai és azok családjának életére is hatással van. A felelősséggel járó terheket azonban nem könnyű egyedül hordozni. Ezért is tartom fontosnak, hogy a vállalkozók egymás felé és külhonban is nyissanak, kapcsolódjanak be a közösségi életbe.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti