Tabán: egykori nagy művészek paradicsoma, álmatag utcák, grundok és legendás kocsmák világa
Kvízkérdésnek is beillik a következő: mi köti össze a 20. század zseniális képzőművészeit, Molnár-C. Pált, Aba-Novák Vilmost és Zórád Ernőt? A válasz: a Tabán. A Krisztinaváros. A Gellért-hegy festői környezete.
„A tabániak, mind a háromezerötszázan, külön törzs, komoly és megfontolt emberek, s mint a zsidók között a szamaritánusok Nablusban, ők is a budai nép legelőkelőbb és legrégibb törzsének tartják magukat, s bizonyos keleti bölcsességgel szemlélik a világ eseményeit” – írta Márai 1933-ban. Csoda-e, ha a Tabán a képzőművészeket is inspirálja?
A battonyai születésű Molnár-C. Pál (1894–1981) unokája, Csillag Péter nemcsak a műveit őrzi-védelmezi, hanem a gellérthegyi álmokat is. Sétákat vezet, ahol szeretett „mesebirodalmáról” beszél, amelynek szívesen húzza szélesebbre a határvonalait. Hiszen egy tabáni, egy gellérthegyi, egy Ménesi úti polgárnak nem távolság a Tétényi út, a Ballagi Mór utca, a Csörsz utca, a Kiss János altábornagy utca, az Ugocsa utca (ahol a 10. szám alatt 1938-tól 1999. május 30-ig népszerű mozi működött), a Kék Golyó utca vagy a Babits Mihálynak otthont adó Attila út.
Szinte ahány ház, ahány park, ahány kerítés, ahány elhagyott grund feszül az emlékek vetítővásznára, annyi az anekdota, annyi a legenda, annyi a történelmi kuriózum…
A Molnár-C. Pál első fővárosi, bemutatkozó kiállításán (1923) szereplő Tabán-festmények, a Hadnagy utcát megidéző tusrajza, vázlatai ma is láthatók a róla elnevezett múzeumban.
– Nagyapámnak nemcsak az olasz főváros, de Párizs is szívéhez nőtt – meséli Csillag Péter, a büszke unoka. – A Szajna partjáról 1923-ban tért haza. Közvetlenül utána készítette el Tabán-témájú alkotásait. Tabáni utcaképei expresszionista hatásúak. Az általa ábrázolt utcácskákban elveszünk, szinte beszippantják a szemlélőt. Bár nekem az az érzésem, hogy az egyik „tabáni” képe valójában a Szabó Ilonka utcát jeleníti meg… Igaz, ami igaz, a Víziváros sincs messze – fűzi hozzá derűsen. Csillag a Tabánról mint ródlipályáról is megemlékezik. A helyi lakóházak, fogadók, éttermek (1930-as évekbeli) eldózerolása után lejtős domboldallá, közparkká formált terület évtizedekig kínált kitűnő szánkópályát, síterepet a téli sportok szerelmeseinek. Létezik olyan archív, családi filmszalag, amelyet Molnár-C. Pál vett föl, s a tekercsen ő és a bátyja gyermekként láthatók, amint lecsúsznak a dombon.
Ahogyan Molnár-C.-nek sem, úgy a Zsolt utca 7. szám lakójának, Aba-Novák Vilmosnak sem volt ismeretlen a Hegyalja út menti Avar sörterasz, ahol Tersánszkyval, Tamási Áronnal is néha elidőzött. Unokája, Kováts Kristóf szerint vitriolos humorral megáldott nagyapja Kakuk Marci, Tersánszky regényhőse rajongójának számított. De a korszak másik nagy különcével, Berda József költővel is szoros barátságot ápolt. (Miként Kakuk Marci, úgy ő is „társadalmon kívüli lényként” tekintett magára.)
– Aba-Novák Vilmos, akit Picasso „barbár zseninek” nevezett, ötéves korában már a Horváth-kertben rajzolt – „lapoz” bele a képzeletbeli családi legendáriumba Kováts Kristóf.
– Édesapja a Déli Vaspályatársaság vasútépítő mérnöke volt. Hol másutt laktak volna, mint a Pálya utcában? Büszke volt a szakmájára, és fiának vasutassorsot szánt. Hiába – summázza a Velencei Biennálé egykori nagydíjasának unokája.
Aba-Novák a Werbőczy István Gimnázium (a mai Petőfi) diákja volt, ahonnan a Budai Császári Királyi Főreáltanodába, azaz a mai Toldy Gimnáziumba került; ott is érettségizett. Tanulmányait (1912-től) a budapesti Képzőművészeti Főiskolán, később a szolnoki művésztelepen, majd Nagybányán folytatta. Ösztöndíjasként, 1928-ban jutott ki a Római Magyar Akadémiára.
– Nagyapám azonos esztendőben (1894-ben) született Molnár-C.-vel, Szőnyi Istvánnal és Derkovits Gyulával. Nem volt rossz évjárat – teszi hozzá, elégedetten Kováts. – Azt mondják, hasonlítok rá külsőleg. Ugyanolyan nagydarab volt, mint amilyenné én váltam, bár lobbanékonyabb természet jellemezte – vállalkozik némi önelemzésre és összehasonlításra.
Az első világháború embertelensége megviselte Aba-Novákot. Ahogy Kováts fogalmaz: A Piave-folyó környékén belekerült a sűrűjébe, megsebesült, rövid ideig lebénult a karja. A hazatértét követően sokáig küzdött depresszióval. Ha kimozdult a tabáni Zsolt utcából, olyankor is a szakmai érdeklődés vezérelte. Molnár-C. első kiállítására például mint érdeklődő, mint minden újra kíváncsi látogató zarándokolt el. Barátságuk innen datálható. Megszállottan dolgozott. Amikor Berény Róbertnek el kellett hagynia az országot, egy ideig a városmajori műtermét (Kolb Erzsébettel és Patkó Károllyal megosztva) használhatták.
Amikor Aba-Novák úgy-ahogy összeszedte magát, lejárt a budai kiskocsmákba. (S mint mások, ő is rejtegetett jóféle kolbászt a kabátzsebében, így spórolva a cechen…)
A Zsolt utca egyszerre volt otthona, műterme, a „fészke”. Szemközt lakott a Dobozgyárral. Azzal a Mészáros utcai épületegyüttessel, amelynek a cégérén ez állt: „Dávid Károly és Fia doboz-, papíráru-, és szabad, fémkapocsgyára”. A fénykorban naponta 150 ezer dobozt gyártó üzem megihlette a szintén a Zsolt utcában, majd a Galeotti utcában is lakó költőt, Garai Gábort. „A Dobozgyár mögött” című versében a szomszédos parkban zajló sakkcsatákra, a szépséges tabáni leányzókra, akiknek „fehér ruhája lobbant”, s a mozdonyok füttyére is utal. Az Aladár utcából meredeken a Gellért-hegy felé tartó kis utcácskáról se feledkezik el: „És mentek a Csap utcán / fel a hegynek a párok…”
– Nos, itt a Dobozgyárban volt segédmunkás a nagyanyám – meséli Kováts Kristóf. – Nagyapám az ablakból látta meg őt, és modellnek kérte föl. Idővel festő és a modell egymásba szerettek. A nagymamát Katónak becézték. Egy ízig-vérig tabáni rác család gyermeke volt. Dédapámék nem örültek a násznak, nagyapa azonban tántoríthatatlannak bizonyult.
Ahogy Csillag Pétert, úgy Kováts Kristófot is számos emlék, élmény fűzi a városrészhez. – A régi tabáni temető ott volt, ahol a mai Gesztenyéskert. Nagymamával olykor ellátogattunk ide, és megmaradt bennem valami egyszerre megnyugtató, egyszerre felkavaróan drámai, magasztos érzés, ami a temetőkertet jellemezte – említi.
Azután korszakot váltunk.
A Tabán egy másik „arca” kerül szóba: „Gyere, gyere ki a hegyoldalba” – mondjuk fel a Locomotiv GT Tabánról írott slágerét szinte egyszerre.
Megjegyzi, hogy a hajdani toldys diákok (hiszen ő is ott tanult) szinte hazai pályának tekintették a legendás Bem rockpartot, avagy: az I. kerületi Tanács V. B. Művelődési Klubját. A 2021 őszén elhunyt rockikonnal, Baksa-Soós Jánossal Aba-Novák unokájának volt szerencséje együtt futballozni a Horváth-kertben. – Jól focizott, de egyhuzamban dumált közben – mondja az egykori csapattárs, aki a Bem rakpart 6. alatti művelődési ház titkos jeleit se feledte el. – A kacsintás például azt jelentette, a málnaszörpbe pálinkát kérek…
Csillag Péter (Molnár-C. Pál unokája), aki a SZEOL AK és az MTK csapatában is megfordult, és az NB1-ben is futballozott, szívesen emlékezik meg a bel-budai meccsekről, grundokról, gólokról, bodicsekekről:
– A korabeli srácok „birodalma” a Farkasrétig terjedt, ahol – jegyzi meg nagyot nevetve – a temetővel szemben volt egy hírhedt söröző, amit Vidám hullamosóként ismertek. A Tabán, a Ménesi út borvidék – fűzi hozzá Csillag. – Nem véletlen, hogy errefelé borművelésre emlékeztető nevei vannak az utcáknak, úgymint: Bakator, Szüret, Somlói, Villányi. A Ménesi út az Arad melletti Ménesi-borvidékről kapta nevét. Közismert, hogy sokan laktak itt rácok, svábok, akikben a borkészítés művészeit tisztelhetjük. Egyes épületek elhelyezkedése se a véletlen műve.
A mai Czakó kert (a Naphegynél) Dézsmaház volt, ahol a szőlő értékesítése, felvásárlása folyt. A Gellért-hegyi svábok fehér szőlőt, a sas-hegyi rácok vöröst termesztettek. A Budai Zöld eközben legendává érett. A Badacsonyi Leányka porzója a Tabánból származik. Lényegében a Balatonhoz menekítették a filoxéravészben majdnem kihalt szőlőfajtát.
A nedűt a balassagyarmati születésű, a felvidéki Dacsókesziben gyerekeskedő, de a trianoni döntés miatt végül a Tabánban, a Csap utca 1. szám alatt menedékre lelő Zórád Ernő is kóstolhatta. Törzshelyein, a Márványmenyasszony étteremben, a tabáni Mélypincében (Krúdy kedvenc helyén) és a Rózsadomb alján, a Pejerliben ugyanis esküdtek arra, hogy őriznek még „némi budait” a kamrában. Részlet a művész visszaemlékezéséből, amelyet 1989-es Derkovits-terembéli összegző kiállítása kapcsán vetett papírra:
„Szüleim kitűnő stílusérzékkel előbb Budán – ott is a nótabeli Csap utcában – horgonyoztak le. Ódon hangulatú, álmatag faluvárosban találtam magam.
Egy ugrásnyira tőlünk, az Avar és a Csörsz utcák végében sötétlett a régi tabáni temető. Egészen a Farkasrétig (ahol a 48-as honvédhez címzett vendéglő állt) nyomult fel a vadregényes liget. Régesrég nem temettek már ide senkit. A környék polgárai jöttek ki ide sziesztázni: a fűre heverve iddogáltak, a sakk meg a kártya járta, víg terefere közben. Gyerekek rúgták a rongylabdát, olasz fagylaltos csilingelt, és egy verklis régi keringőt nyekergett. Középiskolában az Attila útra, majd a Fehérsas térre jártam. Útközben külön látványosság volt „Gusztl” (Auguszta főhercegnő), aki mindössze egy lovász kíséretében lezötyögve a Várból, körbeügetett a kopár Vérmezőn.”
Zórád Ernő a tabáni kocsmáknak is emléket állított. A „nőnemű, rejtélyes és kissé romlott” városrész romantikus katakombáit, szeszszentélyeit azonban – ki más? – maga Krúdy Gyula ismerte a leginkább, akiért Zórád, „a Tabán rajzolója” egész életében rajongott. Lánya, Zórád Kati szerint édesapja „összes rajza, hagyatéka hat mázsát nyom. Tíz spirálfüzete volt, amelyekben az emlékeit feldolgozta; naplót írt – mondja Katalin, aki napjainkban Nagyenyed utcai lakos, s otthonát akár lakásmúzeummá is nyilváníthatnák. A falfelületeken, de a polcokon, a rejtett zugokban, a dossziékban is kivételes alkotások, megannyi értékes vázlat, fotográfia, becses fecni sokasodik.
Zórád Ernő első Tabán-tárlatára 1961-ben került sor. A témát, a tabáni alkotásokat évtizedeken át készítette, s nemritkán újra átrajzolta a korábbiakat. A 2000-es években „Tabáni séták tánclépésben” címmel CD-lemezt készített. Az albumon maga énekelt, zongorázott.
A vén Tabánról egyszerre szívszaggatóan, egyszerre egy korabeli bohémhoz méltóan, egy sokat tapasztalt világfi modorában dalolt.
– Ha felsétálok a Tabánba – jegyzi meg Zórád Kati –, hálás vagyok, hogy együtt élhettem azzal az emberrel, aki még látott lovaspólót a Vérmezőn, ismerte a rózsafüzér- és népi szenteltvíz-árust, tudta, hol volt a Fehérsas téri iskola, látta, hogy kínlódták fel a lomha söröslovak a friss nedűt a meredek utcákon, a Mindenjóst, a virágárust, a fiákerest, a piccoló fiút, a hazaffyas költőt, a kucsébert, Jocót, a Mélypince cigányát, aki minden nótát ismert, még azt is, amit sose hallott. S persze a Dúskeblű Delnőt…
Részlet Szabó Zoltán Attila A Tabán a világ közepe című, megjelenés előtt álló könyvéből. Az EREF és az Újnyugat Irodalmi kör közös kiadásában megjelent művet az NKA támogatja.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>