Pilinszky János több mint félévszázados fotóit mutatja be a Kertész Imre Intézet a Műcsarnokban

2021. 10. 21.

A Pilinszky 100 programsorozat egyik kiemelkedő eseménye a Műcsarnok Kamaratermében október 12-én megnyílt, Az esetlegesség rétegei című fotókiállítás, amely Pilinszky János saját fotóit mutatja be. 

Pilinszky János fotója London 1967 MTA KIK Kézirattár és Információs Központ
Pilinszky János fotója, London, 1967 - MTA KIK Kézirattár és Információs Központ

A Kertész Imre Intézet Pilinszky János születésének 100. és halálának 40. évfordulója alkalmából, május 27-én indította el féléves programsorozatát, amely nemcsak a költő műveinek minél szélesebb körben való megismertetését, hanem szellemi örökségének továbbvitelét is célozza. A 2017 januárjától működő Kertész Imre Intézet Nobel-díjas írónk munkái mellett Arthur Koestler, Giorgio Pressburger, Petri György és Pilinszky János hagyatékrészeit, valamint Sziveri János teljes hagyatékát is kezeli.  Az Intézet célja a tulajdonába került szerzői hagyatékok és kiadatlan művek, a szerzőkről szóló irodalmi anyagok összegyűjtése, feldolgozása, sajtó alá rendezése és az alkotók emlékének méltó ápolása. 

A Pilinszky 100 elnevezésű, 2021. november 27-én záruló programsorozat egyebek között versmegzenésítési pályázattal, tematikus sétákkal, kiállításokkal, rendhagyó irodalomórákkal és a KultúrArc című beszélgetéssorozattal idézi meg a huszadik század egyik legjelentősebb költőjének életművét, személyiségének karizmatikus kisugárzását, költészetének mindmáig tetten érhető hatását. A programsorozat egyik kiemelkedő eseménye a Műcsarnok Kamaratermében október 12-én nyíló, Az esetlegesség rétegei című fotókiállítás, amely Pilinszky János saját fotóit mutatja be. 

A Kossuth-díjas költő 1965-ben kezdett el fényképezni. Ekkora már megjelent a Harmadnapon (1959) című kötete, amely nemcsak addigi pályájának csúcsát jelentette, de az elhallgattatás veszélyét is magában hordozta. A fenyegetettség réme alól szabadulva publicisztikáiban egyre inkább a figyelem koncentrálásával kezdett el foglalkozni. Úgy vélte, a fényképezőgép kiválóan alkalmas arra, hogy rákényszerítse használóját a folyamatos nyitottságra, a „jelenlétre”, de megnyíló utazási lehetőségei miatt is döntött a fényképezés mellett. 

A kiállítás 66 képe is Pilinszky főként külföldi útjain készült fotókból válogat: gyakran fényképezett szakrális épületeket, tárgyakat, műemlékeket, de 1967-es londoni útján – amikor a Beatles Bors őrmester című albuma újdonság volt – utcai pillanatképein több alkalommal megörökítette a fiatalokat is, akinek újszerű gondolkodásmódját Pilinszky őszintének és reménytelinek találta. Mindezeken felül készített fotósorozatot életének egyik legmeghatározóbb szerelméről, Jutta Scherrerről is. Pilinszky képi érzékenységének, állóképekhez való vonzódásának – oratóriumát, színdarabjait és verseinek jórészét állóképeknek nevezte – hű lenyomatai a Műcsarnokban most kiállított, ritkán látható képek. 

A kiállítás megtekinthető: 2021. október 13. – 2021. november 28. 
Helyszín: Műcsarnok, Kamaraterem 

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti