Mentsük meg Sisit! - Kültéri szabadulószobák hívnak időutazásra
„Megmentettük” Erzsébet királynét a Budai Várban, majd megfejtettük a balatonfüredi Tagore sétány rejtélyét, amely a névadó indiai költő, Rabindranáth Tagore magyarországi tartózkodása körül forgott. Mindkét sikert egy-egy kis csapatos történelmi városfelfedező sétán értük el, amelyekhez csak egy okostelefon kellett. A „Nyomozz Velünk” applikáció révén kiterjesztett valóságos (AR) sztorik szereplőivé váltunk, szinte visszarepültünk az időben!
A játékokról D. Varga Tamás fejlesztőt kérdeztük.
Vállalkozóként hogyhogy éppen „kültéri szabadulószobás” játékok megalkotására vállalkozott?
Régebben a feleségem által, aki forgatókönyvíróként is dolgozott, magam is kipróbáltam hasonlókat, és úgy véltem, tartalmilag, játékmenetben, eszközök szempontjából is sokkal jobbat tudnék létrehozni. Remélem, sikerült. Egy német fejlesztőcég révén megtaláltam azt a tartalomkezelő rendszert is, amely az applikációnkhoz a megrendelés bankkártyás kifizetése után azonnal – időpontfoglalás és időkorlát nélküli – hozzáférést ad.
És a kiterjesztett valóság élményfunkciót is mi építettük be elsőként Magyarországon kültéri játékokba.
A játékok során a telefonom képernyőjén a valóságra rárakodó virtuális „réteg” valóban segített visszarepülni az időben – a reformkorba, vagy épp a múlt század elejére. De legalább ilyen feltűnő volt a rengeteg történelmi információ. Mennyi kutatás előzte meg egy-egy játék kifejlesztését?
A tartalomnak egyrészt csak a képzelet szab határt, másrészt nagyon komoly kutatást folytatunk minden egyes játéknál, ami körülbelül két és fél, három hónapos elmélyült munkát jelent. A Sisi királynéhoz kötődő játékhoz Vér Eszter Virág történész-monarchiakutatótól kaptam segítséget, de jól jön az Arcanum Digitális Tudománytár adatbázisa is. Igyekszünk mindegyik történetbe korabeli dokumentumokat beilleszteni, s a cél, hogy minél több extra AR elem kerüljön a játékba. A füredinél több multimédiás anyagot használhattunk fel, mert a kor, amelyben játszódik, közelebb áll a mához.
Hogyan lehet a meglévő adatokra, dokumentumokra kellően érdekes történetet kreálni?
A helyszín, a történet és a technika kéz a kézben járnak. Az első két – badacsonyi és tapolcai – játékunk sztoriját a feleségem, Andrea írta, a Budai Várban játszódóba viszont már én is többször belenyúltam, mert ahányszor felmentem a várba, mindig próbáltam még jobban a helyszínre szabni a játékot. Hiába van meg ugyanis egy jó sztori a megfelelő adatokkal alátámasztva, ha nem tudod a környezethez igazítani, s úgy felhúzni rá a történetet.
És akkor még technikailag is mindennek stimmelnie kell…
A számítógépes folyamatokra autodidakta módon képeztem ki magam, mert a végzettségem tanító, tizenvalahány évet dolgoztam is a pályán. Aztán a megélhetés miatt multihoz kerültem, de fotóztam is, két sikeres panorámafotó-albumot sikerült kiadnom. Ma pedig a Nyomozz Velünk technikai részét én menedzselem. Ez is jelzi, hogy ami tényleg érdekli az embert, azt így is, úgy is megtanulja.
A kültéri játékaink GPS-alapúak, hogy a játékos ne tévedhessen el, hogy jól tudjuk vezetni, ne törjön meg a történeti szál és a Flow-élmény.
A mai világban az sem utolsó, hogy a játékaink kontaktmentesen játszhatók, a végén a „nyeremény” is virtuális. Na, meg persze mindet alapos tesztelés után dobjuk piacra.
Ha jól értem, nem mindegyik játék kültéri. Milyen fejlesztéseik vannak még?
Kettő olyan is van, ami beltéren vagy bárhol játszható, az egyik közülük a „Fáraók kincsei nyomában”. Ez igazi gyerkőcös kaland 3D-s elemekkel, 360 fokos panorámákkal, a szülinapi zsúrok kedvelt játéka. Nálunk az unokák ölre mentek, hogy megtalálják a kincset, de tudni kell, hogy ez nem pusztán egy applikáció, hanem a szülőnek például ki is kell nyomtatnia hozzá ezt-azt, amit aztán meg kell keresni.
Ebből az is látszik, hogy több korosztályt céloznak. Mit gondol, alapvetően kik játszanak önökkel?
Főleg fiatalos felhasználók, akik között 60 felettiek is vannak. Úgy feltételezem, a többség huszonöt és „negyven plusz” közötti, főként közép-, illetve felsőfokú végzettséggel. Valaki nem is magának veszi meg a játékot, mert ajándékba is adható. Az is érdekes, hogy a 2019-es indulásunkkor főleg egyéni felhasználókhoz szóltunk, de már cégek is jönnek szép számmal.
Van olyan játékunk, ami 105 fővel is játszható, úgyhogy már monstre csapatépítőket is tartunk kitelepüléssel.
Ha több csapat verseng egy pályán, időeltolódással indulnak. A budai váras és a badacsonyi játékunk pedig angolul is megjelent. Ezeket főként hazánkban élő és dolgozó expat közönség játssza, de a tengerentúlról és Észak-Európa számos országából is vannak játékosaink, ott ugyanis nagyon népszerűek az ilyen játékok.
Milyen újabb fejlesztéseken dolgoznak jelenleg?
A fő csapásirányunk Budapest, akár egyedi megrendelésre is tudunk ide játékokat kidolgozni. De országosan több helyre is szeretnénk eljutni, például Szegedre. És azt is elárulom: nagyon régóta dolgozom egy valódi kémjátszmás történeten…
Annak, aki szépasszonyt keresne
A kültéri szabadulószobás játékok pár főtől az egészen nagy társaságokig, de mindenképp többen játszandók. Kreativitást igénylő feladatok megoldása révén ismerhetünk meg egy-egy történelmi városrészt: az interjúban említetteken kívül például Erzsébetvárost, ahol „egy szépasszony tűnik el”.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>