Egy hét alatt 600 beteget látott el a gyermekorvos, többségüket távkonzultációban

Telemedicinális ellátásnak nevezi a jogszabály a „távgyógyítás” lehetőségét, amelyet a vírushelyzet kapcsán az egészségügyi szolgáltatók számára biztosítottak a döntéshozók. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy „gyógyító energiákat” küldenek a betegekhez telekommunikációs úton. Egy gyermekorvost kérdeztük arról, hogy a gyakorlatban miként kell elképzelnünk a telefonos és az online rendelést, hogyan juthatnak hozzá a páciensek ily módon is a megfelelő kezeléshez.

orvosi távkonzultáció
Kép: Freepik

Az orvos és beteg közötti személyes találkozások számát csökkenteni szándékozó szabályokat már a COVID-járvány első hulláma idején bevezették, most szeptember közepétől egy új rendelet frissíti a lehetőségeket. E szerint az orvos a beteg személyes jelenléte nélkül is állíthat fel diagnózist, terápiás javaslatot, végezhet tanácsadást, konzultációt, terápiát, rehabilitációs tevékenységet, elláthat betegirányítást, illetve gondozást, beutalót adhat, gyógyszert, gyógyászati segédeszközt írhat fel. Ha a páciens telefonos jelentkezése esetén felvetődik a koronavírus-fertőzés – vagy a kontaktszeméllyé válás – gyanúja, akkor természetesen továbbra is mentőt küldhet az orvos, amely a helyszínen teszteli az illetőt, illetve súlyosabb tünetek esetén kórházba szállítja. Az enyhébb tünetek szerencsére házipatikai szerekkel otthon is kezelhetők. 

Az viszont mindenki érdeke, hogy a rendelőben lehetőleg ne zsúfolódjon össze sok beteg, akik egymást és az orvost is megfertőzhetik.  

„Éppen ezért már egy vonalas és egy mobiltelefonszámon, két e-mail címen, sőt, a Facebook-oldalamon is fogadom a pácienseim (szüleinek) megkeresését – mondja dr. Kocsis András jászfényszarui gyermekorvos. – Akár egy gyorsíró, jegyzetelem a vonal túlsó végéről érkező információkat a beteg állapotáról, majd az asszisztensem segítségével már küldjük is az elektronikus recepteket a „felhőbe”, hogy a gyógyszertárak rendszere is láthassa azokat, a beteg vagy a szülei pedig elsétálhassanak kiváltani. Mindenkinek feltesszük a COVID-ra vonatkozó ellenőrző kérdéseket is persze, sőt, egy cég még a videochates távkonzultáció lehetőségét is biztosítja számomra, amely révén szükség esetén még pontosabb információt kaphatok a beteg gyermekekről. Mivel eleinte túlzottan leterheltek voltak a vonalaink, a Facebookon azt is kértem a szülőktől, hogy csak az új, akut esetek miatt jelentkezzenek telefonon – lehetőleg a rendelés első órájában –, ám aki például csak azt közölné, hogy a gyermeke már tünetmentes, az inkább üzenetet küldjön, és azokra a nap második felében válaszolok, illetve küldöm a szükséges igazolást. A mai napon 130, a múlt héten mintegy 600 betegellátást végeztem összesen – ezek háromnegyede távkonzultáció volt.”

Kocsis doktor már az iskolai igazolások kontaktmentes intézéséről is gondoskodott, miután begyűjtötte a környező oktatási intézmények hivatalos e-mail címeit, amelyeken az ő hivatalos orvosi igazolásait a gyermekek hiányzásairól fogadják.

Az iskolai igazolásokon az is szerepel, hogy nem személyesen mérte fel a gyermek állapotát, hanem a szülők elmondása alapján állapítja meg, hogy a tünetei elmúltak, közösségbe mehet.

Az iskolából bármilyen kis tünettel is haza fogják küldeni, így senkinek nem érdeke kijátszani a rendszert. Most kezd komplikáltabbá válni a helyzet a tekintetben, hogy allergiaszezon is van, hányós-hasmenéses vírusok is terjednek, és előbb-utóbb az influenza is megérkezik. Dr. Kocsis András előzetes felmérése szerint az influenza elleni védőoltást idén sokkal többen igénylik, mint korábban, ami azért hasznos, mert ha tünetei lesznek egy beoltottnak, akkor hamarabb a COVID-ra terelődhet a gyanú, hiszen az influenzával szemben már védett. Akinek mégis mindenképp személyes találkozóra volna szüksége az orvossal, továbbra is kap időpontot – a (nem COVID-gyanús) fertőző betegek a rendelés végére, a többiek pedig a rendelés elejére.

„Az első hullám Jászfényszarun nagyon fegyelmezetten zajlott, ám az már most látszik: ősszel a távkonzultációs forgalom a tavaszi sokszorosára nő. A felnőtt háziorvosok annyival nehezebb helyzetben lehetnek, hogy ők sok olyan idős beteget is kezelnek, akiknek nincs meg a kellő jártasságuk a telekommunikációs eszközök használatában, legfeljebb telefonálni tudnak.

A gyermekes családoknál viszont a többségében fiatal szülők otthonosan mozognak a digitális világban is, nem okoz gondot nekik a virtuális kapcsolattartás.

Nekem pedig előnyömre szolgált, hogy már a COVID előtt igyekeztem felépíteni ezt a fajta sokoldalúságot a kommunikációmban, most ráadásul rövid idő alatt sokat fejlődött a rendszer. Reméljük, a vakcina érkezésével – és az influenza ellenihez hasonlóan mondjuk évenkénti beadásával – hamarosan megoldódik a helyzet!”

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti