Több mint kétezer fiatal hívja bántalmazás miatt a Kék Vonalat, amely már harminc éve hallgatja meg a bajban lévő kamaszokat
A tizenéveseket a digitalizálódás, a közösségi élet online térbe tolódása, a társadalmi problémák, a járvány, és a háborús helyzet is nehezen érinti, és nagyon nincsenek jól, hívja fel a figyelmet Reményiné Csekeő Borbála, a Kék Vonal szakmai vezetője. Évente körülbelül 20 000 fiatal keresi meg őket.
A gyerekeket meg kell hallgatni! Ez a mottó hatja át az anonim, ingyenesen és éjjel-nappal elérhető lelkisegély-szolgáltatást működtető Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szervezetében dolgozók mindennapjait 30 éve. Sok tényező változott a működésben, a világban és a benne élő tizenévesek helyzetében, de az Alapítvány céljai változatlanok. A Kék Vonal 1993-ban az az igény hívta életre, hogy a gyerekeknek, fiataloknak legyen közvetlen lehetősége történeteiket elmesélni, nehéz érzéseiket megosztani, és ha bajban vannak, segítséget kérni.
„Kezdetektől fogva tudjuk, hogy gyerekeket meghallgatni, rájuk figyelni és az ő szükségleteik mentén kapcsolódni hozzájuk nem könnyű, ezért a közvetlen segítségnyújtáson túl, feladatunk a gyerekek miatt tanácstalan vagy túlterhelt felnőttek támogatása is. S bár a világ változik, gyereknek, kamasznak, fiatal felnőttnek lenni nem lesz egyszerűbb! Sőt! Azt tapasztaljuk, hogy normatív krízisek, kapcsolati problémák és a kapcsolódási igény mellett az elmúlt öt évben arányaiban növekszik a veszélyhelyzetek és a mentális problémák jelenléte a szolgáltatásainkban – mondja Reményiné Csekeő Borbála az évforduló kapcsán. – A digitalizálódás, a közösségi élet online térbe tolódása, a társadalmi problémák, a járvány, a háborús helyzet a közelünkben és még számos szempont adja ki, az évi körülbelül 20 000 megkeresésen keresztül, azt a komplex képet, amiben mi azt tapasztaljuk a tizenévesek nagyon nincsenek jól.”
Táler Orsolya, az Alapítvány ügyvezetője arra hívja fel a figyelmet, egyre többen fordulnak hozzájuk öngyilkos gondolatokkal: „Nálunk nincs kis vagy nagy probléma. Bármivel fordulhatnak hozzánk a fiatalok, de 2018 óta a legtöbb megkeresést a lelki egészség témájában kapjuk. Hívóink többsége szorongásokkal, félelmekkel, magányossággal és önagresszív gondolatokkal küzdve keres minket.
Meredeken emelkedik az önsértéssel kapcsolatos konzultációk száma.
Évi több mint 2000 megkeresésben jelenik meg a bántalmazás, idén pedig már közel 1500 öngyilkossági veszéllyel kapcsolatos konzultációnk volt. Gyakran kell megtapasztalnunk, hogy vannak gyerekek, akik szó szerinti életveszélyben találnak ránk, akiknek esetenként azzal kell segítenünk, hogy mentőt hívunk hozzájuk. Ez azonban azt is jelenti, hogy tisztán látjuk, mekkora felelősség, hogy legyünk, hogy elérhetőek legyünk és számíthassanak ránk a gyerekek a következő 30 évben is.”
Papp Zsuzsanna, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány kuratóriumának elnöke kiemeli, mindenkit meghallgatnak: „A Kék Vonal egy különleges hely, egy különleges kapcsolat, amiben minden érzés legitim, minden gondolat értékes, nem kell bemutatkozni, udvariaskodni. Az a történet a legfontosabb, amiről éppen beszél a hívó. Ez egy különleges szervezet, amelyik 30 éve teszi ugyanazt az év 365 napján, éjjel-nappal. Meghallgatja a fiatalokat. Ha valaha érezted azt kamaszként, hogy magányos vagy, hogy félsz, vagy szorongsz, ha bajba sodródtál, vagy csak egyszerűen elveszettnek érezted magad olykor, akkor biztosan érzed, érted a Kék Vonal fontosságát.”
A 30 éves évforduló apropóján egy egész napos szakmai konferencián panelbeszélgetéseken, filmvetítésen, műhelymunkán és improvizációs színházi előadáson foglalkoznak a történetmesélés, meghallgatás jelentőségével a szervezők.
Az esemény a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány és az UNICEF Regionális Ukrán Menekültprogram Magyarországi Irodájának együttműködésével valósul meg. Az egész éven át tartó partnerség keretében az Ukrajnából menekült gyermekeket és fiatalokat, valamint az őket befogadó közösségekkel is kapcsolatban álló szakembereket is támogatni tudják a Kék Vonal munkatársai. Az együttműködés kapcsán Pilar Gonzalez Rams, az UNICEF Regionális Ukrán Menekültprogram Magyarországi Irodájának vészhelyzeti koordinátora elmondta: „Hiánypótló, amit a Kék Vonal 30 éve nyújt a gyerekeknek, ahogyan a szomszédban dúló háború elől menekülő fiatalokat támogató, immár orosz és ukrán nyelven is elérhető lelkisegély-szolgáltatás, melyet 2022-ben indított a Kék Vonal és az UNICEF, a Child Helpline International szervezetével együttműködésében. A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvánnyal közösen azért dolgozunk, hogy valóban minden gyermeknek, hátterétől, identitásától, és nyelvismeretétől függetlenül legyen kihez fordulnia a legnehezebb pillanataiban.”
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>