Az otthon hidege – Megtanulhat-e élni, aki újra meg újra csak túlélni tanul?
Az ember nem véletlenül születik oda, ahová, tartja a mondás, mégis sok ezer ember kényszerül évről évre elhagyni a szülőhelyét. Elég a szomszédban dúló háborúra gondolni, ami miatt egyik napról a másikra egy nemzet vált otthontalanná. Megyeri Edit Tünde frissen megjelent, Akik gyufát árultak című regénye kíméletlen pontossággal rántja le a leplet a szovjet és posztszovjet Kárpátaljáról, ahol az otthonhoz való keserédes ragaszkodás és az élhetetlenség kerül egymással összetűzésbe, miközben három női életutat kísérhetünk figyelemmel.

A három részből álló regény a kommunista Kárpátalja fullasztó légkörébe repíti vissza az olvasót. 1982-ben járunk, a cselekmény Brezsnyev halálával indul, amit egy serdülőkorban járó kislány, Szép Zsuzsanna szemüvegén keresztül láttat a szerző.
A gyereknézőpont itt egyszerre naiv és megrázóan éles, tulajdonképpen a valóságra ébredés első pillanatait tükrözik a nyitóetűdök. A kis Zsuzsinak szembe kell néznie többek között az egykézés intézményével, ami mellett családok százai döntöttek a bizonytalan jövő és a megélhetési nehézségek miatt.
Később olyan igazságtalanságokkal is találkozik, mint hogy magyarként nem tanulhat a kijevi egyetemen, és az is gyorsan kiderül számára, nőként mennyivel korlátozottabbak a lehetőségei.
A regény egyik sarokkövét három női életút jelenti. A kamaszodó Zsuzsi nagy odaadással és némi irigységgel figyeli Györgyit, Irént és Julit, amiért autóval járnak, elég idősek a szerelemhez, saját döntéseket hozhatnak, és önfeledten szórakozhatnak. Az elbeszélőnek azonban hamar rá kell döbbennie, hogy a lányok élete sem tökéletes, meggondolatlanságuk életre szóló következményekkel jár. A lányanyaság, az abortusz és a túlélés érdekében végbement korai házasság képében Györgyi, Irén és Julis ijesztő tükröt tartanak a hanyatló Kárpátalja női életút-alternatíváinak.
Egy meg nem változó rendszer
A regény következő szakasza ott indul, ahol a Ceaușescu házaspár élete véget ér. Ez az esemény kétségkívül megrendítette az összes kommunista országot, és a Szovjetunió hegemóniáját is megingatta, így a rendszerváltás első jelei már 1989 decemberében megmutatkoztak. A kommunista rezsim több évtizedes hosszú telének a felolvasztásához azonban nem elegendő egyetlen tavasz, így hiába megy végbe ’91-ben Ukrajnában is a rendszerváltás, a megélhetés mégsem lesz egyik napról a másikra könnyebb, még akkor sem, ha a külföldi termékek lassacskán beszivárognak az országba. A gyógyszerek továbbra is luxuscikkeknek számítanak, a nyugaton már tömegesen kapható ruházati termékek továbbra is elérhetetlenek.
Olyan apró – egy kisebbségben élő nemzet számára mégis az egész világot jelentő – változások történnek csupán, mint a március 15-i ünnepség engedélyezése, ahol hosszú idő után újra felcsendülhet a magyar nemzeti himnusz.
Ebben a közegben érik nővé a már egyetemista Zsuzsi, aki először lesz szerelmes, ugyanakkor először szembesül az egész világát megrengető, elemi erejű belső konfliktusokkal is. Az óvó-védő, mégis hermetikusan zárt szülőfaluból kikerülő lány az ungvári egyetemen, kémiatanárnak készülve próbálja meg a saját szerencséjét. A város, bármennyire nyomasztó és rideg, mégis egyfajta kitárulkozást jelent: már nemcsak túlélni, hanem választani is lehet benne – legalábbis elsőre úgy tűnik.
Az első szerelem épp ebben az életszakaszban köszönt be a lány életébe – egy orosz fiú személyében, akivel a nemzeti ellentétek miatt a közös jövő elsőre elképzelhetetlennek tűnik. Alik, a fiatal festőművész egyszerre hozza magával a tiltott vonzalmat és a felszabadító idegenséget. A fiú Amerikába készül, híres festő szeretne lenni, Zsuzsi viszont még nem tud elszakadni az otthon melegétől.
A belső bizonytalanság idején tűnik fel Jácint, egy jó nevű orvos fia, aki látszólag mindent megtestesít, amit Zsuzsi elérhetőnek és elfogadhatónak tart. Mellette tartozni lehetne valahová; vele nincs kockázat, nincsenek áthághatatlan határok – ugyanakkor hiányzik belőle az a sodró erő, ami valódi kitörést jelenthetne a visszamaradott közegből.
Zsuzsi így két világ közt ingadozik: az egyik a megszokott, de szűkös, a másik a veszélyes, bizonytalan és idegen világ. Alik oldalán álmodni lehet, Jácint mellett beilleszkedni. Ám mindeközben ott van a harmadik erő is, talán a legerősebb: az otthon élénk emléke, az anyanyelv, a falu, a család, a közösség, amelyhez tartozni lehet.
Mindez – paradox módon – mégis önnön vágyainak feladását jelenti, hiszen itt soha nem tud igazán kiteljesedni.
Két világ és két életlehetőség között feszülő belső dráma veszi kezdetét, amelyre nincs egyszerű válasz.
Az otthon hidege
Az ifjúkori remények lassan, de kérlelhetetlenül kopnak el a ’90-es évek derekán. A munkatalálás nehézkes, a tanári pálya telített, és a megélhetés napról napra nehezebbé válik. Az új élet nem kínál biztos fogódzókat, csak újfajta bizonytalanságokat eredményez: kihez lehet tartozni, miből lehet megélni, és hogyan lehet egyáltalán családot alapítani egy olyan világban, ahol a család mint intézmény is repedezik?
Mégis mintha a régmúlt visszhangozna újra: az egykori szerelmek ismét feltűnnek, új válaszutat kínálva, új lehetőségekkel, új reményekkel, miközben minden korábbi döntés súlya a jelenre nehezedik, mintha visszamenőleg válna véglegessé az, ami egykor még nyitott kérdésnek tűnt.
Közben a háttérben meghúzódó lányok, gyerekkori barátok halvány portréja újra kirajzolódik, ám most józanító élességgel hatnak a tragédiák.
Györgyi, Irén és Julis alakja nemcsak a múlt emlékezete, hanem a változásra való képtelenség, a kilátástalanság megtestesítői. Leépülésük nemcsak testi, anyagi vagy társadalmi értelemben tragikus, hanem egzisztenciálisan is, hiszen a maguk módján mindhárman elveszítik a reménykedés képességét és a méltósággal teljes élet lehetőségét – akárcsak oly sokan, akik túlélni próbálnak a kommunizmus romjai felett…
Az Akik gyufát árultak szereplői nem hősei semminek – vagy ha igen, akkor a hétköznapi túlélés némaságának. Az ő világukban a gyerekkor nem védettség, hanem előkészítése a nélkülözésnek, a felnőtt lét nem beteljesedés, hanem fokozatos lemondás arról, ami lehetett volna.
Mégis mit jelent felnőni, ha a gyerekkor már eleve felnőttként talál meg minket? Lehet-e újrakezdeni egy olyan világban, ahol a múltat sem lehet befejezni? És vajon megtanulhat-e valaha is élni, aki újra meg újra csak túlélni tanul? A regényben összefonódó apró, törékeny történetek valahogy megmaradnak igaz tanúságtételeknek, akár egy gyufa utolsó szikrája a sötétben. És ha megismerjük őket, talán nem tűnnek el egészen.
Megyeri Edit Tünde: Akik gyufát árultak. Alfabet Kiadó, 2025.
Kérjük, támogasd munkánkat, ha fontosnak tartod a minőségi tartalmat!
Ha te is úgy érzed, hogy a kepmas.hu cikkei, podcastjai és videói megszólítanak, kérjük, segíts, hogy ezek a tartalmak továbbra is ingyenesen elérhetőek maradjanak.
Támogatom a kepmas.hu-t>>