Így olvassuk mi „Az én olvasnivalóm”-at – felmérésünk tanulságai
A Képmás magazin pár hónapja rövid online kérdőívet indított útjára, amely az olvasási szokásokra kérdezett rá, a kitöltőket pedig személyre szabott olvasnivalók ajánlatával jutalmazta. A terjedelmes olvasmánylistát ismert művészek és szakemberek is kiegészítették, akik közül páran videóüzenettel is népszerűsítették az olvasást. Ez az ajándék 992 embert ösztönzött válaszadásra (közülük 933 nő). Mi derült ki belőle? És egyáltalán miért fontos egy magazinnak, hogy ilyen felmérést végezzen?
Nem okozott meglepetést, hogy a kitöltők legaktívabb korosztályát a 36 és 55 év közöttiek alkották: 624-en tartoztak ide. (Évtizedes bontásban: 307-en 36 és 45 év közöttiek, 317-en 46 és 55 év közöttiek). A harmadik legnépesebb korosztály a 26–35 éveseké, és jelentős arányban képviseltették magukat az egészen fiatalok, vagyis a 26 év alattiak is. (Tízen nem árulták el életkorukat – közülük heten nők, ami a kitöltők arányaihoz képest nem igazolja a női hiúság sztereotípiáját.)
A felmérés nem reprezentatív szociológiai szakmai szempontok szerint – de nem is ez volt a célja a Képmás szerkesztőségének. A kitöltők korosztályi és nembeli egyenlőtlenségei többek között arra világítanak rá, kiket ér el a Képmás a nyomtatott magazinon és a kepmas.hu-n keresztül.
Elsősorban természetesen nőket, ami nem csoda, hiszen a Képmás női magazin – közülük is leginkább a harmincas-negyvenes és koraötvenes korosztályt.
Ez a „derékhad” érdeklődő, döntő többségük naponta olvas a munkájához szükséges olvasáson túl. Kitartók, megbirkóznak hosszabb tartalmakkal is, kedvelik a nyomtatott könyveket – többségük a nyomtatott újságokat, magazinokat is –, emellett mindennapos fogyasztói az online tartalmaknak. Ezért is jelentett számukra inspirációt „Az én olvasnivalóm” kérdőív kitöltése, amelynek a végén személyre szabott olvasnivaló-listát kaptak.
Férfiak olyan kis arányban töltötték ki a kérdőívet (alig 7 százalék), hogy férfi-női olvasási szokásokat ezek alapján nem különíthetünk el. Két aspektus mégis kitűnik: a felmérés szerint a nők minden korosztálya szívesebben olvas könyvet, mint a férfiak, akik számára az elsődleges információs platform az online világ, és ez csak az időskorúaknál billen a könyv javára. Szembetűnő még az olvasott szövegek terjedelmére vonatkozó „önbevallás” különbsége: a nők minden korosztálya fogyaszt több száz oldalas köteteket is, míg a férfiak inkább a többoldalas írásokat vagy rövid cikkeket preferálják. Kitartóbb figyelműek lennének a nők? A tesztkitöltők közösségén belül, úgy tűnik, igen.
A Képmás munkatársait kiemelten érdekelte, hogy mennyire kedvelik a kitöltők azokat a tartalmakat, témákat, amelyek a Képmás magazinban rendszeresen megjelennek.
A családdal, gyermekneveléssel kapcsolatos témákban mind a nők, mind a férfiak az összes korosztályban elsősorban online felületeken tájékozódnak, csak ez után következnek a könyvek és a folyóiratok (mivel online kérdőívről van szó, elképzelhető, hogy eleve kevés olyan kitöltő van, aki a nyomtatott tartalmakat részesíti előnyben).
A kedvenc ismeretterjesztő témák közül tarolt a pszichológia és lelkiség. A második helyen az egészséges életmód következett, ám a harmadik ismeretterjesztő témában már eltért egymástól a kitöltők zömét adó két korosztály: a 36–45 éves nőknél a harmadik a gyermeknevelés, míg a 46–55 év közötti nőket már inkább a művészet érdekli. Az egészség, a természet és a művészet csak az idősebb nőknél szorította le a dobogós helyről a pszichológiát. (A kérdőívet kitöltő csekély számú férfinél listavezető a történelmi téma. Utána ingadozó a sorrendje a gazdaságnak, a természetnek, a gyereknevelésnek és a pszichológia-lelkiségnek; az idősebb férfiaknál előkerül a párkapcsolat és kis mértékben az egészséges életmód is.)
A szépirodalmon belül az összes korosztályban a klasszikus próza nyerte el a válaszadók legtöbb szavazatát, kisebb mértékű érdeklődést mutattak a kortárs próza iránt, a versek nem különösebben mozgatták meg ennek a 992 kitöltőnek az érdeklődését.
Kíváncsiak voltak a Képmás munkatársai arra is, hogy a közéleti tartalmú cikktípusok közül melyeket részesítik előnyben a felmérés résztvevői. Úgy tűnik, a fiatalabbak elsősorban hírfogyasztók, míg az életkor növekedésével egyre nagyobb igény mutatkozik a híreket, eseményeket elemző, véleményező írásokra is.
A szórakoztató irodalom köréből a nők elsöprő többsége a romantikus olvasmányokat választja, második helyen végzett a krimi. Utána a sci-fi–fantasy és akció kategóriák következtek. A férfiaknál a sorrend: krimi, akció, sci-fi.
A felmérés nagy várakozással kísért része volt, hogy kiket választanak követendőnek a kitöltők a tizenkét kijelölt véleményvezér, ismert ember közül.
Külső szemmel véletlenszerűnek tűnhet a kérdőíven szereplő ismert közéleti személyiségek, művészek és szakemberek listája – valójában az volt a szándék, hogy a névsorban a Képmás magazin értékrendjét valló, vele rokonságot mutató vagy éppen azzal ellentétes hitvallású emberek szerepeljenek, ezzel körülrajzolva azt a csoportot, amelynek tagjai szívesen olvasnának Képmás tartalmakat. A legfiatalabb kivételével minden korosztályban Bagdy Emőke a listavezető, őt követi Pál Feri és Lackfi János. (A 26 éven aluliaknál sorrendjük más: Lackfi Jánostól olvasnak legszívesebben, utána Pál Feritől és Bagdy Emőkétől.)
Összegezhetjük úgy, hogy a Bagdy–Pál–Lackfi hármas etalon: a mezőnyből messze kimagasló példaképeknek számítanak a kitöltők legnagyobb része számára.
A negyedik helyen jelölték Ákost, utána népszerűségben kissé lemaradva következnek (elég kis különbségekkel) Soma Mamagésa, Szalóki Ági és Puzsér Róbert – utóbbit inkább a fiatal korosztályokban övezi elismerés.
A kérdőív eredményeiből kirajzolódó fiktív olvasó a kitöltők „átlagából” megrajzolható. Negyven év körüli, felsőfokú végzettségű vagy érettségizett, önképzésében igényes nő. Érdeklődése központjában áll a lelki fejlődés, az emberi kapcsolatok és a hit; családfókuszú, érdekli a gyereknevelés és az egészséges életmód. Kikapcsolódásként szívesen foglalkozik művészetekkel, szeret klasszikus és romantikus irodalmi műveket olvasni. Szívesebben olvas nyomtatott könyvet, mint e-bookot, és nyomtatott sajtótermékeket is. Ha figyelmére méltó témát talál, hosszabb lélegzetű irodalmi művet vagy sajtóterméket is. Tájékozódásképpen – hírek, közélet, egészség, családi témák – az online platformokat használja. Figyelemmel követi azoknak az ismert embereknek a munkásságát, akiknek a teljesítményét, viselkedését példaszerűnek tartja, illetve akik tudásszomját kielégítik. Példakép számára például a pszichológia „nagyasszonya”, Bagdy Emőke; a párkapcsolati tanácsadást a hit dimenziójával összekötő pap és mentálhigiénés szakember, Pál Feri; és a nyelvi leleményeiről, játékosságáról ismert költő, Lackfi János.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>