„A gyémánt ígérete” – Hogyan bomlott meg egy házasság egy üzleti modell miatt?
Attila egyszer csak azt vette észre, hogy a családi könyvespolcon a Biblia meg a Laci és az oroszlán című mesekönyv között megjelenik egy új, titokzatos kötet. Felesége, aki akkoriban három gyerekkel hivatásos anyaként élte a mindennapjait, váratlanul „business woman” stílusú ruhákat kezdett hordani, és csak úgy repkedtek a „konferenciahívás”, „termékbemutató”, „meeting”, „gyémánttá válni” kifejezések a levegőben. Amikor elkérte férje teljes levelezőlistáját, hogy az ő barátait is bevonhassa a hálózatba, a férj megálljt intett. Őt egyébként a valóságban nem Attilának hívják, mert bár ma is óvja a családját az MLM árnyékától is, megbántani sem szeretne senkit.

Hogyan teltek a napjaitok a behálózás előtt?
Már a házasságkötésünk előtt, az udvarlás időszakában megállapodtunk abban, hogy keresztény értékrend szerint fogunk élni, igyekszünk a szeretet parancsát megélni, megtartani, és a gyerekeinket, akármennyi lesz is, ebben a szellemben fogjuk nevelni. Tíz évig sikerült ezt megtartani.
Arról beszéltetek a házasság előtt, hogy mekkora szabadságot engedtek majd egymásnak a munkavállalás, szabadidős tevékenységek, jövedelemszerzés terén?
Elég egyértelmű volt, mert ő a nyelvet választotta, angoltanárnak tanult az egyetemen, én pedig szociális munkás szakra jártam. Amikor végeztünk, én a saját szakmámban helyezkedtem el, de addigra már megszületett az első két gyerekünk, így ő nem tudta elkezdeni a tanítást. Néhány magántanítványa volt.
Mikor hallottál először MLM-ről, és milyen volt a rendszerrel kapcsolatos első élményed?
Egy barátom hívott meg egy délután a nővéréhez azzal a titokzatos szöveggel, hogy a nővére szeretne valami bemutatót tartani. Ahogy kiderült, hogy ez egy Multi-Level Marketing, elkezdtem feszengeni, tudtam, hogy ez nem az én utam, viszolyogtam az egész légkörtől, nem is lettem vásárló. Nem a termékkel volt bajom, egy üzletben talán meg is vettem volna, de az a kommunikációs mód, az eszközkészlet, amit a bemutató használt, a rendszer, ahogy építkezett, nem tetszett, és nem akartam a részese lenni. Pilótajátékhoz hasonlított, csak itt volt egy termék.
Te hogyan látod, min alapul az MLM működése?
Szerintem, aki belevág, abban van egy vágy arra, hogy jobb életminőséget érjen el, de talán nem foglalkoztatja, milyen úton-módon jut hozzá, ez a remélt jóllét azonban sosem érkezik meg.
Valójában a termék nem az „Eufrátesz folyó dúcaiban tenyésző varázslatos sejttisztító moszat”, hanem az emberi kapcsolatok.
Azok válnak áruvá. Amikor elindulnak ebbe az irányba, még lehet, hogy a termék tökéletességéről győzik meg őket, de később azt élik meg, hogy ők egy olyan közösség részesei, ahol számítanak, ahol ők valakik, minden happy, szóval amolyan szektaérzés árad. Mentális értelemben ez már függés.
Van tipped arra, hogy hány százaléknak sikerül a meggazdagodás?
Úgy vélem, annak a fölső néhány százaléknak, aki elindította, és sikerült maga alá embereket behúzni. 95–99 százaléknak nem sikerül, sokan lelkileg tönkremennek, és a családjuk széthull. Én úgy érzem, üzlet alapja nem lehet rokoni vagy baráti kapcsolat, hiszen őket nem az érdek fűzi össze, és a feláldozásuk, sőt elárulásuk iszonyatosan etikátlan, a szeretet apróra váltása.
Volt családi megbeszélés arról, hogy érdemes-e ebbe belevágni? Az ellenállásod a szabadságban való korlátozásnak tűnhetett?
Hazajött, és lelkendezve beszélt arról, hogy találkozott valakivel, aki bemutatott neki egy terméket, nagyon jó tapasztalatai vannak, és szeretné megpróbálni. Én nem korlátoztam, de elmondtam az én tapasztalatomat. Azt mondtam, ha nagyon szeretné, próbálja meg, beszéljünk róla, meglátjuk, hogy mi lesz. Amikor megjelent a polcon a „szakirodalom”, kicsit megrémültem, beleolvastam és iszonyatosan megdöbbentem. Nem tudtam összeegyeztetni azzal az értékrenddel, amely iránt mi elköteleződtünk. Megjelent ebben a tevékenységben a new age minden eszköze is, inga, vízérkeresés, a föld kisugárzása, féltudományos szövegek, brit tudósok…
Milyen élethelyzetben tört be az MLM az életetekbe?
Négy gyerekünk volt már akkor, ő otthon volt a gyerekekkel, én pedig mentem reggelente dolgozni. Igyekeztem tehermentesíteni, pihenőidőt adni neki, hétvégén az összes gyerek az enyém volt.
Amikor megjelentek a lakásban a logók, reklámajándékok, könyvek, akkor elkezdtél azon gondolkodni, hogy milyen esetleg hiányzó szükségletet elégíthetett ez ki: a közösséghez tartozás igényét, anyagi függetlenséget?
Az anyagi forrás lehetősége mindenképpen megjelent. Volt egy meghatározó élménye a termékről, meggyőződni vélt a szer csodálatos gyógyító hatásáról, ez is motiválta. Talán valami izgalomra, közösségre vágyott, új kapcsolatokra, bár volt imacsoportunk, barátaink.
A cég agymosós technikája kiterjedt arra is, hogy hogyan győzze le az esetleges családi ellenállást.
Mi a véleményed arról, hogy egy házasságban a felek várhatóan külön irányokba fejlődnek a hosszú évek alatt? Ezt meddig lehet tolerálni?
Alapvető volt, hogy egy irányba nézzünk, egy irányba haladjunk mindig. Én ezzel a dömperstílussal nem tudtam azonosulni, és a cég olyan markáns irányvonalat diktált neki, olyan magatartást, ami nem fért bele a kapcsolatunkba. Kontrolláló, vezető típusú módon kommunikált, holott szerintem egy jó házasságba nem vezetők, hanem résztvevők kellenek. Egyet nem értés kezdődött, kértem, hogy ne engedje be ezt a szellemiséget az életterünkbe, mert rombolni fog. Ez a személyiségváltozás, függőség akkor is kikezdte volna a családot, ha mérhetetlen mennyiségű pénzt keres vele. A békesség nem mérhető anyagi javakban.
Hasonlítható volt a szekták működéséhez annyiban, hogy nehéz belőle kiszállni, függővé tesz?
Szerencsére bármikor ki lehet lépni belőle, nem nyúlnak a tagok után, nem próbálják erőszakkal is benntartani őket, bár én azt vettem észre, hogy sokan csak átmennek egy másik céghez, nem szakítanak a kereskedelmi modellel. Van egyfajta szellemi változás a tagok életében, pörögnek a dollárjelek a szemük előtt, annak az illúziója, hogy legközelebb sikerülni fog. Szektás életvitel abban az értelemben, hogy mindig elérhetőnek kell lenni, fokozatokat szerezni, a családot pedig kezdik hátrahúzó erőnek értékelni.
A gyerekek mit gondoltak erről?
Mivel a gyerekek alapvetően szeretik és másolják a szüleiket, a szülő be tudja vonni őket, különösen akkor, ha olyan rózsaszínű világot fest nekik, ahol jól érezhetik magukat, ahol anyagi biztonság van, kényelem, tárgyak, ahol minden lehetséges.
Hogy inspirálja a gyerekeket, lerajzoltatta velük, hogy milyen házat szeretnének, milyen kényelmi funkciókkal, milyen medencét, hány milliós autót… A gyerekeknek beindult a fantáziájuk.
Az MLM volt az, ami mentén szakadni kezdett a család?
Volt egyfajta különbség a gyereknevelésről való gondolkodásunkban, de amikor bevonta őket is az üzletbe, és megpróbálta őket irreális álmokkal elkápráztatni, azt már veszélyeztetésnek éltem meg. Felerősödött a konfliktus, egyre többet volt távol, konferenciák, külföldi utazások, új kapcsolatok, amiket a munkájával szerzett anyagi bázis nem is fedezett. Saját részre is vásárolt mindig olyan egészségmegtartó készítményeket, amin rajta volt a logó, de negyedannyiért meg lehetett venni a boltban.
Ez már egy nagyon régi történet, azóta te is, ő is másik házasságban éltek. Hosszú távon a gyerekekre milyen hatással volt mindez?
A válás után új életet kezdtem. Ő egészen bevonta a gyerekeket ebbe a világba, néha céget váltott, de az a függőség lényege, hogy nem tudott szabadulni a jobb jövő ígéretétől. Várja, hogy feljebb kerüljön. Célponttá vált az apja, a testvérei is, és sokaknak számottevő anyagi kárt okozott. A gyerekek egy idő után átlátták, hogy alsó szinten ez egy működésképtelen rendszer, ami csak a gyémántszintű fentieket tartja el. Mind az öten tisztességesen dolgoznak.
Képek: illusztráció
A cikk a Média a Családért díj 2025 pályázatára érkezett. A pályázat idei témája: „Függőség és család”.
Pályáznál te is? Olyan újságírói igényességgel készült munkákat várunk, amelyek bemutatják a függőségek családon belüli hatásait, érzékenyen tárják fel a megküzdés, a gyógyulás, a kapcsolatépítés folyamatait, megszólaltatják az érintetteket: függőket, családtagokat, szakembereket, hozzájárulnak ahhoz, hogy a témát övező tabuk oldódjanak, és helyüket a megértés, párbeszéd vegye át. Riport, interjú, publicisztika, portré vagy más műfaj – a forma szabadon választható, ha a tartalom illeszkedik a kiírás témájához és szemléletéhez. Pályázati feltételek, határidők és további tudnivalók: mediaacsaladert.hu/palyazati-felhivas
A pályázat főtámogatója a Magyar Telekom, a döntősök díját az MBH Bank, a külhoni különdíjat a Nemzetpolitikai Államtitkárság biztosítja.
Kérjük, támogasd munkánkat, ha fontosnak tartod a minőségi tartalmat!
Ha te is úgy érzed, hogy a kepmas.hu cikkei, podcastjai és videói megszólítanak, kérjük, segíts, hogy ezek a tartalmak továbbra is ingyenesen elérhetőek maradjanak.
Támogatom a kepmas.hu-t>>