Hat plusz egy film a fenntartható emberi és környezeti fejlődésről
Ismét beülünk a képzeletbeli moziba – ezúttal olyan filmeket gyűjtöttünk össze, amelyek emberi és/vagy környezeti értelemben fenntartható fejlődésről szólnak. Ahogy időrendben közeledünk napjainkhoz, a környezeti vonal úgy lesz egyre hangsúlyosabb, de mindegyik alkotás tanulságos.

Sült, zöld paradicsom (1991)
„A régi időkben nem volt sok pénzünk, de mindig volt mit ennünk, mert megtermeltük, amit tudtunk” – hangzik el a Fannie Flagg regényéből készült, két Oscar-díjra jelölt filmben, amely ez alapján igazi „zöld” alkotás is lehetne. Az alapmű (Érdemes élni, 1987) és a mozis változat születésekor azonban a fenntarthatóság még nem volt kiemelt téma, így az inkább a képsorok között, a főhősök életmódjában érhető tetten, akik például szezonális, házias ételeket készítenek, kertet művelnek.
A főszereplők, Evelyn (Kathy Bates) és Idgie (Marie Stuart Masterson) ugyanakkor élő példái a „belső újrahasznosításnak”: két különböző idősíkon – a harmincas, illetve a nyolcvanas években – járnak be tanulságos fejlődési utat.
A két nő sorsa egymáséra is reflektál. Evelyn önbizalomhiányos középkorú hölgy, házassági válsággal, megfelelési kényszerrel küzd. A talpraesett, lázadó Idgie-t visszaemlékezésekből megismerve viszont elkezd másként gondolkodni a női szerepekről, az önállóságról: önbizalmat nyer, kezébe veszi a sorsát, kiáll magáért. Idgie forrongó karaktere pedig együttérzőbbé, felelősségteljesebbé válik, ahogy halad előre a történetfolyam. A film egyik fontos üzenete: a személyiségformálódás nem korhoz kötött.
Truman Show (1998)
A három Oscar-díjra jelölt dramedy főhőse, Truman (Jim Carrey) gyerekkora óta mesterséges világban él: egy valóságshow szereplője, amiről ő maga mit sem tud. Ám ahogy a már-már gyermeki naivitása fokozatosan átcsap gyanakvásba, és kitörne a műsor falai közül, lélekben is felnőtté válik. Rájön, hogy az amerikai álmot idéző kreált kisváros, amelyben addig élt, hamis biztonságot adott neki, a valódi fejlődés lehetőségétől, az igazi emberi kapcsolatoktól elzárta. A mesterséges világ fala a szimbolikus határ, melyet át kell lépnie, hogy a testi-lelki korlátaitól megszabaduljon.
Truman története Platón híres filozófiai hasonlatának filmes adaptációja is, amelyben a főhős kilépne a mesterséges „barlangjából”, hogy megismerje a valódi világot.
A film minket is arra ösztönöz, hogy nézzünk szembe a saját „díszletvilágunkkal”, és vállaljuk a saját utunkat – akkor is, ha az elsőre félelmetes. A Truman Show egyúttal a fogyasztói társadalom kritikája, célkeresztjében a mesterséges igényekkel teli, média által uralt szerepjátszó világ, a fenntarthatatlan társadalom áll – pedig már 27 éve forgatták…
Erin Brockovich – Zűrös természet (2000)
A valós eseményeken alapuló történet környezetvédelmi-jogi küzdelmekbe ágyazva Erin Brockovich (a szerepéért Oscarral jutalmazott Julia Roberts) személyes fejlődési útját mutatja be. A Pacific Gas and Electric (PG&E) vállalat króm-6-tal szennyezte a talajvizet a kaliforniai Hinkley városában, ami súlyos betegségeket okozott a helyi lakosoknak.
A film főhőse a helyi közösség jogait képviseli, akik többnyire kiszolgáltatott, tájékozatlan, szegény emberek. Erin pedig egy elvált, háromgyermekes, állástalan nő, akit az ellenoldal lenéz a külseje, a szókimondása és az iskolázatlansága miatt.
Ám amint lehetőséget kap ügyvédi asszisztensként, olyan elképesztő kitartással, intuícióval és igazságérzettel dolgozik a jó ügyért, hogy azzal nemcsak másokon, önmagán is segít.
Megtalálja az identitását, a méltóságát, miközben olyan értéket (empátia, közösségi összefogás) képvisel, amelyek túlmutatnak az egyéni sikerén. A környezete elkezdi őt a személyisége alapján tisztelni – tekintélye lesz. Története ráébreszt: a fenntarthatóság nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem társadalmi-emberi felelősségünk is.
Sötét vizeken (2019)
Csaknem két évtizeddel később – sajnos, mert ennek alapjául is valós esemény szolgált – elkészült az Erin Brockovich férfi főszereplős „párja” is, mely egy kitartó ügyvéd, Robert Bilott (Mark Ruffalo) harcát mutatja be az egyik legnagyobb amerikai vegyipari cég, a DuPont ellen, amely rákkeltő vegyülettel mérgezte a nyugat-virginiai földeket és vizeket. Ez a nyomozós dráma is lebilincselő.
Captain Fantastic (2016)
„Fontos különbséget tenni aközött, hogy megtanítod a gyerekeidnek, hogyan gondolkodjanak, és aközött, hogy megmondod nekik, mit gondoljanak” – véli a főszereplő, Ben Cash (bőrében az Oscar-díjra jelölt Viggo Mortensen), aki feleségével együtt hat gyermekét a társadalomtól elszigetelten, egy erdőben neveli. Önellátó életet élnek: vadásznak, kertészkednek, maguk készítik eszközeiket, ruháikat.
Nincsenek felesleges tárgyaik, a gyerekek naphosszat tanulnak, filozófiát olvasnak, vitáznak, zenélnek, testileg-lelkileg edzettek, értik a természet működését, tudatos viszonyban állnak a környezetükkel.
Amikor azonban édesanyjuk pszichés betegség folytán öngyilkosságot követ el, apjukkal kénytelenek visszatérni a civilizált világba. De vajon az extrém nevelési elvek működnek a társadalmon belül is? Mi a fontosabb: az elvek, vagy a gyerekek boldogsága, beilleszkedése?
Talán nem spoiler, hogy a gyerekek kezdetben idegenként viselkednek a társadalomban: nem ismerik a popkultúrát, az illemszabályokat. A Captain Fantastic szerint a fenntartható fejlődés a modern világtól távol nehezen képzelhető el, mert az emberek viszonyában is meg kell valósulnia.
Okja (2017)
A dél-koreai mese-szatírában egy Mirando nevű vállalat – látszólag a fenntarthatóság jegyében – létrehoz egy „szupermalacot”: egy genetikailag módosított, hatalmas és nagyon intelligens állatot, amely szerintük extrán gazdaságos húsforrásként szolgál. A cég reklámkampánya zöld ideológiát hirdet, de valójában egy kizsákmányoló rendszert támogat.
A Mirando szimbolizálja a profitorientált agrárszektort, amely a nyereséget helyezi előtérbe az ökológiai és etikai szempontokkal szemben.
A főszereplő, a fiatal lány Mija eleinte békés, természetközeli életet él Okjával, a szupermalaccal a dél-koreai hegyekben. Amikor Okját elveszik tőle, Mija nekiindul a világnak, ahol szembesül a társadalom brutalitásával. Válaszul megtanul kiállni az igazáért, nemet mondani arra, ami erkölcsileg helytelen, felismerve az ember és a természet közötti kapcsolat sebezhetőségét. Egyre inkább felnő, miközben megtartja természetszeretetét és gyermeki tisztaságát – szemben a felnőttvilág cinizmusával. Az Okja társadalomkritikája a film bemutatásakor világszerte nagy visszhangot váltott ki a nézőkből.
A fiú, aki befogta a szelet (2019)
Az igaz történeten alapuló filmben egy 13 éves malawi fiú – mindenféle mérnöki, technológiai tudás nélkül, pusztán könyvekből informálódva – szélturbinát épít, hogy megmentse faluját az éhínségtől. Egy olyan régióban járunk, melyet a klímaváltozás és a természeti erőforrások kimerülése, az aszály és az éhínség közvetlenül sújt. William találmánya, a szélenergiával működő vízszivattyú azonban hosszú távon képes lehet biztosítani a környező termőföldek öntözését.
A szélturbina ráadásul itt nemcsak praktikus megoldás a vízhez jutásra, hanem jelképesen is a fenntarthatóság felé vezető út egy olyan közösségnek, amelynél még az elektromos áram is hiánycikk.
Az afrikai fiú kitartása, kreativitása és hite végtelen – az iskolából való kizárása után sem adja fel, még úgy sem, hogy kezdetben a családja sem támogatja az ötletét. Eredményeit látva azonban ők is vele fejlődnek: elfogadják az újítását, hinni kezdenek a tudásában és az együttműködés erejében. Így lesz a szélkerék a falu közössége számára is a remény és az újrakezdés szimbóluma. Az életrajzi dráma rámutat, hogy csak a belső fejlődés eredményezhet külső változást: jelen esetben a termőföld megmentését. A világ pedig akár egy kis faluban élő fiatal fiú ötleténél fogva is jobbá tehető.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>