Első lépések a lélek mélye felé
Az elmúlt hetek talán leg-szívmelengetőbb megmozdulása volt a balettművészek kiállása György herceg mellett. Történt ugyanis, hogy Lara Spencer, a Good Morning America műsorvezetője azon viccelődött, hogy a királyi sarj balettozni szeretne. Ezzel a politikailag cseppet sem korrekt beszólással a műsorvezető azon túl, hogy verbálisan bántalmazott egy kisgyereket és leszólt egy művészeti ágat, szerencsétlen módon még a gender-tematikát is behúzta a klasszikus kultúra területére. Nem tette zsebre, amit ezért kapott: „Hagyd abba a röhögést, és talán sikeres leszel, ha olyan keményen dolgozol, mint egy balett-táncos” – idézte Travis Wall koreográfust a Fidelio. #BoysDanceToo – megjelöléssel valóságos mozgalom indult, igazolva a mondást, hogy még a rossz dolgokból is születhet valami jó: flashmobok, performancok sorát hívta életre ez a beszólás, aminek köszönhetően vezető balettművészek mozdulatait másolták kisfiúk tucatjai, százai az utcákon.
Hogy miért jutott mindez pont most az eszembe? A Magyar Állami Operaház friss bemutatója okán. Az egyfelvonásosokból álló, 1st Steps – című balett-esten ugyanis három, a közönség által már ismert modern darab mellé egy új is kerül: Alexander Ekman a New York-i Julliard School végzős növendékei számára készített Episode 31 című műve. A svéd táncos még maga sem lépett túl a harmadik X-en, amikor a közel fél órás darabot írta. Az ősbemutató pedig flashmob-szerűen zajlott New York utcáin és terein: a klasszikus és modern balett, step, jazz, groovy dance elemeit ötvöző, lüktető darab sodró lendülete magával ragadta a járókelőket. Mindehhez a zenei alapot részben a minimalista zeneszerzés előfutárának tekintett francia Eric Satie, részben pedig a New Yorkban élő svéd zeneszerző, Mikael Karlsson, valamint Ane Brun norvég dalszerző számai szolgáltatták.
A Magyar Állami Operaház előadása rácsatlakozott a rendhagyó bemutató hagyományára, ezért Fernando Troya betanító-, és Venekei Marianna próbavezető balettmester iránymutatásával a Magyar Nemzeti Balett művészei is végigtáncolták Budapest turistalátványosságait, ráadásul az erről készült felvételt beépítették az előadásba is. Ebben a produkcióban mutatkozik be a Magyar Nemzeti Baletthez a királyi Svéd balettből címzetes magántáncosi rangban hazatérő Ecseki Ágota és a Lengyel Nemzeti Balettből a kartáncosok közé igazoló Kóbor Demeter.
Az Episode 31 mellett az est része Johan Inger Ravel Bolerójára és Arvo Pärt zongoradarabjára készült expresszív, szürrealisztikus alkotása, a Walking Mad, valamint a Falling Angel, amelyben nyolc, egyszerű dresszbe öltözött táncos hozza felszínre a női lélek mélyén rejtőző energiákat dobpergés ritmusára. Jiri Kylian Steve Reich zenéjére írott táncműve saját vágyainkkal és félelmeinkkel szembesít.
Az előadás egyik kincse Hans van Manen Trois Gnossienens című, melankolikus, lírai duettje, ami ugyancsak Eric Satie zenéjére készült. Hans van Manen a darabot 1982-ben kifejezetten Aradi Máriára írta, aki ma a Magyar Nemzeti Balett balettmestere. Hans Van Manen elhíresült arról, hogy irtózik a habos-babos, cukormázas előadásmódtól, ezért darabja a modern, sallangmentes egyfelvonásosokat műsorra tűző est egyik gyöngyszeme.
Valóban első lépésnek tekinthető ez az est, és nem csak azért, mert az Episode 31 csak úgy árasztja magából a trónkövetelő fiatalság túláradó életörömét, sodró energiáját. Első lépés abban az értelemben is, hogy erre az előadásra bátran jegyet válthatnak mindazok, akik idegenkednek a cukormáztól, mímeléstől, fodros-bodros kosztümöktől, hamis illúzióktól, múltba révedéstől. Olyan nyelven szólít meg, amelyet értünk, sőt beszélünk is, de legtöbbször elhallgattatunk magunkban, és a lélek sötét mélyére száműzünk. A tánc és a zene nyelvén mondja el azt, amire nincs szó, vagy ha van is, kimondani nem lehet, nem szabad, hiszen elviselni, elbírni is nehéz.
Mindössze öt alkalommal látható a 1st Steps az Erkel Színházban: a szeptember 6-i premiert követően szeptember 7-én és 8-án, valamint 17-én és 18-án. Viszont jó hír, hogy akár féláron is hozzájuthatunk a jegyekhez, mivel az Operaház 50%-os kedvezményt hirdetett a páros belépőkre az évad első előadásain.
Ugyanez a kedvezmény érvényes a Billy Elliot-című musicalra is, aminek utolsó előadásait csíphetjük el most. A darab műsorra tűzésével az Opera célja az volt, hogy balettnövendékeket toborozzon. Hiszen #BoysDanceToo, ugye, György herceg?
Támogatott tartalom. A cikk a Magyar Állami Operaház megbízásából, a Képmás Natív Stúdió közreműködésével készült.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>