Egy izgalmas, új tanulási módszer, amiért odavannak a gyerekek

„A világ megszűnik körülöttük, csak a munkájuk és maguk léteznek órákon keresztül.” Hihetetlenül hangzik ez az állítás kisiskolás gyermekekről manapság, amikor gyakran azt tapasztaljuk, félórára sem tudják elfoglalni magukat. A finn eredetű, építészetalapú Arkki kurzuson mégis így van. Ezeken a foglalkozásokon a gyerekek akár órákon át képesek barkácsolni, átadni magukat a munka örömének, miközben olyan fontos kompetenciáik fejlődnek, mint a kezdeményező- és együttműködő-készség, a koncentráció és a kézügyesség. Bodonovich Ágnes egy olyan módszer nyomába eredt, amely új eszközökkel készíti fel a gyerekeket a 21. századi felnőtt létre. 

Kép: Freepik
Kép: Freepik

Arkki – A világ vezető építésziskolája

„Az oktatás többé nem arról fog szólni, hogy mit tudsz egy adott pillanatban, hanem arról, hogyan tudsz tanulni és alkalmazkodni. Már nem elég a tényeket megtanulni, hanem meg kell tanulnunk, hogy mit kezdjünk velük, hogyan kombináljuk az összetett információkat, és miként használjuk azokat kreatívan társadalmunk sokrétű problémáinak megoldására” – vallja az Arkki program, amelyet Pihla Meskanen finn építész és pedagógus alapított 1993-ban. 

Az Arkki küldetése, hogy a gyerekek az építészeten alapuló gyakorlatokkal gondolkodó, a körülöttük lévő világért felelős, komplex problémákat innovatívan megoldó felnőttekké váljanak. 

Vagyis az Arkki nem építészetet tanít, hanem azon keresztül fejleszt fontos kompetenciákat.

A „Játék – Alkotás – Sikerélmény” módszertan alapeleme a játékos megközelítés, az aktív tanulás, a kreativitás és a képzelőerő szabad használatának elősegítése projektalapú kihívások és tervezői gondolkodás által. 

Az Arkki a természettudományokat, a technológiát, a mérnöki és művészeti ismereteket integráló STEAM oktatási módszert módosította akként, hogy a művészeteket kicserélte az építészetre, mert általa a másik négy tudományág sokkal jobban megfogható a valóságalapú tanulással.

Phila Meskanen kezdetben a saját és a környékbeli gyerekeknek tartott délutáni foglalkozást önkéntes alapon. A kiscsoportos foglalkozás az évek során komoly vállalkozássá nőtte ki magát, amelynek licenszét számos ország átvette, jelenleg 11 országban van jelen az Arkki. A finn Oktatási és Kulturális Minisztérium által elismert módszertan egyike a Finn Nemzeti Oktatási Ügynökség által támogatott programoknak, amelynek célja a finn oktatási módszerek közvetítése a világban.

Arkki Magyarországon

A program egyik magyarországi meghonosítója, Mikó Zsuzsi építész az egyetem alatt ismerkedett meg az Arkkival. Azóta folyamatosan nyomon követi, három gyermekével több projektet is megvalósított otthon. Régi álma volt, hogy hazánkba is eljusson a módszer, és minél több magyar gyermek számára elérhetővé váljon. 

Férjével, a szintén építész Lipcsei Gáborral és Mészáros Zsuzska kolléganőjükkel vágott bele a program magyarországi elindításába 2023-ban. 

Zsuzska a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola tanára, és tíz éve tart gyermekeknek különféle térrel kapcsolatos tanórai és azon kívüli projekteket. „Felvettük a kapcsolatot Pihla Meskanennel, aki egyből nyitott volt az együttműködésre. Magyarországra is ellátogatott, így személyesen is tanulhattunk tőle, és közösen is vezethettünk foglalkozást” – meséli a kezdetekről Mikó Zsuzsi.

Gyerekek az Arkki várostervező táborában – Fotó: Arkki Hungary

A teljes Arkki tanterv 30 egymásra épülő modulból áll, 300 folyamatos fejlődést biztosító projekttel. Oktatási kínálatában szerepelnek hosszú távú kurzusok, táborok, tematikus workshopok, illetve más szervezetekkel, intézményekkel partnerségben megvalósuló programok.

Magyarországon az első félévben 6–8 éveseknek, illetve 9–11 éveseknek indítottak kurzusokat, az idei tanévben már az óvodásokat és az idősebbeket, a 12–19 éveseket is várják. 

Míg a legkisebbek a szülőkkel együtt készítik el a projektjeiket, addig a legidősebbekkel komoly építészeti problémákat is érintenek. „Egy kurzus fél évig tart, ez idő alatt tíz projekten dolgozunk, ezek akár több hétig is eltarthatnak, így a gyerekek hétről hétre folytathatják a munkájukat – mondja Zsuzsi, majd hozzáteszi: – Minden egyes projektnek saját tananyaga van, például az árnyék-fény összefüggései, a háromszög alapú térrácsok, az ókori épületek elemeinek arányai, a szimmetria, az építőelemek, a téglakötés, az egyszerű szerkezetek vagy a városi összefüggések”.

Lombház, labirintus, híd

A programot a magyarországi oktatási rendszertől eltérő szellemiség jellemzi, ugyanis a foglalkozásvezetők, akik csak építészek lehetnek, nem előadást tartanak, hanem kérdéseket tesznek fel a gyerekeknek, így ösztönzik őket a saját alkotásuk megvalósítására. „A gyerekek először papíron megtervezik, hogy mit szeretnének építeni, majd megkezdik a barkácsolást kartonból, papírból, hurkapálcikából, szelektív hulladékokból és egyéb olcsón beszerezhető anyagból” – mondja az építész, aki gyakran meglepődik, milyen ötletekkel állnak elő a kicsik, legyen szó lombházról, hídról vagy labirintusról. 

Majd így folytatja: „Van olyan munka, amelyet azonnal hazavihetnek, de előfordul olyan feladat is, hogy közösen folytatják a projektet, például össze kell kötni a házaikat térben lépcsővel, híddal”. 

Minden projekt bemutatással zárul, a gyerekek meghallgatják egymást, sőt véleményt is alkotnak egymás munkájáról, és közösen játszanak vele. 

A foglalkozásvezetők úgy tapasztalják, hogy a gyerekek sokszor félve kezdenek neki az első projekteknek, nem hiszik el magukról, hogy képesek az alkotásra. „Minden gyerekben ott lakozik a kreativitás, csak elő kell csalni. Hétről hétre nő a bátorságuk, a kezdeményezőkészségük, olyan megoldásokat hoznak, amelyeken mi is csak ámulunk” – meséli Zsuzsi. 

Kép
Egy többemeletes alkotás az ArchiKids fesztiválon – Fotó: Arkki Hungary
Egy többemeletes alkotás az ArchiKids fesztiválon – Fotó: Arkki Hungary

Az Arkki azonban nemcsak a kreativitást fejleszti, hanem az együttműködő-készséget, a kézügyességet, a koncentrációt és a kitartást is.  Már a 6–7 éves gyerekek is képesek órákon át elmerülni egy-egy munkában. „Teljesen megszűnik számukra a külvilág, mindenről megfeledkeznek, és átadják magukat a munka örömének” – mondja az építész. A visszajelzések azt mutatják, hogy nemcsak a foglalkozásokon, hanem más területeken is tapasztalják a szülők a koncentrációjuk javulását. 

A program sajátos nevelési igényű gyerekek számára is nyitott. 

„Minden kurzuson vannak SNI-s diákok, az iskolával ellentétben nálunk sikerélmények érik őket, senki sem hasonlítja őket a többi gyerekhez, olyan feladatokat végezhetnek, amelyek lekötik őket és örömöt adnak nekik” – meséli Zsuzsi. 

Izgalmas nyári szünidőt tudhat maga mögött az Arkki, ugyanis négy tábort is szerveztek város- és terméktervezés témában, valamint a finnek legkedveltebb táborát, a Kunyhóépítő tábort, amelyben a gyerekekkel mindennap egy másik nomád nép kunyhóját építették meg. 

A jövőben Magyarország nagyobb vidéki városaiban is szeretnék elérhetővé tenni a módszert, és egy támogató programot is elindítanának „Hívj meg egy osztályt egy Arkki foglalkozásra!” címmel, amelynek keretében magánszemélyek, illetve cégek adományából látnának vendégül olyan osztályokat, ahol a szülők nem tudják kifizetni a foglalkozást. 

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti