Amerikai filmes álom itthon – Nehéz az amerikai filmekkel versenybe szállni, de sikerülhet

James Bondtól Bertolucciig sok mindent szeret, igazi mindenevő a filmek világában dr. Takács Ildikó Katalin, a Digic Pictures üzletfejlesztési igazgatója, akivel filmforgalmazásról, filmkészítésről beszélgettünk. Nemrég a filmek és sorozatok legnagyobb szállítójával, a Netflix-szel is együttműködtek.

Dr. Takács Ildikó Katalin

– Évek óta dolgozik a filmek világában, leginkább az üzleti területén, ami a filmforgalmazással indult. Mi az, ami megragadta Önt ebben a feladatban?
– A forgalmazó köti össze a filmet a közönséggel, így ez egy nagyon izgalmas szegmense a filmes világnak, hiszen a legtöbb kulturális termékhez hasonlóan a film esetében is nehéz megjósolni, hogyan fogadja majd a közönség. Persze vannak bevált technikák arra, mitől is lesz sikeres az adott mozifilm, nehéz azonban biztosra menni, így nem csoda, ha ragaszkodnak a nagy stúdiók a már jól működő receptekhez.

Jelenleg a Digic Pictures üzletfejlesztési igazgatójaként az animációs filmek világába látok bele a legjobban: a tapasztalt tendencia nem a véletlen eredménye, például hogy a Disney 2023-ig többnyire folytatásokat vagy korábban animációban készült mesék élőszereplős változatait készíti el. Gondoljunk csak a Toy Story negyedik részére, a Jégvarázs második részére, vagy a színészek által újjáéledő, nemrégen bemutatott Aladdinra. Nem mindegy ugyanis, mit hoz majd vissza a kasszákba egy-egy százmillió dolláros költségvetésű film.

– Mégis mindig akadnak meglepetések. Hogyan készülnek egyáltalán a nagy stúdiók filmjei? Patikamérlegen állítják össze a filmeket a bevált receptek szerinti összetevőkkel, vagy engednek teret az egyedi hozzávalóknak is?
– Pontosan így, ezek egyvelegeként; érdemes azonban néha változtatni a jól bevált módszereken. Ezt bizonyítja az idei Oscar-eső: nagyon örülök például annak, hogy a rasszizmus témakörét körbejáró Zöld könyv elhozta az eredeti forgatókönyvnek járó elismerést, vagy hogy a Bao is (a Pixar Animációs Stúdió első, női rendező által rendezett kisfilmje, részletei láthatók itt – a szerk.) szobrocskát nyert az animációs rövidfilmek kategóriájában. Ez utóbbi egyébként ráadásul egy belső fejlesztésű projekt részeként valósult meg.

Bao

 

Hasonló ötletpályázatot hirdettünk mi is a Digic-nél, remek lehetőséget adnak ezek a saját dolgozói ötletek megvalósítására, a rövidfilmek kis költségvetése miatt pedig könnyebben is finanszírozhatóak ezek a projektek.

– Egyre nagyobb sikereket érnek el a magyar filmek, és most már nemcsak a játékfilmjeink, hanem az animációs és a rövidfilmjeink is.

– Az elmúlt években 130-nál is több díjat nyertek a magyar szakemberek, ami feltette hazánkat a jelenkori filmes világtérképre. Ennek köszönhetően pedig egyre több szervízprodukció jelenik meg nálunk, amikor a jogtulajdonos producerek a filmgyártás egy részét adják át hazai filmeseknek.

A magyar animációs kisfilmek is tarolnak a fesztiválokon, de nemcsak a már kész filmek, hanem a filmötletek is. Az idei Annecy animációs filmfesztiválon két magyar kisfilmötlet is a legjobbak közé került: Kreif Zsuzsanna Forró helyzet a hüllők bolygóján, valamint Daniel Gray francia–magyar–kanadai koprodukcióban készülő Hide című kisfilmötlete. Komoly szakmai sikereket ért el az animációk területén a Ruben Brandt, a gyűjtő is, amelyet közel 50 ezer néző látott Magyarországon. Értékelhető eredmény ez egy szerzői film, különösen egy felnőtteket megszólító animáció esetében.

Persze nem lehet összehasonlítani ezeket a nézőszámokat az amerikai nagy produkciók eredményeivel, ahogy hiába próbálnák melléjük állítani az itthon is bemutatott izraeli–német–francia animációs filmet, a Libanoni keringőt, vagy a francia-amerikai Persepolist, vagy az idei Annecy közönség- és szakmai nagydíjas I lost my body című, elképesztően sajátos, egészestés animációs filmet. A mérleg nyelve akkor is könnyedén elbillenne, ha a hazánkban is többszázezres nézőszámot hozó pl. Így neveld a sárkányod 3. filmhez mérnénk a művészfilmeket. Semmi értelme, mert az „értékük” egyáltalán nem hasonlítható össze a nézőszámok alapján.

– Minél nagyobb egy film költségvetése, annál többen nézik meg a moziban?
– A nagy gyártók, mint a Disney, a Sony vagy a Pixar nyilván pontosan tudják, hogy a nagyobb költségvetéssel nagyobb kockázat is jár. Jól meg kell gondolniuk, mire költenek, az Így neveld a sárkányodat 3. részének forgatása például 175 millió dollárba került, és még legalább ennyit elköltöttek a stúdiónál a marketingre is. A költségvetés és a mozijegy-eladásból származó bevétel azért közel sem mindig arányosak. Az Aranyhaj például 260 millió dolláros forgatással zárult, a Jégvarázs 150 milliós költségvetésből valósult meg, míg azonban az előbbi csak 600 ezer dollár mozibevételt, az utóbbi viszont 1,2 milliárd dolláros bevételt generált a világon. Bátor vállalkozás volt a Jégvarázs esetében, hogy nem egy szerelmi történetet állított a középpontba, hanem a nővérek kapcsolatát.

Ügyes húzásokkal azonban el lehet érni, hogy ne csak a kislányokat vonzza a film a mozikba. Olaf, a hóember karaktere például abszolút a kisfiúknak szólt, de az sem véletlen, hogy a „fiús” Transformers-filmek egyik legújabbika, az Űrdongó című film főszereplője egy kislány lett.

– Folyamatos a fejlődés a Digic Pictures-nél is, ahol üzletfejlesztési igazgatóként segíti a csapat munkáját, és ahol most érkeztek a következő mérföldkőhöz.
– Nagyon tetszik az a maximalizmus, ahogy tizenhét éve dolgozik 3D-s animációkon és CGI jeleneteken a Digic Pictures. Ezen a folyamatosan fejlődő területen mindig is a vezető amerikai, angol vagy német cégek által nyújtott minőség volt a célja. Örülök annak is, hogy a Digic-nél a tudatos, fokozatos növekedést választotta az alapító Rabb S. Alex, és csak most kezdtünk bele a saját tartalom gyártásába, holott korábban is megvolt erre a cég lehetősége, kapacitása.

Mára viszont elértünk egy olyan érettségi fokra több mint 300 munkatársunkkal, hogy élni tudunk a felkínálkozó lehetőségekkel. Hatalmas előrelépés volt ebben a folyamatban, hogy részt vettünk a Netflix animációs sorozatának, a Love, deaths and robots antológiának a gyártásában. A The Secret War című filmet teljes egészben a Digic készítette el, míg az Ice Age című film esetében pedig a CG jelenetek nagy részét mi készítettük el. Ennek a projektnek a megszerzése mögött ott áll a Digic elmúlt 17 éves tapasztalata, ezzel elismerték a magas minőségű animációs munkánkat és azt a fajta történetmesélést, amit igyekeztünk eddig is becsempészni a számítógépes játékok animációs filmjeibe.

– Pályája elején került közel a filmes világhoz. Hogyan fűződött ilyen szorosra a kapcsolat?
– Már jogi egyetemistaként is nagyon sok minden érdekelt, ahogy a kultúra területén is nehezen tudom meghatározni a számomra legkedvesebbeket. Imádom a filmeket, ráadásul igazi mindenevő vagyok: James Bondtól Bertolucci Oltalmazó ég című filmjéig, amely egyébként az egyik kedvencem, sok mindent fogyasztok. Korábban kortárstáncoltam Angelus Iván stúdiójában, így ez a fajta kifejezési forma is közel áll hozzám, ahogy például a fotózás és a design is. De hasonlóan fontos számomra az irodalom, a zene vagy a színház is, csak talán az előbbiek esetében eggyel többet dobban a szívem percenként.

Már joghallgatóként – annak ellenére, hogy a jogi diszciplína is tud elképesztően izgalmas és kreatív lenni – áthallgattam az esztétika szakra. Mivel azonban a kultúra gazdasági működtetése is nagyon érdekelt, eljutottam a filmekig, amelyeknek a kulturális területen belül talán a legerősebb az üzleti vetületük. A szerzői joggal kezdtem el foglalkozni az InterComnál, és onnan vándoroltam át filmesebb területre. Kezdetben televíziós filmek jogaival foglalkoztam a cégnél, majd kisebb kitérők után visszatértem az InterComhoz, de már a moziforgalmazás területére. Innen megint egy szélesebb kulturális spektrumban találtam magam, amikor öt évig a Londoni Magyar Kulturális Központot vezettem. Amikor hazajöttem, visszaszippantott a filmek világa, és egyszer csak az animációs területen találtam magam nagy örömmel.

Remélem, legközelebb már egy saját fejlesztésű és gyártású, egészestés animációs filmről beszélgethetünk majd.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti