A szerelmes asszony – Zoób Katival a divatház kiállításán
„Van egy nagyon fontos, visszatérő, önismereti játékom. Elképzelem, hogy ha majd egyszer ott állok a Teremtő előtt, és megkérdezi tőlem, hogy »Te ki vagy?«, akkor mit mondok. Még nem jutott eszembe annál jobb, hogy egy szerelmes asszony.”

Páczai Tamás
Zoób Kati szavait nem lehet másképp hallgatni, csak áhítattal, ahogy nagy tapasztalatú alkotóként a gondolatot tovább bontja:
„Mert nagyon sokféle szerelem van! Az egyik nyilvánvalóan a férfi és nő közti szerelem, ami egy csodás élmény az én életemben is. De szerelmes az is, aki érzelmekkel teli él és dolgozik. Aki bármit csinál, azt mindig egy a szerelemhez hasonló, erős érzelmi gomolyagból építi fel. És úgy gondolom, hogy nekem ez a munkáimban és az egész eddigi életemen végigvonul.”
A Pesti Vigadó legfelső emeleti, látványos termében ülünk, ahol a divatház 25 éves évfordulójára egy, a nemzetközi luxusmárkák eseményeit idéző, retrospektív kiállítást állítottak össze munkatársával, Kiss Szilárddal. A gyűjtemény 125 öltözéken, közel 300 ruhadarabon keresztül kelti életre nemcsak a Katti Zoób divatház, de az elmúlt 25-30 év divatkorszakainak meghatározó elemeit is.
„Az én szememben ez egy életrajzi regény, amit tervezőként nem betűvel, hanem ruhákkal, textilekkel írtam. Minden korszaknak van egy-egy olyan története, ami belefolyt ezekbe a ruhákba, kezdve azzal, hogy a motívumok, amiket használunk, hogyan születtek.”
„Ilyen például a rózsa, ami édesanyámat idézi. Nagyon tevékeny asszonyként mindig kérte, hogy adjunk neki feladatot. Olaszországból hoztam aztán egy olyan jacquard anyagot, amibe bele volt szőve a rózsa, odaadtam a maminak, és ő körbegyöngyözte a virágokat. Így indult el nálunk ez a motívum, ami egy kicsit olyan lett számomra, mint a CHANEL háznak a kamélia. De nincs olyan ruhánk, amihez ne tudnék mondani egy történetet, és néha meg is állok, hogy szabad-e ennyi történettel terhelni a világot, hisz egyébként ezek viselhető darabok is.”
A kiállítás egyik legfontosabb üzenete a mesterségek, a kézimunka tisztelete. Minden egyes darab alatt ott áll név szerint, hogy ki szabta, ki varrta, ki hímezte. Ahogy Kati a sajtó számára tartott megnyitón fogalmazott: „Egy tervező kitalálhat bármit, de ha ő maga nem rendelkezik azzal a tudással, amivel meg tudja alkotni azt a ruhát olyanra, amilyennek megálmodta, vagy épp nem veszi körül egy olyan csapat, aki képes erre, akkor az önmegvalósítása csak félig önmegvalósítás.”
A több mint negyedszázad alatt Kati közel 120 emberrel dolgozott együtt: „Közben volt, aki nyugdíjba ment, volt, aki gyereket szült; ilyen értelemben nagyon sok unokám is van – mosolyog a tervező. – Van, aki elköltözött, van, aki külföldre ment, van, aki elindította a saját márkáját… Nagyon érdekes látni ezt is, hogy az emberek, akikkel együtt dolgoztunk, hogyan találják meg a helyüket a világban.”
A kiállítás plakátján is szereplő, több mint 200 munkaórával készült, bőrrel hímzett selyem-organza ruha készítőjének története sem mindennapi: „Egy reggel becsöngetett hozzánk egy diáklány, aki Debrecenből érkezett egy hátizsákkal, és közölte, hogy nálunk akar dolgozni. Annyira meghökkentő volt, hogy igent mondtunk. Nagyon pozitív energiákkal töltötte meg a teret, a műhelyvezetőnket is hamar levette a lábáról, aki aztán mindenre megtanította. Kata később Bécsbe felvételizett a Képzőművészeti Egyetemre. Festő szakon végzett, és bár abban is tehetséges és sikeres volt, visszatért a varráshoz, a kézműves munkához, ma bécsi butikoknak készít különleges ruhákat rendelésre.”
A 25 év sikerének titka a Katti Zoób műhely mesterségbeli tudása:
„Állandó kihívást jelentek a csapatnak, mert elképesztő technológiákat gondolok ki, például hogy akkor most drótot varrunk egy organzába, vagy bőrrel hímzünk egy selyem-organzát.”
„Épp ezért nem könnyű hozzánk bekerülni sem. Az embereket a műhelyvezető választja ki, aki fel tudja mérni, hogy adott tudással a munkastílusunkba ki hogyan tud beilleszkedni. Azt is szoktam mondani, hogy egy próbamunka után valaki vagy örökre ott marad, vagy három nap múlva elmenekül.”
A kiállítás érdekessége, hogy nem egy kronologikus sorrendet mutat be. A kurátor, Kiss Szilárd összeállításaiban úgy tárulnak elénk az öltözékek, hogy a többéves különbséggel készült darabok az izgalmas párosítások kölcsönhatásában egységes, újszerű, nagyon mai kollekcióvá állnak össze.
Zoób Kati alkotási folyamatait soha nem a trendek követése határozta meg, inkább rendszeresen megelőzte azokat.
„Ez azért is lehetséges, mert nagyon szoros együttműködésben dolgozom olyan olasz textilgyárakkal, amelyek a nagy, nemzetközi couture házaknak fejlesztik az anyagokat, és egy ilyen textilgyár két-három évre előre dolgozik. Miután náluk vásárolok, illetve kifejezetten nekem is készítenek anyagokat, egy színt, egy-egy hangulatot rendszeresen korábban használunk másoknál.”
A napjainkban felkapott újrahasznosítás a Katti Zoób divatháznak a kezdetektől meghatározó sajátossága.
„Én ezt nem is így hívom, hisz ez a mindennapjaink része volt anno a konyhában is, ahol nem dobtuk ki a maradékot, hanem ezekből új receptek születtek. A divatház 25–30 éve egy olyan raktár, hogy nincs szezon, amikor ne tudnánk előhozni valami új csodát a múltból. A legutóbbi kollekciónkhoz például nem vásároltunk semmit, és a mostani divathétre is úgy készülünk, hogy előveszünk raktárban lévő anyagokat, és összeillesztjük olyannal, ami lehet, hogy négy szezonnal korábbi, és most új életet kap. Ez eszméletlen jó érzés.”
A Katti Zoób divatház fenntarthatóság-fogalmába nemcsak az anyagok újrahasznosítása, hanem a mesterségek, a kézimunkák életben tartása is beletartozik.
„Nem véletlen írtuk ki a ruhák alá, hogy »varrta Terike«. Azt szeretném, hogy szülessenek ilyen Terike-örömök, ahol a fiatal lányok ráébrednek, hogy nem feltétlenül kell divattervezőnek vagy akár marketingigazgatónak lenni a boldogsághoz, mert az alkotás révén egy mesterség is igazi, mindennapi örömforrás tud lenni. Azt gondolom a divatról is, hogy nem lehet ezt ilyen irgalmatlan pazarlással tovább folytatni. Annyiféle provokációt kaptunk a divattól az elmúlt 20–30 évben, sokféle személyiség és lázadás fejlődött ki belőle, ami egy természetes folyamat, hisz az ember így halad, ha elmegy a határig. De már elmentünk a határig, ideje visszafordulni!”
„Muszáj abba belegondolni, hogy többet gyártunk elégetésre, mint használatra, és hogy fordulhat elő, hogy egy másik földrészről szállított ruha olcsóbb, mint amit itthon készítünk, miközben itt meg eltűnik a tudás…”
Kati a kilencvenes években meghódította Párizst, de Londonban és Sanghajban is nagy sikerrel mutatták be a divatház magyar, kézműves értékeket felvonultató darabjait. A tervezőt ugyanakkor nem vonzották azok a lehetőségek, amelyek – a nemzetközi divatipar működése miatt – olyan nagy volumenű tőkemozgatást igényeltek, hogy aránytalan lett volna a munka, az alkotás öröméhez képest:
„Ez egy majdnem mesébe illő történet, hogy én a Bourbon palotában tartottam bemutatót. Volt olyan, hogy mi nyitottuk meg a Párizsi Fashion Weeket. Vagy hogy a divathét előestéjén a L'Étoile-ban volt nagy show-nk. A mi sikerünknek pont az volt a titka, hogy nagyon mívesek a ruháink, de nem párizsi árakon. Nagy üzleti lehetőséget láttak bennem, viszont ahogyan most is, ahhoz irgalmatlanul sok pénzt kellett volna a marketingbe és az ügynöki szolgáltatásokba fektetni, hogy egy komoly, nemzetközi márka épülhessen. Számomra ez teljesen irreális.”
„Nekem itthon a helyem, és az, amit itt megteremtek, elég. Rengeteg örömöt okoz mindannyiunknak, akik csináljuk, és azoknak is, akik viselik a ruháinkat. Ehhez az örömhöz nem kell négyezret, elég csak négyet gyártani.”
A Katti Zoób divatház nagy múltú, Szent István körúti szalonja hamarosan költözik. Kati a Képmásnak mesélt először az új tervekről:
„Vettünk egy nagyon szép villát Budán, és ott nyitjuk meg a divatházat, ahol a kereskedelem mellett erős lesz a kultúra is. A kultúra szót hagyományos értelmében használom, megmutatva, hogy milyen a mi ízlésünk, a mi identitásunk, a mi gyökereink, amihez minden hozzájárul kezdve attól, hogy milyen lekvárt főznek a munkatársak, egészen odáig, hogy milyen festményekkel díszítik a vevőink az otthonaikat. Egészen a múlt század közepéig a divatlapokban jelent meg a kortárs irodalom, és úgy is hívták, hogy irodalmi divatlapok. Ennek a hangulatát szeretném visszahozni, hogy a divat mint műfaj ne maradjon egyedül, hanem állítsuk párhuzamba a kortárs verssel, a kortárs festészettel, a kortárs zenével. A saját óriási gyűjteményünket pedig szeretném arra is használni, hogy bemutassuk rajta azokat a technikákat és mesterségeket, amikkel létre lehet hozni egy-egy ilyen gyönyörűséget; hogy ezeket látva a szemlélő megérezze, milyen boldog lehet az, aki ilyet készít.”
A kiállítás február 24-ig tekinthető meg.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>