A magyar divattervezők elhozzák nekünk Olaszországból a flow-t

Hét magyar márka mutatkozott be az őszi Milánói Divathéten. A tervezők egy olasz-magyar mentorprogram keretén belül vehettek részt az eseményen, legfrissebb kollekcióik pedig a magyar divat új korszakának eljövetelét jelzik.

Kép: HFDA The Fulldog

Az Abodi, az Artista, a Celeni, a Cukovy, az Elysian, a Je Suis Belle és a Zsigmond Dora menswear tervezői 2018-ban kerültek be a Magyar Divat & Design Ügynökség és az olasz divatkamara, a Camera Nazionale della Moda Italiana tehetségprogramjába, ennek résztvevőiként jutottak el a szeptember harmadik hetében tartott rendezvényre. Legfrissebb kollekcióik darabjait a divathét egyik hivatalos helyszínén, a Fashion Hubban állították ki, amelyet felkerestek nemzetközi szakemberek, újságírók, és a divatvilág ma legmeghatározóbb alakjai, influencerek (vagyis a divat véleményvezérei) és buyerek (azaz a designer darabokat áruházak számára felvásárló személyek) is. „Az épület 400 fő befogadására képes nagytermében naponta kétszer tartottak divatbemutatót, azaz reggel tíz és este nyolc között minimum nyolcszázan fordultak meg a helyszínen.”

„Egy hét alatt tehát több ezren láthatták a magyar tervezők munkáit”

– emeli ki az ügynökség vezetője, Bata-Jakab Zsófia. Az Abodi, az Artista, a Cukovy, az Elysian és a Zsigmond Dora menswear darabjait divatbemutatón is megtekinthették az odalátogatók. A nézőtéren olyan személyek foglaltak helyet, mint például a Vogue Italia és a dél-amerikai Fashion TV képviselői.

Kép

Az Artista egyik összeállítása – Fotó: HFDA The Fulldog

A magyar tervezőket lenyűgözte a show résztvevőinek higgadtsága és precizitása. „A stylistoktól kezdve a sminkeseken át a fodrászokig mindenkiből áradt a nyugalom. Néhány ruhánkat nehezebb felvenni, de az öltöztetők tökéletesen kezelték a helyzetet” – meséli Imre Katalin, az Artista egyik tervezője, aki több mint két évtizedes pályafutásuk egyik legkiemelkedőbb pontjának tartja a részvételt a milánói divathéten. Az olasz modellek által viselt szetteket a Vogue Italia stylistja, Guilio Martinelli állította össze, a leglátványosabb darabokat kombinálva egymással. Naponta tíz show-t tartottak a városban, ezért különösen fontos volt a nézők figyelmének megragadása.

Kép

A közönség pozitívan fogadta a magyarok tervezéseit – itt épp egy Abodi-kabátot fényképeznek  Fotó: HFDA The Fulldog

A hét márka különböző stílust képvisel, ám valamennyiben közös, hogy modern köntösbe öltöztetve megjeleníti a magyar értékeket. Az Artista Buda–Pest–Balaton kollekciója például három tervezőjének a főváros és a magyar tenger iránti szeretetéről tanúskodik. „Budapest olyan, mintha legalább két városból állna, amik teljesen más érzéseket keltenek az emberben.”

„A farmeros anyagválasztás a budai hegyekben megtapasztalható szabadságot fejezi ki, míg a Tatjana Zhabina orosz grafikus alkotásaival díszített darabok a pesti romkocsmák hangulatát idézik meg”

 – ismerteti az új kollekciót Imre Katalin. A Budapest térképéből kibontakozó női arc a tervezők szemével pillant a városra. A harmadik, Balaton névre keresztelt kapszulakollekció harsánykék és élénksárga virágokkal illetve csíkokkal mintázott darabjaiban a tó partján érezheti magát azok viselője.

Kép

Az Artista tervezőit ezúttal Budapest és a Balaton inspirálta – Fotó: HFDA The Fulldog

A Zsigmond Dora menswear Ritual névre keresztelt kollekciója a nyári napfordulóhoz kötődő népszokásoknak állít emléket. Zsigmond Dóra tizenöt évig néptáncolt, és társaival rendszeresen részt vett Szent Iván-éji programokon, a tűzugrás misztikus hangulata pedig már akkor elvarázsolta – a különleges minták a felszálló füstöt idézik. A márka alapkoncepciója az újrahasznosítás, a környezettudatos gondolkodás és a fenntartható divat támogatása, amely az anyagválasztásban és a feldolgozás módjában is megjelenik:

Az 50-60 éves kézzel szőtt pamutvásznaknál növényi festés technikáját alkalmazták, néhány darabban pedig régi falvédők születtek újjá.

Kép

Zsigmond Dóra régi gobelineket gondolt újra – Fotó: HFDA The Fulldog

Újrahasznosított anyagokkal dolgozik a Cukovy csapata is, akik a témaválasztást illetően egészen az űrutazás kezdetéig nyúltak vissza: a nyolcvanas évek hangulatát felelevenítő, élénk színű, cserélhető elemű kabátjaik célközönsége az okos, városi nő, aki érdeklődik a tudományok iránt. Fenntarthatóságra törekvésük illeszkedik az olasz divat környezettudatos szemléletmódjához: a Camera Nazionale della Moda Italiana minden évben kiosztja a legzöldebb tervezőnek járó Green Fashion Awards-ot, a Milánói Divathétről pedig ennek szellemében száműzték a műanyag poharakat.

Kép

A Celeni világos színekkel készült a divathétre ​​​​​​​Fotó: HFDA The Fulldog

A kollekciók kedvező fogadtatásban részesültek. „A show végén az olasz közönség hangosan kiáltozta, hogy brava” – idézi fel emlékeit Bódis Boglárka, az Elysian tervezője, akit meglepetésként ért, hogy a Camera Moda és a Camera Buyers Italia a Vote the One nevű díjjal ismerte el munkáját. Legújabb, Paeonia névre keresztelt tavaszi-nyári kollekciójával azt kívánta megmutatni, hogy egy nő a tikkasztó melegben, a medence partján sétálva is lehet sikkes.

Az egyes darabok halványrózsaszín, fukszia és korall árnyalatát kedvenc virága, a pünkösdi rózsa ihlette.

A lágy esésű anyagok és a kézzel varrt tüllrátétek mellett újdonságként jelentek meg a kollekcióban a flitterek, amelyek az egyik úszódresszt díszítik. „Tartottam tőle, hogyan fogadják majd ezt a fürdőruhát, de rengeteg pozitív visszajelzést kaptam. A nőknek nagyon tetszett, ahogyan a napon csillog”.

A mentorprogram résztvevőiként a tervezők egyébként már a februári Milánói Divathéten is kiállították aktuális kollekciójuk egy-egy darabját, emellett nemzetközi szakemberek előadásain vehettek részt, és olyan textilgyárakba látogattak el, ahol a legnagyobb luxusmárkák termékei készülnek. „Az egyik selyemkészítő üzemben nagymúltú brandek, például a Gucci és a Hermés kézi szitázással előállított selyemkendőit őrzik. Ezeket óriási becsben tartják, akár egy múzeumban, még fényképeznünk sem volt szabad – meséli Bódis Boglárka, akire az olaszok perfekcionalizmusa is nagy hatást gyakorolt. – Nagy szabadság jellemzi az ottani tervezőket, akik a legmerészebb ötleteikre is találnak megoldást.”

Kép

Részlet a Je Suis Belle kollekciójából – Fotó: HFDA The Fulldog

Az elmúlt hónapok tapasztalatait, a mentorok tanácsait, a megfigyelt technikákat a magyarok már a most bemutatott, tavaszi/nyári kollekcióikhoz is felhasználták, a hazai ipar fejlesztésre szoruló területei és a megfelelő szakemberek hiánya azonban egyelőre kihívást jelentenek számukra.  „Kevés varrodában tudják előállítani a kabátjainkat, ahol pedig rendelkeznek az ehhez szükséges technológiával, ott kizárólag nagy márkáknak dolgoznak” – mondja Tálosi Lívia, a Cukovy kreatív igazgatója. Bódis Boglárka már hónapok óta varrónőt keres a gyarapodó számú megrendelések miatt, hogy rövidebb határidővel tudják vállalni a munkát, mivel jelenleg csak ketten végzik ezt a feladatot. „Jó lenne, ha nőne a szakma megbecsültsége és többen választanák ezt a hivatást. Varrónők nélkül félkarú óriások vagyunk” – vallja.

Zsigmond Dóra szerint külföldön másként viszonyulnak a designerek munkájához, mint idehaza, amelynek oka a történelmi múltban rejlik.

Az olaszok hétköznapjainak szerves részét képezi a divat, rengetegen dolgoznak ezen a területen, a nagy szakmai múlt pedig az utcai öltözködésben is jól látszik, míg itthon máig érezhető a szocializmus mennyiségorientált hagyatéka.

A Zsigmond Dora menswear ezzel ellentétben a tudatos vásárlás, a minőségorientált felfogás és a környezetvédelem elveit hirdeti. A divat lelassítását tűzte ki céljául az Artista is – kézi hímzésű darabjai gondos munkával készültek, szemben a fast fashion márkák futószalagon gyártott, gyenge minőségű termékeivel. Imre Katalin szerint a nagy cégek által diktált tempó miatt az embereknek nincs idejük magukévá tenni és megszeretni a ruháikat, amelyek egy szezon után hordhatatlanná válnak. Bár egy designer darab drágább, ám megéri befektetni rá, mivel több, mint egy testünket fedő textília. A tervező az egyik mentor, Orietta Pelizzari nemzetközi trendelemző gondolatát idézi, amely azóta szállóigévé vált számára: „Ne ruhákat akarjunk készíteni, hiszen az mindenkinek van, hanem egy történetet, egy érzést adjunk át.”

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti