Barbie, a szexi hatvanas!

Bár Barbie-t állandóan kritizálják aránytalanul hosszú lábai, vékony dereka és túl nagy mellei miatt, mégiscsak tény, hogy a mai napig a kislányok kedvenc babája. Nemhogy a trónjáról nem tudta senki ledönteni, de időközben az „amerikai álom” hivatalos arcává is vált, miközben 60 éves története alatt feministákat bőszített fel, divatházakat inspirált, és tudósok vitatkoztak róla.

Kép: Profimedia - Red Dot
Kép: Profimedia - Red Dot

Kép: Profimedia - Red Dot

Bestseller Barbie

Születése óta világszerte több mint egymillárd Barbie baba lelt lelkes rajongóra, a 3–10 éves lányok 90 százaléka legalább egy Barbie boldog tulajdonosa. A baba egy vagyont hozott a Mattel cégnek, hiszen a babák mellett igen kelendőek voltak a kiegészítők is, nem beszélve a kapcsolódó, újabb babatípusokról: Barbie barátjáról, Kenről és Barbie húgáról, Skipperről. Később piacra kerültek Barbie barátai is: Midge és Christie. A babák mind az alkotó, Ruth Handler családtagjai után kapták nevüket.

Barbie születése

Barbie őse meglepő módon nem amerikai, hanem egy német baba volt. Ruth Handler, a Mattel játékszergyártó óriáscég társtulajdonosa már régóta fontolgatta egy új babatípus piacra dobását, mert észrevette, hogy serdülő leánya, Barbara is szívesebben játszik papírból készült felnőtt figurákkal, mint csecsemőt formázó babákkal.

Ez egybecsengett Ruth meggyőződésével, miszerint „egy kislány önbecsüléséhez fontos, hogy olyan babával játsszon, amelynek melle is van”.

Ruth Handler és férje Barbie-val

 

1955-ben aztán Ruth Svájcba utazott, ahol véletlenül bukkant rá arra a prototípusra, amilyet ő maga is elképzelt: ez a 30 centis, szőke lófarkas, kihívóan telt ajkú és csábító tekintetű baba volt Lilli, aki eredetileg rosszkislány-karikatúra volt, az erkölcstelen szex szimbóluma, amelynek babaváltozatát férfiak vették egymásnak vicces ajándékként. Ruthnak fogalma sem volt a baba rossz hírnevéről, hazavitte hát Lillit Amerikába, és a férjével közösen alapított Mattel cég tervezői megkreálták Barbie-t, aki elődjénél kevésbé volt cicababás, ám annak kihívóan nőies idomait megtartotta.

Barbie 1959. máricus 9-én debütált a New York-i Nemzetközi Amerikai Játékvásáron, és egy év alatt 351 ezer fogyott belőle. Zebracsíkos fürdőruhában látott napvilágot, és jellegzetes lófarokfrizurát viselt. Az akkor háromdolláros babákat szőke, illetve barna hajú változatban dobták piacra, és a kislányok számtalan párizsi ruhakölteményt vásárolhattak számára.

Zebracsíkos fürdőruhás Barbie

Barbie, az elérhetetlen

Barbie nem aratott osztatlan sikert, bár kétségtelen, hogy népes rajongótáborra tett szert.

Bírálói arra mutattak rá, mennyire torzak a baba testarányai, amellyel negatív üzenetet közvetít és elérhetetlen álmot vetít a kislányok elé.

Akad olyan is, aki szó szerint veszi a Barbie babával való azonosulást, és plasztikai műtétek sorának veti alá magát, csak hogy ideáljára hasonlítson. Az egyik legismertebb élő Barbie baba az ukrán Valeria Lukjanova, és Ken babapárja pedig Rodrigo Alves.

A fanyalgók ízlésének kielégítésére dobott a piacra a Mattel új, valósághűbb Barbie babákat is, újabb vitákat robbantva ki ezzel a nőiesség mibenlétéről, egymással csatározó társadalmi mozgalmak között. Így kezdett a Barbie-jelenség túlmutatni játék mivoltán. Ettől kezdve már nem csupán egy baba volt, hanem önálló személyiségként lépett a nagyközönség elé.

Új, valósághűbb Barbie baba

Barbie teljes neve Barbara Millicent Roberts. A Random House által 1960-ban kiadott novellákban Barbie-nak egy teljes életet kreáltak. Szüleit George és Margaret Roberts-nek nevezték el, és egy fiktív városban, Willows-ban éltek. Barbie a willows-i főiskolán tanult, majd az elbeszélés szerint a Manhattani Nemzetközi Főiskolát is elvégezte.

Marilyn Monroe és Debbie Reynolds egy testben

A II. világháború utáni amerikai, középosztálybeli, elővárosi tizenéveseknek egyre több pénzük volt, ők éltették a Barbie-magazinok, lemezek, ruhák és kiegészítők piacát. Noha egy szál fürdőruhában látott napvilágot, Barbie kiterjedt ruhakollekciója a bimbózó amerikai fogyasztói társadalom értékrendjét fémjelezte. Míg a korábbi generációk életformáját a spórolás jellemezte, az ’50-es években az amerikaiakat egyre inkább fogyasztásra biztatták. 

Barbie divatdiktátorrá vált, akinek ruhakölteményei a nagy divatházak, Dior és Chanel legújabb kreációihoz hasonlítottak.

Barbie alakjának tervezését részben az új Dior-trend befolyásolta, amely a női megjelenés fokozatos szexualizálásához vezetett az ’50-es években. Az új külső felváltotta a korábbi háborús időszak széles vállú nőideálját, amely a háború alatt munkába álló nő férfiasabb imázsát képviselte. A negyvenes évek végére e férfiasított sziluett helyébe lépett a nőies homokóra forma.

Kép: Profimedia - Red Dot


 

Barbie az önálló, független nőt is képviselte, amikor manökenként járt-kelt, intézte dolgait a nagyvilágban. Bár a babát kritikusai szexuálisan kihívónak tartották, Ruth Handler magyarázata szerint „tiszta a haja és tiszta az arca“. Lilli jókislányosított változataként Barbie egyszerre testesítette meg Marilyn Monroe érzékiségét és Debbie Reynolds ártatlanságát.

Karrier Barbie

Az 1960-70-es évek amerikai nőmozgalma és polgárjogi küzdelmei Barbie-ra is erősen hatottak: a Mattel „karrier-Barbie-kat” dobott piacra. Ruth Handler szerint azzal, hogy felnőtt babát adtak a kislányok kezébe, lehetővé tették számukra, hogy megvalósítsák bármilyen álmukat. Barbie karrierje oly módon lett megrajzolva, hogy a nőknek irányt mutasson a szakmai életben, elhitetvén, hogy a nők számos lehetőséggel rendelkeznek és rengeteg szerepet felvállalhatnak. 

A nőmozgalmi ideálnak megfelelően 1965-ben Barbie már űrhajós volt, 1973-ra sebész, 1992-re amerikai elnökjelölt politikus.

Barbie a mai napig mintegy hatvanféle karriert futott be: volt nővér, gyermekorvos, hivatalnok, sőt, elnökjelölt is.

Karrier Barbie

Barbie-stílusnaptár

Barbie létezésének 60 éve alatt több image-váltáson esett át, és mindmáig követi vagy éppen diktálja a divatot. Az ’50-es években jellemzően Elvis és a rock’n’roll, valamint a párizsi „haute-couture”, a ’60-as években annak női idoljai – mint Jackie Kennedy, Twiggy és Grace Kelly – befolyásolták a Barbie-divatot. A ’70-es években, a klasszikus diszkó korszakában megváltozott a külseje, és a „Szombat esti láz” című film stílusában pompázott, a Bee Gees és az ABBA zenéjére táncolt.

A ’80-as években aerobic- és teniszlázban égett, és a „Dallas” és a „Dinasztia” című filmsorozatok szereplőinek stílusát követte. A világ babái sorozatban pedig idegen országok kultúráját és divatját mutatták be a Barbie-széria aktuális darabjai. A ’90-es évek Barbie-ja a színes, vidám stílus, valamint a vicces sportok megtestesítője volt.

Kép: Profimedia - Red Dot

 

A Barbie baba különleges státusszal rendelkezett a szocialista országokban. Hivatalosan nem lehetett kapni – csak dolláros boltokban, a kiváltságosok férhettek hozzá –, de létezett ún. csavaros Barbie, amely nagyon hasonló volt az eredetihez, azonban lábait összecsavarozták, amit látni is lehetett. Budapesten az Astoriánál működött egy bababolt (amely a mai napig megvan), ahol kérésre készítettek más frizurát a Barbie babának.

Te is lehetsz Barbie!

A Mattelnél a ’90-es években változtattak a marketingstratégián: megtervezték és piacra dobták a természetesebb idomú változatot, a korábbi darázsderéknál nagyobb derékbőséggel, élethűbb lábfejjel. Különféle, nem amerikai nemzetiségű – afrikai, spanyol, ázsiai, európai, indián – változatok is megjelentek, azt sugallva ezzel, hogy bárkiből, kinézetétől, faji hovatartozásától függetlenül lehet Barbie, és megvalósíthatja mindazt, amit ez a baba képvisel.

A cég legfrissebb sajtóközleménye szerint pedig már itt is van a kerekesszékes és lábprotézises Barbie, amelyekkel júniusra tervezik a debütálást. A kollekció célja, hogy kibővítse a szépség fogalmát.

Az új kollekció

Barbie babaként indult, legendává fejlődött. Együtt változott a nőideálokkal, az egymást követő korszakok szexualitásról, testideálról alkotott képével.

Világszerte vált több millió kislány szeretett játékává, néhányuk bálványává; gyűjtők keresett tárgyává, és nem utolsósorban divattervezők, filmgyártók, popsztárok múzsájává.

Barbie 2019. március 9-én ünnepelte 60. születésnapját.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti