Túlsúlyos kicsik – Így védd ki a reklámok hatását!
Minden negyedik gyerek elhízott Magyarországon – derül ki az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) és a Magyar Diáksport Szövetség adataiból. A helyzet súlyos, hiszen ez a tendencia egy betegségekkel, rosszkedvvel terhelt társadalomhoz vezethet. A felelősség többek között a szülőket terheli. Fontos, hogy a gyermek jól étkezzen, sokat mozogjon, otthon jó példát lásson.
„A gyermekek elhízása legtöbb esetben visszavezethető a család szociális és gazdasági helyzetére, hiszen – különösen kicsik esetében – a táplálkozási szokásaikat elsősorban a közvetlen szociális környezetük határozza meg. Emellett az inaktív életmód (gondoljunk csak a számítógép előtt eltöltött időre) és a magas energia-, alacsony tápanyagtartalmú élelmiszerek (nassolnivalók, cukrozott üdítők stb.) fogyasztása szintén hozzájárul az elhízás kialakulásához” – magyarázta az okokat a kepmas.hu-nak Bialkó Tímea dietetikus.
A média is hatással van a gyerekek súlyára
Ebben szerepe van a reklámoknak is, amelyek olyannyira az életünk részévé váltak, hogy nem ismerjük fel manipulatív hatásukat. A gyermekek életkori sajátosságaik miatt könnyebben befolyásolhatók, ezért a spotok készítői igyekeznek számukra érdekes, vásárlásra ösztönző reklámokat készíteni, hiszen rajtuk keresztül a szüleik is meggyőzhetők lesznek. Ez különösen igaz az óvodás korú, új élethelyzetben, a társadalomba való beilleszkedés fázisában lévő gyermekekre. „A reklámok elsődleges célja, hogy felkeltsék a fogyasztó figyelmét, maradandó képet alkossanak a termékről, és vágyat keltsenek a birtoklására.
Így működik ez a gyermekeknél is: színes figurák, fülbemászó dallamok, egyedi design igyekszik a gyerekeket meggyőzni arról, hogy szükségük van az adott termékre.
Sok esetben az is előfordul, hogy a reklám a gyermek helyett a szülőt igyekszik megcélozni, azt sugallva, hogy csak akkor válik jó szülővé, ha beszerzi az adott terméket. Az élelmiszerek esetében is így érvényesül a média befolyásoló hatása” – hangsúlyozta a dietetikus.
A reklámok esetében a legnagyobb probléma, hogy ritkán találkozunk az egészséges táplálkozást népszerűsítő promóciókkal a televízióban és az internetes böngészés során.
A gyermekek elméletben nem találkozhatnának ezekkel a reklámokkal – legalábbis a televízióban biztos nem –, hiszen a különböző csatornák a szabályozás értelmében a megfelelő időben vetítik azokat. „Azonban a gyerekek nem a korosztályuknak megfelelő adókat nézik, mivel a gyermekcsatornák mellett a nagy kereskedelmi televíziók töretlen népszerűségnek örvendenek. A megoldás a szülők részéről az lenne, ha figyelemmel kísérnék a gyermekek televíziónézési szokásait, és az egyes műsorok korlátozása mellett a csatornák választását is felügyelnék. A mobilapplikációkban, játékokban felugró reklámok blokkolása szintén hasznos lehet. Azonban nincs egyszerű dolga a szülőknek és a nevelőknek, hiszen hiába próbáljuk a gyermekeket lebeszélni például az energiaitalról, ha a televízióban Bruce Willis minden nap többször is elmondja, hogy a magas koffeintartalmú ital fogyasztása mennyire jó” – mondta el Bialkó Tímea.
A szakember szerint fontos, hogy beszélgessünk a gyerekekkel ezekről a reklámokról, természetesen az adott korosztálynak megfelelő nyelvezettel. Törekedjünk arra, hogy az otthoni étkezések során is érvényesüljenek az egészséges táplálkozás alapelvei. Ismertessük meg őket lehetőleg minél több, változatos nyersanyaggal, valamint ételkészítési technikával.
Okostányérral a megoldás felé
Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője „Gyermek az asztalnál” címmel könyvet írt a témában, amelyben felhívja a figyelmet a kiegyensúlyozott étrend fontosságára minden életkorban.
„Testtömegünk megőrzése vagy csökkentése a bevitt kalória, illetve a felhasznált energia arányán múlik. Vagyis ha csökkenteni szeretnénk testsúlyunkat, akkor többet kell mozogni és kevesebbet kell enni. Ám a gyermekek életmódjára, táplálkozására ugyanazok a hibák jellemzők, mint a felnőttekére: mozgásszegény életmód és táplálkozási problémák – amíg túl sok zsírt, cukrot fogyasztanak, addig jóval kevesebb gyümölcsöt és zöldséget esznek, így felborul az energiaegyensúly.
Vagyis az elfogyasztott kalória mennyisége több, mint a leadotté.
Fontos lenne, hogy a gyermekek étrendjét is a változatosság, kiegyensúlyozottság és a napi ötszöri étkezés jellemezze – hangsúlyozta a szakember. „A legfrissebb magyar táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR alapján a napi étkezés felét a zöldségeknek-gyümölcsöknek kell adnia, a másik felében a gabonaféléknek (főleg teljes értékűeknek), húsoknak, tejtermékeknek, halaknak, tojásnak kell szerepelnie. Emellett pedig kiemelt jelentőségű a folyadékbevitel, naponta nyolc pohárral kellene meginniuk.”
Sok szülő rengeteg könyvet kiolvas a babák táplálkozásával kapcsolatban, mégis sokan a gyermek másfél-két éves korától úgy oldják meg az uzsonnát, hogy adnak neki egy pudingot, tejszeletet, reggelire és estére cukros kakaót. Antal Emese szerint ez súlyos károkat okozhat, ugyanis ha egysíkúvá válik a gyermek étrendje, azzal pár nap vagy hét alatt válogatóssá válik. A kutatások azt mutatják, hogy a kicsik több cukrot fogyasztanak, mint a maximum ajánlott érték. Ez pedig rövid időn belül elhízáshoz, fogszuvasodáshoz vezethet.
Ne legyen tiltott gyümölcs
A gyerekeket rengeteg inger éri a televízióból vagy az utcán, gondoljunk csak az illatos pékségekre, pizzázókra – ezek ellen nehéz védekezni. Azonban a dietetikus szerint nem is kell nagy harcot vívnunk ellenük.
„Nem szabad semmilyen ételt, élelmiszert megbélyegezni, hiszen a tiltott gyümölcs mindig vonzóbb.
Meg kell ismertetni a gyerekkel az étkezési szabályokat – például lehet enni édességet, de csak a főétkezések után, és nem mindennap. Ha az édességek, chipsek nem válnak elérhetetlen álommá, az életük természetes – és mértékletesen fogyasztott – részei lesznek. És az is nagyon fontos, hogy étellel ne büntessünk és ne is jutalmazzunk”.
Sokan panaszkodnak arról, mennyire nehéz egészséges ételt adni a gyermeknek. Antal Emese szerint ez nem lehetetlen küldetés. „A gyermek mind az öt étkezése tartalmazzon különböző színű zöldségeket vagy gyümölcsöket. Ha egy-egy újdonságot szeretnénk bevezetni az étrendjébe, kreálhatunk hozzá mesét, közösen lerajzolhatjuk a kicsivel. Amikor csak lehet, vonjuk be a gyereket is, a számára veszélytelen konyhai műveletekben kérjük a segítségét, műanyag késsel vághatja a gyümölcsöt salátának, pucolhat mandarint. Igyekezzünk a kicsik minél többféle érzékszervét (látás, szaglás, tapintás, hallás) is bevonni a zöldségek és gyümölcsök megismerésének folyamatába.”
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>