Az Év Családbarát Vállalata Díj mindhárom nyertese magyar cég lett 2020-ban
November 20-án este adták át a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom által alapított „Az Év Családbarát Vállalata” pályázat idei díjait. Az online díjátadó fővédnöke Novák Katalin, családokért felelős tárca nélküli miniszter volt.
Idén különösen sok vállalat érdeklődött pályázatunk iránt, több mint 100-an regisztráltak a pályázati időszakban. Ez önmagában fontos üzenettel bírt, hiszen ebben a kritikus évben az eddigieknél is több vállalat vezetője gondolta úgy, hogy családbarát intézkedéseik nem valamiféle krízisben elhagyható luxustevékenység részei, hanem éppen a válság kezelésének, túlélésének zálogai.
Skrabski Fruzsina, a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom elnöke bejelentkezésében az alapítvány sokrétű tevékenységéről szólt, kiemelve a rendkívül sikeres országos Babazászló akciót és a fiatalokat megszólító Szóbox vitasorozatot. Mint mondta, a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom Az Év Családbarát Vállalat Díjjal azt ünnepli, hogy itthon egyre több bátor és okos cég működik.
Novák Katalin családokért felelős tárca nélküli miniszter, az esemény fővédnöke az elmúlt időszak családokat és cégeket próbára tévő kihívásairól beszélt bejelentkezésében. Mint mondta, a család mindig rugalmas, annak kell lennie, hiszen a családtagoknak a legkülönbözőbb helyzetben kell egymást segíteniük. Ehhez a rugalmassághoz kell tudni alkalmazkodniuk a hazai vállalatoknak is a megváltozott körülmények között. A családbarát vállalatoknál olyan vezetők dolgoznak, akik érzik ezt a fajta felelősséget, mert tudják, hogy családbarát működésük révén munkavállalóik is elkötelezettebbek – összegzett.
„Mindig felmerül a kérdés, hogy mitől családbarát egy cég. A mai gálán az egyik fődíjasunk, a Tigra vezetőjének szájából hangzott el a legtömörebb válasz: »A vállalat számíthat a munkavállalóira, és a munkavállalóink is számíthatnak a cégre.« Ez így egyszerűnek hangzik, de ez a szemlélet, a kölcsönösség képezi minden egyéb stratégiának és intézkedésnek a fundamentumát. Idén, a bizonytalanság évében pedig, mi lehet nagyobb érték, mint egy ilyen bizonyosságot tükröző mondat egy első számú vezető szájából? Nem úgy gondoljuk, arra törekszünk, hanem kijelentjük, hogy számíthatunk egymásra” – mondta Ujvári Enikő, a mozgalom alelnöke.
Külön boldogság és meglepetés, hogy ebben az évben mindhárom kategória nyertesei magyar vállalatok. 2020 legjobbjai, a családbarát ügy zászlóshajói tehát magyar hátterű kis-, közép- és nagyvállalatok. Őket tudjuk idén példaképként állítani a vállalatvezetők elé.
A műsorban kapcsolták a tavalyi fődíjasok képviselőit, és szólt az érdeklődő vállalatok vezetőihez Mandeep Rai indiai származású, Angliában élő író. Online bejelentkezésében a magyarok kiváló versenyszelleméről beszélt. A vállalatok számára pedig azt javasolta, állítsák a családokat a középpontba, így a gazdaság egészére is pozitív hatással lehetnek. Kovács András Péter humorista pedig saját munka–magánélet egyensúllyal kapcsolatos élményeit osztotta meg az online esemény közönségével.
Az idei év különlegessége, hogy Az Év Családbarát Vállalata 2020 fődíjasai mind magyar alapítású vállalatok. Ez először fordul elő a pályázat nyolc évében. Idén továbbá 39 vállalatot tüntetett ki a mozgalom Családbarát Vállalat címmel.
A 2020-as Év Családbarát Vállalata Díj nyertesei:
Kisvállalat fődíj: Barta Autó 2000 Kft.
Különös hangsúlyt fektetnek a családi élet és alkotómunka összeegyeztetésére, kisvállalatok között példás vezetői stratégia részeként. Támogatják a kollégák lombikprogramon való részvételét munkaidő-kedvezménnyel; az atipikus munkaszervezési formák között a ritkábban alkalmazott munkakörmegosztás is jelen van a szervezetben. CSR programjuk gazdag, szerepel benne kórház támogatása is; külön figyelnek a női karrier és a férfiak családi szerepének támogatására (pl. apukák elengedése védőnőhöz). Támogatják kollégáikat idős családtagok ápolása esetén. Kedves kezdeményezésük a születésnapos munkaidő-kedvezmény.
Középvállalat fődíj: Tigra Kft.
A közel 25 éve, egy baráti társaságból alapított vállalkozásban a családbarát szemlélet a kezdetektől jelen van. A napjainkra 240 főt foglalkoztató vállalat kiemelt figyelmet fordít arra, hogy segítse a munkavállalóit a munkahelyi és családi feladataik összehangolásában, különösen a kisgyermekes kollégák esetében, amit a „Nászajándék" és a „Baby on Board" programjuk is kézzelfoghatóvá tesz. A családbarát közeg kialakítására az új irodaházuk tervezésekor is külön figyelmet fordítottak. A céges egészségbiztosítási rendszerüket a munkavállalók családtagjaira is kiterjesztették, és a vállalati „Szülők Klubja" csoportjuk a pandémia idején többek között online segítségnyújtással, hasznos játékos és tanulást segítő programok biztosításával támogatta a szülőket, gyerekeket.
Nagyvállalat fődíj: MVM
Nagyon erőteljes pályázatot nyújtott be az MVM, számos párját ritkító szervezeti gyakorlattal, kezdeményezéssel találkoztunk. A GYES/GYED ideje alatt ún. „Erőforrásbankba" jelentkezhetnek azok a kisgyermekkel otthon lévő szülők, akik vállalnának projektjellegű feladatot megbízásos jogviszonyban. Ez kiváló lehetőség a munkába való visszatérés előtt, és kiegészítheti a kisgyermek neveléséhez kötött juttatásokat.
A vírushelyzetre adott válaszképpen létrehozták az MVM Önkéntességi zárt Facebook-csoportot, amelyhez több mint 1800 kolléga csatlakozott. Itt bárki kérhet tanácsot, segítséget, akár másik településen élő hozzátartozójának kellett bevásárolni, vagy ha a digitális oktatáshoz nem volt a családban megfelelő eszköz. Egyéni felajánlások során több rászoruló család kapott informatikai eszközöket, háztartási gépeket, sőt, véradásra is sikeresen toboroztak a kollégák körében. Nem ritkán korrepetálást is vállaltak a csoport tagjai, a virtuális térben segítve a számukra ismeretlen kolléga gyermekét a tanulásban. Az MVM SE – Mozogj otthon zárt Facebook-csoportjában a sportegyesület edzői, akik helyenként kollégák is, mind a mai napig tartják alakformáló, gerinctorna stb. online edzéseiket, támogatva ezzel is a kollégák mentális és fizikai állapotát.
Szakmai különdíjat kapott:
Philip Morris
A járvány idején tanúsított különleges érzékenységéért és a munkatársak megtartását célzó, a CSR több elemét egyesítő példaértékű megoldásáért. Az újragondolt munkaszervezést követően a területi munkavégzés legnagyobb részét sikerült az online térbe átköltöztetni, azonban az új feladatokból adódóan nem minden területi munkavállaló számára volt lehetőség online munkavégzés biztosítására. Eleinte a szabadságok egy részének kiadásával, majd ezt követően önkéntes munkavégzéssel foglalkoztatták az érintett munkavállalókat, akik a Máltai Szeretetszolgálatnál teljesítettek munkát úgy, hogy fizetésüket továbbra is a PMHU-tól kapták.
Vodafone
A járvány idején tanúsított különleges érzékenységéért és „Parental Policy” néven bevezetett példaértékű, a kisgyermekeseket támogató intézkedési csomagjáért. Idén júliustól a szülői szabadságra távozó fél partnere számára is 16 hét, 100 %-os fizetett szabadságot biztosítanak, valamint visszatérésük után az első hat hónapban részmunkaidős lehetőséget kínálnak teljes munkabérért cserébe. A kezdeményezés célja, hogy senkinek se kelljen lemondania az együtt töltött időről a gyermek születését követő érzékeny időszakban.
Az idei COVID-intézkedések videós bemutatásért kapott oklevelet a Budapest Bank.
„Covid-védekezés humorral” kategóriában kapott oklevelet a Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Az átadó visszanézhető: www.csaladbaratvallalat.hu
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>