Te mennyire vagy píszí, amikor menstruálsz?
Már megint egy kisebbség vélt vagy valós szempontjaira kell tekintettel lenni: 2020-tól nem lesz Vénusz-jel a Procter and Gamble menstruációs termékein. Újabb ékes példa a túltolt politikai korrektségre, ezúttal azokon a bizonyos napokon is.
Az Always termékeket gyártó Procter and Gamble hivatalosan is bejelentette, hogy 2020-tól eltávolítja a menstruációs termékeinek csomagolásáról a női nem jelképét (♀), miután LMBTQ-szervezetek erre sürgették a vállalatot arra hivatkozva, hogy a csomagolás nem eléggé inkluzív a transznemű és non-bináris vásárlók számára – olvastam a hírt néhány napja, és azóta próbálom megérteni, hogy mi szükség volt erre. A döntés előzménye egyébként, hogy egy Ben Saunders nevű transzaktivista kijelentette, a cég diszkriminálja azokat a non-bináris nemi identitású és transznemű személyeket, akik menstruálnak.
Kedves Nőtársaim! Szálljatok egy kicsit magatokba, csendesedjetek el, és gondoljátok végig: Ti eddig mennyi időt szántatok a szóban forgó termékek csomagolásának szemlélésével?
Biztos én vagyok hanyag, társadalmilag kevésbé érzékeny, egy csöppet sem empatikus nőszemély, de sem „azokon a napokon”, sem pedig más napokon nem keresgéltem női nemre utaló jelképeket a betéteken, tamponokon. Használom őket, és kész. Nem érzem magam mindig úgy, mint a menstruációs termékek reklámjaiban szereplő nők, akik szűk, hófehér nadrágban, semmi kis szoknyában, ajkukon boldog mosollyal élik meg a menzeszt.
Sosem filózom a klotyóban a csomagoláson lévő Vénusz-jelen sem, mivel észre sem vettem eddig, hogy ott van – mert nem volt fontos a számomra, nem üzent semmit. És nem szégyellem magam emiatt ebben a szép új polkorrekt világban.
Forog a gyomrom a Procter and Gamble álszent CSR-kampányától, de még mielőtt az LMBTQ-szervezetek kiakadnának, szeretném leszögezni, nem a transznemű, illetve non-bináris (a két nembe nem sorolható) emberek léte miatt.
Az utóbbi időben nagyon trendi lett a cégek között a társadalmi felelősségvállalás, PR szakemberek százai agyalnak azon nap mint nap, milyen fontos társadalmi ügy mellé kellene vállalati szinten odaállni. Vannak, akik informatikai eszközöket ajándékoznak hátrányos helyzetű térségek iskoláinak, lefestik egy ovi kerítését, vagy épp – tetszik, nem tetszik – ennek jegyében borulnak szivárványszínbe a céges közösségi média-profilok is a Pride ideje alatt. Ezek az akciók azonban általában jól átgondolt marketingstratégia mentén valósulnak meg – az érintett szakemberek pontosan tudják, ki a célcsoportjuk, és hogyan tudják növelni a márkahűséget.
Éppen ezért roppant gyomorforgató az említett vállalat döntése, akik látszólag olyan embereket akarnak megnyerni fogyasztóiknak, vagy éppen még elkötelezettebb vásárlóikká tenni, akiket hónapról hónapra zavar a tény, hogy menstruálnak, és akik alig várják, hogy a hormonterápiájuk következtében többet lehetőleg ne kelljen betétet, tampont tartani otthon a fürdőszoba-szekrényben. Mert szép dolog a cég léleksimogató, szivárványszínű üzenete a sokszínűségről meg az elfogadásról, de azért ne felejtsük el, hogy a végső cél a vásárlásra ösztönzés. Ez a látszólag megcélzott vásárlói réteg azonban nagyon kicsi – a szándékok mélyén tehát még valami más oknak is meg kell bújnia. Valami sokkal jelentősebb fogásnak.
Egy biztos: attól, hogy lekerül a Vénusz-jel a csomagolásról, még senkinek nem lesz jobb.
Nem gondolom, hogy szemléletformáló hatása lenne, és az eddig „ultrakonzervatív” nők milliói, akik kizárólag a két nemben, férfiben és nőben gondolkoztak, inkább az Always termékeit fogják levenni a drogériák polcairól, demonstrálva, hogy ők már milyen elfogadók és nyitottak. És azt sem gondolom, hogy a megváltozott csomagolás majd bármit is segít abban a lelki tusában, ami a menstruáció kapcsán kialakulhat – legyen szó egy transznemű embertársunkról, vagy egy tinédzser lányról, aki nem tud mit kezdeni a teste változásaival. Mert akit zavar a tény, hogy már megint megjött neki, az már attól hülyét kap, hogy betétet vagy tampont kell a kezébe vennie… a csomagoláson lévő mintákkal valószínűleg nem sokat foglalkozik.
2020-tól nem lesz nőiességre utaló jel a csomagoláson, mivel ez a szimbólum kizárja azokat, akik nem nőként tekintenek magukra, mégis menstruálnak, illetve azokat a nőket, akik nem menstruálnak. Kizár. Állítólag.
Ugyanez a cég borotválkozás utáni arcszeszt is kínál férfiak számára – ezzel mi a terv: idővel cuki rózsaszín csomagolást kap majd a nemek közötti egyenlőség jegyében? Ha minden vállalat ilyen szellemben járna el, akkor ki sem ismerhetnénk magunkat az üzletekben – persze ettől az életben még minden maradna úgy, ahogy a biológia „megköveteli”. Skandalum. Ja, nem.
A Procter and Gamble-féle polkorrekt, álszent döntésektől nem változik a valóságban semmi, mert ezek nem valódi problémák, nem oldanak meg semmit. Éppúgy hazug illúziók, mint az, hogy a menstruációs vér kék.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>