„Zacskót kér?” „Nem, köszönöm!” – Vásárlás másként, zölden
Környezetszennyezés, túlzott műanyagfelhasználás, nehezen lebomló vegyi anyagok. Ismerős témák? Mostanában a média kiemelt figyelemmel fordul a Földünk egészségét befolyásoló, tőlünk egyáltalán nem független tényezők felé. Egyre többen vesszük észre, hogy nagy a baj, és ha nem teszünk valamit, még nagyobb lehet. A problémát és az egyén felelősségét felismerve vágott bele új, csomagolásmentes bolt megnyitásába tavaly októberben két fiatal lány, Magyar-Hikisch Ági és Nemes Réka a budapesti Fő utcában.
Olyan nagy hatást tett rám a látogatásom az első budai csomagolásmentes boltban, hogy azóta folyton ilyen és ehhez hasonló párbeszédeket folytatok az eladókkal a „hagyományos” élelmiszerüzletekben: „Zacskót kér?” „Nem, köszönöm! Környezetszennyezés.” Ha valami műanyagból van, már egészen másképp tekintek rá, mint azelőtt, legyen az egy kávéspohár, zacskó, vagy éppen tejesüveg. De vajon mi változtatta meg a hozzáállásomat?
A Ne pazarolj – zerowaste üzlet jellegét tekintve leginkább egy szatócsbolthoz hasonlít – itt aztán minden megtalálható a komposztálható légycsapótól kezdve a természetes, pálmaolajmentes alapanyagokból előállított mosogatószeren át egészen a vászonzsákokig.
Aki először jár hasonló helyen, talán nem is tudja eldönteni, hogy hol és mivel kezdje az ismerkedést. Én legalábbis így voltam vele, míg segítségemre nem sietett a boltvezető.
Kisgyermekes lét és környezettudatosság
„Az egész a blogolással indult – meséli Ági, miközben megkezdjük sétánkat a boltban. – Testvérem, Peti mutatott egy külföldi lányt a közösségi médiában, aki így él, és elkezdett foglalkoztatni a ’zero waste’, vagyis a hulladékmentes életmód. Kisgyermekes anyukaként fontosnak éreztem, hogy áttérjek a csomagolásmentes termékekre – a blogbejegyzések pedig az életmódváltás során megélt tapasztalataimról szóltak. Sokat olvastam arról, hogy milyen problémákat okoz a műanyag a természetbe jutva, elborzasztott, hogy a mikroműanyagok bekerülnek a természet körforgásába, az ételeinkbe és így az emberi szervezetbe is. El is kezdtem tudatosan műanyagmentesen élni, de az volt a problémám, hogy nem tudtam egy helyen megvásárolni minden számomra szükséges terméket. Ezekre a bolyongásaimra rengeteg időm ráment” – folytatja Ági.
Elmondása szerint egyre többen térnek be a boltba, egyetemistáktól kezdve a nyugdíjas korosztályig. Az üzlet fő célcsoportja mégis a kismamák, a tapasztalatok alapján ők a legérzékenyebbek arra, hogy otthon mi kerül az asztalra és az élelmiszerek mivel érintkeznek. „Ha szülő lesz az ember, sokkal tudatosabbá válik – legalábbis ezt veszem észre magamon és környezetemen is. Ma már azt is megnézem, hogy miből készül egy tusfürdő, korábban nem ilyen voltam.”
A hulladékmentesség nem újrahasznosítás!
Az újrahasznosítás (recycle) helyett a zero waste mozgalom követői szerint alapjaiban kell megváltoztatni a termékek tervezését és disztribúcióját.
Az utólagos hulladékgazdálkodás helyett a megelőzésben hisznek.
A boltnak az a küldetése, hogy a betérőket arra ösztönözze, ne vásároljanak annál többet, mint amennyire szükségük van. Biztosan másokkal is előfordult már, hogy a boltban megvett egykilós terméknek csupán a felét használta el, a lejárt áru pedig így a kukába került. „Nálunk ez a veszély nem áll fent! Egyébként amilyen hatalmasok a bevásárlóközpontok, ugyanannyi időt fogsz nálunk is eltölteni – csak ott nem találkozol ilyen kedves emberekkel!” – mondja mosolyogva Ági. Kalauzomnak ebben is igaza volt, ugyanis nemcsak vele, hanem a boltban lévő vásárlókkal is könnyedén megtaláltam a közös hangot.
„Szagolja meg, milyen finom illata van!” – mutatja felém a polcról éppen lekapott hullámtaréjos, első látásra beazonosíthatatlan tárgyat az egyik vevő. – „Mi ez, kérem, egy sajt?” – „Nem, uram, ez egy szappan – mondja nevetve a férfi, aki hozzám hasonlóan először jár a boltban. Amikor arról kérdezem, mi késztette arra, hogy idejöjjön vásárolni, ezt válaszolja: – Fontosnak tartom a környezetvédelmet, és azt is, hogy minél kevesebb műanyagot használjak. – Ám vásárlóként az is fontos szempont, hogy vajon mennyivel fizetünk többet, ha eldöntjük: odafigyelünk környezetünkre és tudatosan kerüljük a műanyagot. – Az árak itt egy kicsit magasabbak az azonos funkciót ellátó termékek normál bolti áránál, de ha nekem egy picit többet kell fizetnem, és cserébe ezzel a természetnek jobbat teszek, akkor hajlandó vagyok megfizetni ezt az árat.”
Az egyén felelőssége
A bolt másik célja, hogy egyre több ember felfedezze: apró odafigyeléssel bárki tud önmagáért és környezetéért tenni, például azzal, hogy műanyagpalackok helyett fémkulacsból iszik. Ágiék boltjában a vásárló akár saját, otthonról hozott edényében is hazaviheti a termékeket, de a helyszínen is rendelkezésre áll többféle tárolóedény.
Takarékosságra törekvés, környezetvédelem és egyúttal a magyar termékek támogatása vezérelte a budai Fő utcában megnyílt „Ne pazarolj- zero waste shop and cafe” létrehozóit.
Üzletükbe nagy kiszerelésben érkeznek az árucikkek, így például a hüvelyes magvak, édeségek, aszalványok, lisztek, fűszerek – ezeket a vásárlók saját tárolóeszközébe, szatyrába mérik ki, így nem keletkezik felesleges hulladék a csomagolóeszközökből. Ha azonban nincs a vevőnél alkalmas vászonzsák, üveg, azt a boltban is beszerezheti. A gravitációs tárolóból az árut a vevő saját edényébe méri ki. Az edényt előzetesen üresen helyezik a mérlegre, és egy kinyomtatott címkével igazolják a súlyát, hogy azt majd a teljes súlyból levonhassák. Hangsúlyozottan magyar termelőktől beszerzett termékeket árusítanak, előnyben részesítve a kistermelőket. Háztartási termékeik közül természetes anyagból készült, ezért komposztálható például a WC-kefe, a fogkefe, a fültisztító pálca. A kizárólag növényi összetevőkből álló tisztítószereket is kimérve lehet kapni.
A galérián gyereksarkot alakítottak ki, a kávézórészben pedig közösségépítő előadásokat és workshopokat is tartanak. Ezek célja, hogy minél szélesebb körben elterjesszék az üzlet által képviselt szemléletmódot. Bognár Mária
A Boston Consulting Group amerikai üzleti tanácsadó cég tavaly augusztusi tanulmánya szerint 2030-ra az évente kidobott élelmiszer mennyisége elérheti a 2,1 milliárd tonnát, és további rossz hír, hogy a probléma megoldására még mindig nem született megoldás. „A hírek alapján egyre gyakrabban azt mondom én is, hogy az ember fáj a Földnek. Mert a Föld nincs ehhez szokva, nem ez a természete, így nem tud fenntartható élőhelyet biztosítani számunkra. Aki hosszútávra tervez, nem engedheti meg magának, hogy természetes élőhelyét, a Földet elpusztítsa.
»Nincs B terv, mert nincs B bolygó!« – mondta az ENSZ főtitkára, és eszerint kell cselekedni.”
– Ezt már Hankó Gergely, a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségének ügyvezetője mondta el a kepmas.hu-nak. „Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a lényeg a megelőzés, a figyelmes létezés. Amiből a legtöbbet termelünk és használunk, az a PET palack. Ahol iható a csapvíz, ez teljességgel értelmetlen és felesleges pénzkidobás, hulladéktermelés. Ezen spórolhat egy háztartás. Mindenki tehet a környezetében a környezetéért olyat, amivel élhetőbbé tudjuk tenni az eléggé elszennyezett Földünket. Még nem késő!” – teszi hozzá a szakember.
A környezettudatosság trendi!
Akár közvetlen környezetünkben, akár az utcán sétálva is megfigyelhető, hogy egyre több ember használ fémkulacsot. Nem csoda, hiszen a közösségi média felületein az akár több tízezer követővel rendelkező influencerek jó példával járnak elöl.
Budapesten és több nagyvárosban a piacokon kívül is egyre több helyen van lehetőségünk csomagolásmentesen, saját tárolóba vásárolni. A szomszédos Bécsben szintén egyedülálló kezdeményezés indult: idén januártól eldobható helyett kizárólag többször használatos pohárban vásárolható mindenütt az elvitelre szánt kávé. A tervek szerint egy év alatt összesen egymillió eldobható pohártól menti majd meg ez a rendelkezés a környezetet.
A zero waste boltban tett látogatásom végén én sem tértem haza üres kézzel. Az otthon felhalmozott műanyag zacskók miatt érzett bűntudatom miatt egy vászontáskát választottam örökös útitársamul…
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>