„Komárom egy olyan város, amelynek súlya van” – A szlovákiai magyar vállalkozók közösségét építi a felvidéki Marcinkó Adrián
Sokan úgy tartják, hogy a vállalkozók magányos emberek, kisebbségi magyarként pedig ez hatványozottan igaz lehet. A komáromi Marcinkó Adrián, a Wado alapítója és a Szlovákiai Magyar Vállalkozók Szövetségének elnökségi tagja azon dolgozik, hogy megdöntse ezt a nézetet, és erős háló vegye körül a felvidéki magyar vállalkozókat.
Hogyan indult a Wado, és mivel foglalkoznak pontosan?
A Wado egy digitális ügynökség, amelyet 2012-ben hoztam létre. A munkánk magját marketingkampányok kivitelezése és céges honlapok, illetve webáruházak fejlesztése adja, de grafikai tervezéssel is foglalkozunk. Jelenleg tíz fő dolgozik aktívan a csapatunkban, mindannyian magyarok. Már öt országban jelen vagyunk: a szlovák mellett magyar, osztrák, cseh és németországi kis- és középvállalkozásoknak kínálunk marketingszolgáltatásokat.
Ahogy a honlapjukon látni, a partnereik nagyon széles skálán mozognak: terveztek már honlapot virágkötészetnek, borászatnak, tetoválóművésznek és a Felvidéki Vándorbölcsőnek is. Melyik projekt volt eddig a legemlékezetesebb a cég életében?
Nem emelnék ki egyet, mert számomra mindegyik ügyfél egyformán fontos. De amikor például egy speciális területen működő kezdő webáruházat négymilliós forgalomig fel tudtunk építeni a nulláról, az hatalmas dolog volt.
Ha mi jól végezzük a munkánkat, akkor a partnereink is sikeresek tudnak lenni a piacon, ami nekünk is nagy öröm, különösen, ha ezáltal újabb munkahelyeket tudnak teremteni.
Milyen kihívásokkal kell szembenéznie annak, aki határon túli magyarként vállalkozást indít?
A szlovák kormány kiszámíthatatlan gazdaságpolitikája, az energiaárak emelkedése, a Covid és a szomszédban kitört háború mind bizonytalanná tették a felvidéki vállalkozók helyzetét; az elmúlt évben nem tudtuk, mire számítsunk egy hónap vagy akár egy hét múlva. Emellett az is problémát jelent, hogy magas az elvándorlási arány a fiatalok körében. A külhoniaknak mindig vonzó az anyaország, sokan vállalnak munkát Budapesten, Győrben. Ez érthető annak tükrében, hogy kisebbségi magyarként nemcsak a nyelvük, a kultúrájuk érvényesítése szenved csorbát, hanem az önbecsülésüket sem tudják teljes mértékben megélni.
Mi tarthatja helyben a fiatalokat?
Azt gondolom, hogy a többség nem szeretne innen elmenni, viszont nem fognak az árral szemben úszni. Én a Wadónál nagy hangsúlyt fektetek rá, hogy lehetőséget kapjanak a pályakezdők. Szeretek velük dolgozni, jó látni az elhivatottságukat, és ahogyan profi szakemberré válnak. A marketinges szakma azért is vonzó számukra, mert helyben is végezhető, a külföldi cégekkel online is lehet tartani a kapcsolatot. Nyilván a bérezésre is figyelni kell, mivel az anyaországi fizetéseknek van talán a legnagyobb elszívó hatása. Ami még számít a fiataloknak, az a családias légkör, hogy nemcsak anyagilag, hanem emberileg is megbecsüljék őket.
A nemzetközi sikereik ellenére ön szintén Komáromban maradt. Miért szeret itt élni?
Egyrészt ideköt a családom. Másrészt nagyon jó az elhelyezkedése, közel van Pozsonyhoz és Budapesthez is. Harmadrészt Komárom gyönyörű történelmi város – itt élt Klapka György, és itt született Jókai Mór. Egy olyan város, amelynek súlya van.
Hogyan érvényesül az említett családbarát szemléletmód a Wadónál?
Jelenleg egy családi házban működünk, ami már alapból közvetlenebb légkört teremt: előfordult, hogy helyben sütöttünk valamit, és utána együtt sütiztünk. Várjuk a karácsonyt, mi is meggyújtottuk az adventi gyertyát, és december 6-án Mikulás-csomagok fogadták a kollégákat az asztalukon.
2016-ban az egyik alapító tagja volt a Szlovákiai Magyar Vállalkozók Szövetségének, amelynek küldetése, hogy közösséggé formálják a fiatal szlovákiai magyar vállalkozókat. Hogyan kezdtek a cél megvalósításába?
Azt vallom, hogy a legnagyobb segítséget nem az jelenti, ha halat tesznek az asztalunkra, hanem ha megtanítanak halászni. Ez a mi esetünkben a tudás átadása és a kapcsolati tőke bővítésének támogatása.
Ennek érdekében szerveztük meg a Felvidéki Vállalkozói Expót, s indítjuk el mentorprogramunkat a Nemzetpolitikai Államtitkárság támogatásával. Aki részt vesz ezeken a programokon, rengeteg vállalkozóval ismerkedhet meg. Láthatja, hogy mások is ugyanolyan problémákkal küzdenek, és erőt meríthet másoktól, ötletekkel, megoldásokkal térhet haza.
Magam is rengeteget profitáltam az itt szerzett ismeretségekből az elmúlt hat évben, sok új ügyfelünk lett. Sokszor mondják, hogy a vállalkozó magányos ember, pedig ez nincs így – a munkája az alkalmazottai és azok családjának életére is hatással van. A felelősséggel járó terheket azonban nem könnyű egyedül hordozni. Ezért is tartom fontosnak, hogy a vállalkozók egymás felé és külhonban is nyissanak, kapcsolódjanak be a közösségi életbe.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>