Álarcos pásztorok hoznak vidámságot a házakba – Így betlehemeznek vidéken 2021-ben
Régiónként eltérő a betlehemezés szokása: van, ahol fiúk játsszák el Szűz Máriát, máshol asszonykórus vagy épp táncoló bábfigurák kísérik a házakba betérő pásztorokat. Három település betlehemi játékát mutatjuk be.
Az utóbbi időben változott a betlehemes játékok színhelye: míg egykor a pásztoroknak és angyaloknak öltözött helyiek az egész falut végigjárták, a betlehemezősök ma jellemzően művelődési házakban, templomokban adják elő műsorukat. Ezt a tendenciát a járványhelyzet tovább erősítette. A riportunkban szereplő településeken ugyanakkor korhű jelmezekkel és régi énekekkel elevenítik fel a régi hagyományokat.
Görbe tükröt tartanak elénk a dadók
Körülbelül százéves múltra tekint vissza a bábtáncoltató betlehemezés a Somogy megyei Holládon. Az előadásban szereplő hat bábfigura szimbolikus jelentést hordoz – a két pásztor az egyszerűséget, a két kéményseprő a szerencsét, az úgynevezett Lackó bábu a derűt, az egyetlen női figura pedig a termékenységet. A játéknak hús-vér szereplői is vannak, a három elfedett arcú dadó, vagyis pásztor – két fiatal és egy öreg –, akik afféle misztikus alakok.
Míg a pásztorok énekelnek, a háttérben táncolni kezdenek a bábok.
A bábtáncoltató Takács Lászlónak már a nagyapja is a betlehemezősökkel járt a húszas években, ő maga pedig közel negyven éve mozgatja a figurákat. „Nagyon szeretek bábtáncoltató lenni, mert sokkal jobban rálátok a közönségre, mint a pásztorok. A betlehemen van egy lyuk, azon keresztül szoktam figyelni a nézők reakcióit” – mondja.
A betlehemes játék másik különlegessége, hogy nem szerepelnek benne klasszikus karácsonyi dalok, mint például a Mennyből az angyal. Az elhangzó énekekről csak annyit tudni, hogy holládiak, szerzőjük ismeretlen.
A játék során fontos a rögtönzés: amikor az egyik jelenetben a pásztorok arról kezdenek beszélni, hogy mit álmodtak, a vendégvárók pikáns vagy kínos dolgait is beleszövik a történetbe, például, hogy pityókásan elesett a biciklivel, vagy hogy pálinkafőzéskor odaégette a nedűt. „Régebben egy nap alatt 20-30 házba is ellátogattunk. Annyi mindent hallottam már, hogy könyvet tudnék írni róla” – nevet László.
Mára a lakóknál tartott előadások megritkultak, ám a helyieknek advent első vasárnapján és szenteste mindig előadják a játékot. Emellett advent idején az ország más pontjain és a határon túl is fellépnek, korábban jártak például Kassán, pár hete pedig a Nemzeti Színházban álltak színpadra. Rendszeres fellépői a Gencsapáti Betlehemi Találkozónak is, ahol különböző települések mutatják be a helyi betlehemezős szokásokat, emellett egy-egy jótékonysági fellépés is minden évben szerepel a programjukban. A bábtáncoltató Lászlónak ugyanolyan nagy élmény volt betlehemezni a kassai dómnál, mint egy kis faluban. Egyik legmeghatározóbb emléke, amikor három árva testvérhez látogattak el.
„A betlehemezésért sosem fogadunk el adományt, mivel nem ez a cél, hanem az, hogy örömet szerezzünk vele másoknak” – mondja.
Pásztorjáték lovak között
A Baranya megyei Abaligeten pár éve gyökeresedett meg a betlehemezés. A helyiek minden évben más tájegység pásztorjátékát adják elő. Idén a kárpátaljai eredetű Gyertyánligeti „Heródes”-játékra esett a választásuk, amit szokásukhoz híven „abaligetesítettek”: a darabban a faluban ismert egyházi népénekek és baranyai dalok is felcsendülnek.
Hóbár Csaba lelkipásztori munkatárs annak idején a hittanra járó gyerekekkel kezdte el a betlehemezést, ma viszont felnőttekkel játsszák. Az előadás szereplői Mária, József, egy angyal, a háromkirályok, három fiatalabb és egy öreg pásztor, valamint a kengyelfutó, azaz a mesélő, aki beköszön a házakba. Csaba idén az öreg pásztort alakítja, aki mindent félreért és félrehall. „Szeretek viccelődni, ezért nagyon megtetszett ez a komikus karakter” – mondja.
A katolikus betlehemezős közösség célja, hogy jobban összehozza a helyieket: van olyan falubéli, aki ilyenkor áthívja a barátait, és együtt nézik meg az előadást, gyakran 10-15-en is összegyűlnek.
A néphagyomány felelevenítésével szeretnék, ha az advent az ajándékvásárlás helyett az egymásra figyelésről szólna.
Csaba úgy véli, az embereket élmények átadásával a legkönnyebb megszólítatni. „Két éve, amikor a faluházban előadtuk a játékot, a gyerekeink is beálltak közénk. Engem a legkisebb fiam kísért el, akivel otthon azóta is gyakran kispásztornak és nagypásztornak hívjuk egymást.”
Az abaligeti betlehemesek már december 13-án útnak indultak, hogy betérjenek azok udvarába, akik jelentkeztek a felhívásukra. „Egyik állomásunkon olyan házigazda is fogadott minket, aki lovakat tart. Nála az istállóban adtuk elő a játékot, nagyon hangulatos volt” – idézi fel Csaba.
Mária fiúhangon kér bebocsájtást
A bukovinai székelyek karácsonyi pásztorjátéka, a csobánolás elevenedik meg a Bács-Kiskun megyei Garán. A Garai Aprók és Ifjúsági Tánccsoport és a Garai Székelykör Egyesület tagjai immár tizedik éve viszik színre a darabot. A játék szereplői itt is a szent család, az őket kísérő angyal, Heródes és szolgája, illetve a csobánok, azaz a hegyi pásztorok, akik birkabőr álarcot viselnek.
A hagyomány szerint a karaktereket csak fiúk és férfiak játszhatják, így Mária és az angyal szerepében is két fiú látható.
„A mutálások miatt nyolc év alatt négyszer is új Máriát választottunk a mostani Szent József mellé. Nem egy szent életű a mi Józsefünk!” – nevetnek a csoport tagjai.
A legifjabb betlehemezők 10-11 évesek, a pásztorokat pedig húsz-harmincas férfiak alakítják. De a lányok, asszonyok sem maradnak ki a játékból: az előadást a helyi Székely Asszonykórus kíséri. A jelmezeket a gyerekek és szüleik maguk készítették, a próbák előtt pedig a helyi idősektől, egykori csobánoktól gyűjtöttek ötleteket.
Amikor útra kelnek, nagy csörömpölés kíséri őket: a pásztorok botjukkal a vaskapukat, jelzőtáblákat ütögetve jelzik, hogy közelednek. „A fiatalok számára a betlehemezés jó móka, amit mindig nagyon várnak. Mivel már kinőttek a családi körből, szívesebben vesznek részt ilyenkor a játékban a kortársaikkal” – mondja Antal Zsolt, a tánccsoport vezetője, aki sok vidám és meghitt pillanatot őriz a betlehemezésekről, például amikor egy idős párhoz látogattak el, és a kiskonyhában gyűlt össze a népes csapat, vagy amikor felléptek a Gencsapáti Betlehemes Találkozón.
A szent család szálláskeresésével induló játék a pásztorok színre lépésével hamar humoros hangulatba csap át. A vidám perceket a helyiek lakomával hálálják meg, így a csobánok teli gulugával, azaz gyomorral indulhatnak tovább.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>