A maszk-szkeptikusok pont olyanok, mint a „bunkó BMW-sek”: „Az én kasztnim erős, a tied pedig nem érdekel!”
„Akkor itt most átmegyünk, jó?” – tette fel a költői kérdést egy ismerősöm, miközben elindult az út túloldalára az autóúton keresztül. Mire tisztázhattuk volna, hogy nem fogok azért átszaladni a négysávoson, hogy harminc másodperccel előbb érjek a cukrászdába, már az út túlsó oldaláról integetett, miközben valami olyasmit kiabált, hogy „Gyere már!” Én viszont megvártam, amíg zöldre vált a lámpa, és akkor komótosan átkeltem a zebrán.
A barátaim gyakran cikiznek a közlekedésem miatt, szerintük a KRESZ megszállottja vagyok. Egyesek úgy tartják, mindez egyáltalán nem illik a „lázadó karakteremhez”. Erre azt szoktam mondani, hogy a KRESZ-nek nincsenek megszállottjai, ez nem érzelmi kérdés, annál sokkal egyszerűbb a dolog: vagy betartod a szabályokat, vagy nem!
Az ember a hülyeség ellen lázad, de nem puffog olyan dolgok miatt, amelyek minket és a környezetünket hivatottak megóvni.
Túl sok közlekedési balesetet láttam ahhoz, hogy fittyet hányjak a KRESZ-re, másrészt erősen motivál, hogy a szabályok betartásával valamennyit javíthatok a túlélési esélyeimen. Sajnos nem annyit, amennyit ilyen nagy odafigyeléssel megérdemelnék: a statisztika szerint évente átlagosan 2500 gyalogost ütnek el, 40 százalékukat zebrán!
Tényleg létezik olyan, hogy „bunkó BMW-s?”
Tavaly összesen több mint tízezer autóbaleset történt, 287 esetben halálos, 2776 esetben súlyos kimenetelű volt a karambol, 7802 esetben pedig könnyebb sérülést szenvedtek az érintettek – írja a Pénzcentrum. A közelmúltban készült átfogó felmérés szerint bár az Opelek karamboloztak tavaly a legtöbbször hazánkban, arányaiban mégis a BMW-kel történt a legtöbb baleset. Sokakban él az a városi legenda, hogy a három nagy német autómárka, az Audi, a Mercedes és a BMW tulajdonosai „bunkók”, ami erős általánosítás, ugyanakkor egy friss kutatás kimutatta, hogy nem teljesen alaptalan a közhely.
A Helsinki Egyetemen azt állapították meg, hogy a presztízsautókat vezető sofőrök között több a „barátságtalan, veszekedős, nem empatikus” ember, illetve az Audi- és BMW-tulajdonosok szívesebben hagyják figyelmen kívül a közlekedési szabályokat, felelőtlenebbül vezetnek, és barbár módjára parkolnak (akinek nem inge, az ne vegye magára!).
Hányszor fordult elő, hogy egy nagy fekete autós fittyet hányva arra, hogy több trolinyi ember éppen munkába siet, kilógó farral állt meg a Dohány utcában, ami miatt több jármű is kiesett a forgalomból? Hány olyan esetet hallunk, ahol a presztízsautók sofőrjei senki mással nem törődve, magukat videózva, 200-zal repesztettek a pályán, az irányjelzők használatában pedig sem az indulás előtt felszívott vaskos csík, sem a buliban elfogyasztott vodka-Red Bull nem segített! Minél nagyobb a kocsijuk, annál nagyobb az önbizalmuk, és az erős kasztni, úgy tűnik, tényleg javítja a biztonságot, legalábbis ezt mutatják azok az esetek, ahol a vétlen sofőr szörnyethalt a harmonikává zsugorodott karosszériában. Emlékezzünk M. Richárdra, aki miután a barátnőjének vásárolt Mercedesszel kigurult a szalonból, úgy gondolta, hogy a Dózsa György út a legalkalmasabb helyszín arra, hogy kipróbálja, mit bír a kocsi. 130-cal száguldozott, közben videózott, jogosítványa nem volt, és nem csatolta be a biztonsági övet sem, mégis megúszta könnyű sérülésekkel azt a balesetet, amely két halálos áldozattal és sok súlyos sérülttel járt.
Ez a történet jutott eszembe, miközben próbáltam tartani a távolságot egy fiatal sráctól a szupermarketben, aki úgy gondolta, hogy a maszkviselés rá nem vonatkozik. Bátran összefogdosta az almákat, válogatta a joghurtot, beleszuszogott a néni fülébe a kasszánál, és idegesen toporgott, hogy nem halad a sor.
Pontosan úgy viselkedett, mint azok a sofőrök, akik úgy vezetnek nagy autókat, hogy nem tartják be a KRESZ-t, mert bíznak magukban és a kocsijukban: erős a kasztni, jó a gép, húznak a lovak – a szembejövő pedig kit érdekel?
Nem törődnek mások egészségével, és nem foglalkoznak azzal a ténnyel, hogy a COVID-19-fertőzés gyógyultjai közül is sokan szenvednek hosszan tartó károsodást: a legfrissebb kutatások szerint a felépültek 20-25 százalékánál krónikus fáradtság-szindróma alakul ki, és sokan küzdenek poszttraumás stresszszindrómával is. Sokszor láthatunk a tömegközlekedésben, boltokban olyan embereket, akik technikailag viselik a maszkot, csak éppenséggel kilóg az orruk, vagy „tokatakarónak” használják azt, ami így annyit ér, mint kutya fenekén a szájkosár! A lényeg, hogy ők „okosabbak, mint a covidióták, akik bedőlnek a sajtónak. és nem látják, mennyire kreált dolog ez a pandémia-összeesküvés!” Úgy érzik, hogy rájuk nem vonatkoznak a szabályok, és ezért semmi sem különbözteti meg őket azoktól a felelőtlen sofőröktől, akik a KRESZ-t figyelmen kívül hagyva okoznak baleseteket! Amellett, hogy érdemes lenne tudatosítaniuk magukban, hogy sokak életét tehetik tönkre felelőtlenségükkel, nem árt, ha azt is az eszükbe vésik, hogy hiába ellenállóbbak a jó kasztnik a fizika törvényeivel szemben, még a legjobb autók is bármikor összetörhetnek!
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>