A koronavírus derékba vágta a turizmust
Itthon a turizmusban közvetlenül 400 ezer ember dolgozik, az ágazat a teljes GDP-nk 13,2 százalékát adta 2019. december 31-én. Úgy tűnt, 2020 minden idők legjobb éve lesz a turizmusban. A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a járvány megjelenése óta egyeztetett a megoldási lehetőségekről, Magyarország Kormánya az elsők között jelentette be a turizmus-vendéglátást segítő akciótervet, hogy a koronavírusos járvány tetőzése után a lehető leghamarabb talpra állítsák az iparágat. Könnyid Lászlóval, az ügynökség turizmusstratégiai vezérigazgató-helyettesével beszélgettünk a legújabb fejleményekről.
„A koronavírus szó szerint derékba vágta a turizmust úgy Európában, mint Magyarországon, és ahogy fokozódnak a járványügyi intézkedések országonként, úgy szűkül az iparág mozgástere. A január nagyon ígéretesen indult, a vendégforgalom több mint 15%-kal, a külföldi vendégéjszakák száma 17 %-kal nőtt, a bruttó szállásdíjbevétel pedig több mint 22%-kal emelkedett. Úgy tűnt, ez lesz minden idők legjobb turisztikai éve.
A Magyar Turisztikai Ügynökség online látja 1070 szálloda, 1700 panzió és 27 000 magánszálláshely adatait, amelyek alapján március első hetében a szálláshelyek töltöttsége 70%-os volt, a következő héten 50%-os, március közepén már csak 35%-os. Budapesten 11%-os, vidéken 15%-os volt az átlagos töltöttségi szint” – ismertette Könnyid László.
„A magyar turizmus összeomlott, a jövő héttől nincs értékelhető adatsor. Az ágazat 50 nap alatt teljes mélypontra került, és most 400 ezer ember munkája forog veszélyben.”
„Tisztában vagyunk a koronavírus turizmusra gyakorolt hatásával, tudjuk azt is, hogy a piac szereplői közül többen nehéz helyzetbe kerültek, néhányan írásban is jelezték ezt. Éppen ezért az Ügynökség folyamatosan egyeztet a megoldási lehetőségekről, elkészült egy akcióterv, és mentőövet kapott az ágazat a magyar kormánytól. Június 30-ig a munkáltatók járulékfizetési kötelezettségét teljes egészében elengedik, a munkavállalók járulékát pedig jelentősen csökkentik, nyugdíjjárulékot nem kell fizetniük, az egészségbiztosítás díja a törvényi minimumra csökken. A túlélést segíti továbbá, hogy a helyiségbérleti szerződéseket nem lehet felmondani, és a bérleti díjakat sem lehet megemelni, valamint az év végéig felfüggesztik minden magánszemély és vállalkozás a bejelentés napjáig megkötött hiteleinek tőke- és kamatfizetési kötelezettségét, ami hatalmas segítség” – fejtette ki a vezérigazgató-helyettes.
„Az ágazat minden külső kockázati tényezőre, így a koronavírus-járványra is rendkívül gyorsan, talán az összes ágazat közül a legérzékenyebben reagál, de az is igaz, hogy a leggyorsabban is fog majd helyreállni.
Azzal számolunk, hogy júliustól javulhat a helyzet. Bízunk abban, hogy a nyári időszakban a belföldi turizmus újraindulhat, ám ez csak akkor sikerülhet, ha nem küldik el a munkavállalókat.
Addig a védekezésen lesz a hangsúly és mindenben az operatív törzs naponta frissített információira kell hallgatni. Ez vonatkozik a turisztikai szektor szereplőire is, a különböző korlátozásokkal együtt kell működni, akkor is, ha a komfortzónából való kilépés jelentős gazdasági veszteségekkel jár. A lakosság azzal tud segíteni, ha nem mondják le, hanem későbbre teszik hazai foglalásaikat, illetve házhozszállítást rendelnek az éttermekből. A vállalkozásokat életben kell tartani az újrakezdésig” – tette hozzá.
Könnyid László elmondta, hogy „amint elérjük a tetőpontot és visszaszorul a megbetegedések száma, a Magyar Turisztikai Ügynökség több mint 20 milliárd forintot szeretne marketingaktivitásokra elkölteni, hogy újra lábra állíthassuk a turizmust. Ha ezt a munkát jól csináljuk, akár tíz hónapon belül éreztethetőek lesznek a hatásai. Szakembereink folyamatosan dolgozzák ki az akciótervet a koronavírus turisztikai ágazatot sújtó hatásainak mérséklésére. Nagyon fontos, hogy elkapjuk azt a pontot, amikor újra lehet erősödni az egyes piacokon, hiszen azonos szinten versenyzünk Ausztriával, Szlovéniával, Szlovákiával vagy éppen Csehországgal, akikkel majd együtt rajtvonalhoz tudunk állni azokért a vendégekért, akik a régiónkba utaznának.”
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>