Szellemi-lelki akadálymentesítés – Mit tehet a művészet a fogyatékkal élők elfogadásáért?
Hogyan tudunk a szó legszorosabb értelmében együttérezni, és segít-e ez az érintetteken? A MANK Galéria kiállítása erre keresi a választ.
Inkluzív, nem exkluzív – hirdeti a szentendrei MANK Galéria Érzékeny terek című tárlata, amelyegy évek óta az érdeklődés homlokterében álló témára reflektál. A sokszínűség felismerése, a különbözőségek elfogadása és az ebben rejlő lehetőségek kiaknázása: nem más ez, mint szellemi-lelki akadálymentesítés. A kiállítás legfőbb érdeme azonban az, hogy megpróbálja kimozdítani a nézőt a megszokott, sablonos gondolkodásból.
A két teremben elrendezett kiállítási tárgyak leginkább a látássérültek és a megértési nehézségekkell küzdők érzésvilágát tükrözik, az ő hétköznapjaikhoz kerülhet közelebb a látogató – például egy osztályközösség. Jó ideje része már a különböző tanterveknek az integrált oktatás, a fogyatékkal élők és ép társaik közös nevelése. De talán az ilyen kiállítások és a hozzájuk kapcsolódó, speciálisan iskoláknak kitalált tárlatvezetések is hozzátehetenek ahhoz, hogy ne csak papírízű tananyag legyen a mássággal élők elfogadása.
A tárlatot egyébként Szinetár Dóra nyitotta meg, aki maga is Down-szindrómás kisgyermeknek adott életet.
Ha pont a Down-szindrómával nem is talállkozhatunk a MANK kiállitásán, más, értelmi jellegű fogyatékkal élők tapasztalataiból kínál ízelítőt a tárlat, amely néhány figyelemre méltó fejlesztést is bemutat: a figyelemzavaros gyerekek (ADHD) speciális képességeihez alkalmazkodó társasjáték vagy a vakok és látók által egyaránt, és akár együtt is használható memóriajáték a boltok polcain is megférne. Az autisták speciális érintési ingerküszöbéhez alkalmazkodó, egyedi tervezésű ruhák pedig arra hívják fel a figyelmet, hogy értő és érző odafigyeléssel minden akadály leküzdhető.
A második terem nem a konkrétumok, hanem a reflexió, a művészet és az installációk terepe. Itt leginkább a látás vagy annak hiánya áll a központban, illetve a befogadás, a megismerés gyakran töredékes és általában viszonylagos jellege. A legérdekesebb talán a Benti bútor elnevezésű műtárgy, amely nem más, mint egy apró, töredezett képekből összerakott paraván.
Az átlagos néző számára összevisszaságnak ható elegy tulajdonképpen egy látását folyamatosan veszítő fiatal lány világészlelése.
Részképek és emlékek, ahogy újraformálódnak bennünk – ezt mutatja meg a tárlat, más és más köntösben.
Az „Érzékeny terek” kiállítás június 3-ig megtekinthető a szentendrei MANK Galériában, a Régi Művésztelepen.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>