Elektromos autó - Árammal a környezetért

Az e-mobilitásnak rengeteg környezetvédelmi előnye van, mellette pedig az autók fenntartása is olcsóbb. Igaz, hogy az elektromos gépjárművek még drágák, de aki hosszabb távra tervez, annak már érdemes alaposan megvizsgálnia a pró és kontra érveket. 

 

Kép: Pixabay

A világ országaiban egyre többen vesznek részben vagy teljesen elektromos autót: míg 2012-ben csak 134 ezer ilyen gépjármű kelt el, addig 2015-ben már 546 ezer, 2017-ben pedig már 774 ezer. Itthon a tervek szerint 2020-ra mintegy 14-15 ezer elektromos jármű fog közlekedni, az e-autók nálunk is egyre népszerűbbek.

Az elektromos autók legnagyobb előnye, hogy nincs lokális károsanyag-kibocsátásuk, ráadásul segítségükkel úgy védhetjük a környezetet, hogy közben nem mondunk le a fejlődésről.

A villanyautó azért is környezetbarátabb, mert a felhasznált energiát hatékonyabban képes az autó mozgatására felhasználni, mint a robbanómotoros társaik. Utóbbiak az elégetett üzemanyag jelentős részéből hőt termelnek, és a környezetüket fűtik, a fékezésnél pedig hővé próbálják alakítani a mozgási energiát. Ezzel szemben az elektromos autók hajtásában alig keletkezik hő, a mozgási energiát pedig a motor generátorként működve újra felhasználható villamosenergiává tudja alakítani. Ezzel egyszerre csökken a városi fogyasztás, illetve a fékbetétek és féktárcsák kopása is. A nyomatékos elektromos motor dinamikus gyorsulást biztosít álló helyzetből is, nincs szükség sebességváltásra sem.

Használatuk azért is környezetkímélő, mert az ilyen járművek sokkal kisebb zajjal közlekednek. Bennük csak az elektromotor halk működése hallható, nincs alapjáraton zúgó motor, nincs kipufogózaj sem.

Hatalmas piacok 

Az elektromos autózás nemcsak egyes európai országokban – például Norvégiában és Hollandiában – terjed az átlagosnál jobban, hanem már Kínában is. Náluk 2017-ben jelentette be a kormány, hogy 2025-re a helyi autóeladások ötödét elektromos autóknak és konnektoros hibrideknek kell adniuk. A gyártóknak emiatt rövid időn belül komoly villany‑ és hibridautó-kínálattal kell rendelkezniük. Mivel a világ legnagyobb autópiacáról van szó, a hírre a gyártók hamar reagáltak: a Ford és a Renault–Nissan például már be is jelentett egy-egy kifejezetten villanyautó típust a kínai piacra. 

 

Kép: Profimedia - Red Dot

Matek az árammal 

Az, hogy mennyi idő alatt térül meg egy elektromos autó, nagyban függ attól, hogy használója hány kilométert tesz meg naponta, havonta és évente. Ha napi 60 kilométeres távval számolunk, és egy középkategóriás villanyautó vételárkülönbségét nézzük, akkor azt látjuk, hogy a pluszkiadás 2–3 év alatt visszajöhet. Pláne, hogy az elektromos járművek országszerte ingyenesen is tölthetők az egyre több pontból álló töltőinfrastruktúra-hálózaton.

A villanyautók megtett kilométereinek költsége a benzines és dízeles kocsikénál még akkor is jóval olcsóbb, ha valaki saját áramot használ. Ennek oka, hogy mindez költségszempontból annak felel meg, mintha a benzines autóval 2 liter benzinnel lehetne megtenni 100 kilométert. A helyzet kisebb autóknál még ennél is jobb lehet, azok még kevesebb árammal üzemelnek.

Összességében azt lehet mondani, hogy évi 15–20 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett a megtakarítás akár több százezer forintos is lehet. 

Az elektromos autók nagy előnye az is, hogy otthon kényelmesen feltölthetők a megfelelő elektromos töltőberendezés segítségével. Ez általában elegendő, hiszen a napi használat során az embereknek csak ritkán kell többet menniük annál, amennyit egy töltéssel az autó meg tud tenni. De akkor sincs gond, ha hosszabb a táv, hiszen a nyilvános helyeken való töltés itthon is egyre jobban megoldott, többszáz töltőberendezés érhető el, így az sem gond, ha valaki messzebb utazna. Ráadásul, ha nincs töltőállomás a közelben, akkor szükség esetén egy sima háztartási konnektor is megteszi: arról is fel lehet tölteni az autót annyira, hogy a következő gyors- vagy villámtöltőig eljussunk vele. 

Ingyenes parkolás 

Az elektromos autók fenntartása nemcsak az olcsóbb üzemanyag miatt gazdaságosabb, hanem az egyéb költségek miatt is. Az ilyen gépjárművekbe például nem kerül önindító, turbó, váltómű, kardántengely és kipufogórendszer, így ezek meghibásodásával, szervizeltetésével sem kell számolni. Nagy előny az is, hogy Budapesten és több nagyvárosban – például Debrecenben, Hódmezővásárhelyen, Kaposváron, Kecskeméten, Pécsett, Székesfehérváron és Szolnokon – a zöld rendszámmal rendelkező elektromos autók ingyenesen parkolhatnak a közterületeken is. Elektromos autót cégek gazdaságosabban is vásárolhatnak, adót ugyanis nem kell fizetniük utána. Akkor is vannak előnyök, ha a villanyautó nem kerül a cég tulajdonába: nyílt végű lízingnél és bérlésnél az e-autó áfája visszaigényelhető. 

Nagy számban 2010 óta gyártanak új generációs, lítium-ion akkumulátorral szerelt elektromos kocsikat, a tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy ezek akkumulátorkapacitása 100–150 ezer kilométer megtétele után sem csökken jelentős mértékben. Ma már a gyártók akár nyolc év garanciát is vállalnak az akkumulátorokra, ami több, mint amit a motorokra vállalnak.    

Tématámogatás. Készült az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. támogatásával.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti