Ki a család barátja?

Divatos kifejezés manapság a családbarát jelző. Elegánsan oda lehet biggyeszteni a munkahely, az étterem, a közgondolkodás, a hivatal, a média vagy épp a szálloda szavak elé, s tudatunkban máris megjelenik egy, a gyermektelenek számára nagy ívben elkerülendő, nekünk, gyerekeseknek viszont némi túlélési eséllyel kecsegtető helyszín vagy hangulat.

Bár nem minden családbarát, ami annak hívja magát (például egy szálloda, ahol három feletti gyerekszám esetén már nem tudja álomra hajtani a fejét a család), mégis az utóbbi időben örvendetes szemléletmódbeli változások indultak el e téren, s kevésbé nézik zombinak a több gyerekkel örvénylő apukát és anyukát.

Talán ma már tényleg jobban elviselik és megértik azt a szeleburdi családhangulatot, amit egy seregnyi hangoskodó gyerek és az őket kocsányon lógó idegekkel üldöző, s közben a környezetnek megfelelni próbáló szülő gomolygása áraszt.

Sok okos ember: kerekasztalok szakértői, konferenciák előadói, a társadalom működésének tudós elemzői beszéltek az elmúlt évtizedekben arról, hogy a népességfogyás erőteljes ütemének lassítása (amely mostanában válik igazán drámaivá) anyagi ösztönzők beépítésével és szemléletváltással együtt lehetséges csak.

Bár a népességfogyást elkerülni matematikailag lehetetlen, ám ütemének mérséklését és egy későbbi nyugvópont esélyét feladni több mint hiba, bűn lenne!

Ebben a szűk mozgástérben pedig fontos, hogy vegyük észre az ürömben az örömöt is: az elmúlt évek végre nem csak a szavak szintjén voltak „családbarátok”!

Kevés ország büszkélkedhet olyan sokféle családbarát kormányzati intézkedéssel, mint a GYED extra, a CSOK, a babaváró hitel, a nagycsaládosok autóvásárlási kedvezménye vagy januártól a négy és több gyermekes anyák élethosszig tartó SZJA-mentessége. Valóban nagyvonalú és sokféle élethelyzetben segítséget kínáló lehetőségek – a családbarátság forintosított, jogszabályokkal védett kifejezései.

Cégek is előszeretettel vesznek manapság családbarát fordulatot, hiszen a minőségi munkaerőért folytatott egyre erőteljesebb küzdelemben fontos vonzerőt jelenthet egy vállalatnak, ha dolgozóira nemcsak mint egyénekre, hanem mint családi kötelékekben élő társas lényekre is tekint, ezzel jelentős biztonságot kínálva munkatársainak. Egy családbarát munkahely vezetése – amennyiben nemcsak csinos pántlikaként használják a jelzőt – az ott dolgozók családi kapcsolatokból eredő felelősségét és a családi élet dinamikája szerint változó kötelességeit elismeri, munkavállalóját ezek teljesítésében támogatja.

Nem állítom, hogy a magyar munkaerőpiac egésze 2019-ben családbarát lenne, de láthatunk komoly törekvéseket erre – ahogy a szolgáltatások igénybevételénél is tapasztalhatjuk a gyerekesek szempontjainak fokozottabb figyelembevételét.

Az egyházak is meghallották az idők szavát, és nem szeretnék elveszíteni amúgy is nehezen templomba csábítható híveiket azért, mert épp izgő-mozgó kisgyerekekkel bajlódnak: így egyre több templomban ott vannak a gyereksarkok, ahol esélyt kaphatnak a szülők, hogy miközben hitgyakorlásból mintát adnak a kisasztal mellett rajzolgató gyermekeiknek, meghallgathassák az aznapi Evangéliumot és elcsípjenek némi lelki muníciót. A civilek közül is egyre többen kitesznek magukért: sokan védik, artikulálják a társadalom felé a családok szempontjait.

Gondolhatnánk, hogy itt van már a Kánaán, és immár semmi sem állhat a sok kis magyar megszületésének és a családok megerősödésének útjába. De kikacsintva otthonos, családbarát vagy afelé tendáló mikrokozmoszunkból tapasztalhatjuk, hogy egy olyan bizarr globális kultúra vesz bennünket körül, amelynek befolyása, anyagi potenciálja, érdekérvényesítő ereje és manipulatív eszköztára sokszorosa az elkötelezett kormányzatok vagy a családbarát szervezetek, kezdeményezések erejének.

A zöldbe öltözött világvédő csoportok immár mozgalmat indítottak a „környezetszennyező”, széndioxid-kibocsátó gyerekek(!) ellen, a legnagyobb multinacionális cégek pedig – mintha fizetné őket valaki ezért – a fogamzásgátlás speciális útját, a homoszexuális életforma propagálására használják műanyagpalackjaikat, s ezt a világnézetet tolják le (épp most) jéghideg üdítőikkel együtt a torkunkon.

A két szemlélet közötti törésvonal egyre markánsabban mutatja meg, hogy ki kinek a barátja. A családbarátság fogalmára épp ezért ne legyintsünk unottan, ha plakátokon látjuk, ne forduljunk el tőle, ha sokadszor hangzik el a hírekben, hanem becsüljük meg, hogy a világ e józan eszét őrző szegletében ma támogatott érték a legelemibb emberi közösség: férfi és nő új élet teremtésére képes kapcsolata és annak minden gyümölcse.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti