Inspirál vagy lefagyaszt? – Dr. Fülöp Márta a versengés pszichológiájáról a Spiritusz podcastban
Kezdetektől fogva jelen van mind az állatvilágban, mind az emberiség történetében – nincs, akit ne érintene valamilyen formában. Inspirálhat és ösztönözhet, de ugyanúgy bénító hatással is lehet egyesekre. Ez a verseny. A Spiritusz aktuális adásának vendége Dr. Fülöp Márta szociálpszichológus, pszichoterapeuta, az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének korábbi tudományos igazgatója, aki jelenleg tudományos tanácsadóként tevékenykedik a Kognitív Idegtudományi- és Pszichológiai Intézetben, emellett a Károli Gáspár Református Egyetem Pszichológiai Intézetének egyetemi tanára és a Magyar Pszichológiai Szemle főszerkesztője.
Kijelenthetjük-e, hogy a verseny alapvetően egy pozitív dolog a mindennapi életben? A versengésben ugyanis mindig van győztes és vesztes… „Ha érezzük a győzelemre az esélyt, akkor motivál, ha nem, akkor kontraszthatást eredményez. A hétköznapok versengése hol épít és előre visz, míg adott személyiség esetén és bizonyos közegben lehet destruktív hatású, amely szorongást okoz, tönkreteheti a családi és baráti kapcsolatokat, és pszichés megbetegedéshez is vezethet.” – véli a szakember, akinek a versengés pszichológiája központi kutatási területe.
A versengési attitűdöket vizsgálva, léteznek születetten versengő és nem versengő típusú emberek. Ez a „tulajdonság” vajon a neveléssel és a külső környezeti minták hatására átfordítható-e?
„Már kisgyermekkorban szembetűnő a különbség: valaki direkt keresi a stresszel járó ingereket, míg más nagy ívben kerüli őket. A genetika szerepe meghatározó – a szülők és a testvérek attitűdje, karaktere mind befolyásolja az adott személyiség alakulását.”
Mit okoznak az eltérő kudarctűrő képességek? Mikor teszünk jót a gyerekekkel: ha hagyjuk nyerni vagy ha rögtön „éles mezőnybe” állítjuk? Mit jelent az optimális kihívás gyakorlata? A megkülönböztetés is a versengés egyik formája lehet. Az iskolák nem véletlenül rendelkeznek saját versengési klímával.
Manapság divatos iskolaválasztási szempont, hogy az intézmény legyen „babusgató”, lehetőleg ne támasszon komoly elvárást alsó tagozatban a gyerek irányába, mert az ún. „versenyistállók” kifejezetten károsak lehetnek ebben az életkorban…Ugyanakkor azt is hangsúlyozzák: teher alatt nő a pálma…Nem lehetséges, hogy azzal tennénk jót, ha a diák határait feszegetve egy erősebb iskolába íratnánk, és nem felső tagozatban kellene először szembesülnie azzal, hogy a verseny – akár tetszik, akár nem –, az életünk része?
A műsorból megismerhetjük még többek közt a kooperatív oktatás versenyre gyakorolt hatását, és fény derül arra is, hogy miképp hat a fiatalokra, ha erősségeikre irányítjuk figyelmüket egy versenyhelyzetben.
Az adás meghallgatásához kattintson a lejátszóra:
Spiritusz. Bátorító beszélgetések a lelki egészségért. A Képmás magazin pszichológiai podcast-műsora. Vendégeink a lélek bonyolult működését jól ismerő szakemberek és olyan ismert személyiségek, akik bátran beszélnek életük legnehezebb és legörömtelibb időszakairól, küzdelmeikről és felismeréseikről. A boldogsághoz önmagunk és a többi ember viselkedésének megértésén keresztül vezet az út. Tartsanak velünk!
A műsorvezetők, egymást váltva: Németh Szilvia rádiós műsorvezető, a Képmás magazin újságírója és Bóna Judit, a KarcFM műsorvezető-szerkesztője.
A Spiritusz podcastot megtalálja a Spotify-on, a népszerű podcast applikációkban, a Képmás.hu podcast rovatában és a Képmás magazin Youtube-csatornáján. Bárhol is hallgatja ezt a podcastet, kérjük, iratkozzon fel rá, hogy értesülhessen az új adások megjelenéséről.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>