A gyerekek EQ-ja is fejleszthető, ne hagyd ki a lehetőségét!

2021. 02. 04.

Az érzelmi és társas intelligenciát máshol nemigen tanulhatja meg a gyermekünk, mint a szüleitől. E területek fejlesztése az „iskolán kívüli intelligencia” elsajátítása és gyakorlása hosszú távon, emberi kapcsolataiban lesz a gyermekünk segítségére. Az érzelmi intelligenciáról és részeiről oldalakat lehetne írni, de hogyan fejleszthetjük ezeket a képességeket gyerekkorban?

érzelmi intelligencia
Kép: Pexels / Anastasia Shuraeva

Az érzelmi és társas intelligencia tanulása során a gyerekek felépítik azt a képességet, hogy tapasztaljanak, irányítsák és kifejezzék az érzéseiket, közeli, biztonságos kapcsolatokat hozzanak létre, felfedezzék a környezetüket, és levonják a tanulságokat a tapasztalataikból.

Van elvárható szint?

A gyerekek a maguk egyéni tempójában fejlődnek, így lehetetlen pontosan megmondani, hogy egyik-másik mikor fog bizonyos készségeket elsajátítani. Általában a következő változások várhatók, a kicsik fejlődésében:

– Mire hároméves lesz, megérti a különbséget az „enyém” és a „tiéd” között, és képes spontán módon kimutatni az érzelmeit a család és a közeli barátok felé.

– Négyévesen egyre inkább függetlenné válik, képes együttműködésre más gyerekekkel, megoldást találni konfliktusokra, és hihetetlen módon nő az érdeklődése az új ismeretek iránt. Nem mindig tudja megkülönböztetni a valóságot a képzelettől, egységes egésznek látja magát.

– Ötévesen még tovább függetlenednek, gyakran egyetértenek a szabályokkal, szeretnek örömet okozni és hasonlítani a barátaikra, tudatában vannak a nemüknek, képesek megkülönböztetni a valóságot a képzelettől, néha követelőzők, ám rendkívüli módon képesek az együttműködésre.

Hogyan segíthetünk, hogy továbblépjenek?

– Beszélgessünk sokat, olvassunk, énekeljünk együtt! – Ezzel segítünk a szókincs bővítésében.

– Biztosítsunk olyan környezetet, amely felfedezésre csábít, és az életkornak megfelelő. A felfedezés mindig élmény!

– Adjunk bátorítást minden új készség, képesség elsajátításában!

– Nevezzük meg az érzéseket – ne csak a gyermekét, de a miénket is. Fontos, hogy megértse, a negatív érzéseknek is van helye.

– Ültessünk virágot vagy más növényt, és közösen viseljük gondját – ezzel megtapasztalják a felelősséget és a gondoskodást.

– Nyújtsunk választási lehetőségeket gyermekünknek, hogy gyakorolhassa a döntés lehetőségét! Ebben a korban két lehetőség általában elegendő, túl sok lehetőségből még nem tudnak választani.

Kérjük, támogasd munkánkat, ha fontosnak tartod a minőségi tartalmat!

Ha te is úgy érzed, hogy a kepmas.hu cikkei, podcastjai és videói megszólítanak, kérjük, segíts, hogy ezek a tartalmak továbbra is ingyenesen elérhetőek maradjanak.

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Legkedveltebbek