A gyerek nem a szülő másolata – mire tanítanak minket utódaink?

2025. 06. 04.

A nevelésről szóló beszélgetések többsége még mindig arról szól, mit kell megtanítania a szülőnek – pedig ez a kapcsolat sosem egyirányú. A gyermek nemcsak formálódik a szülő hatására, hanem maga is formál: tükröt tart, kizökkent, új perspektívából láttatja a világot. A gyereknevelés folyamata intenzív önismereti utazás, amely során olyan rétegeit ismerhetjük meg önmagunknak, amelyekhez másként talán sosem férnénk hozzá. Cikkünkben Deliága Éva integratív gyermekterapeuta, tanácsadó szakpszichológus segítségével járjuk körbe, hogyan tanítanak minket a gyerekeink – és hogyan válhat a szülői szerep a fejlődés, az elfogadás, az önreflexió legmélyebb iskolájává. 

Deliága Éva - Kép: Orbán Gellért
Deliága Éva - Kép: Orbán Gellért

Saját tapasztalatból tudom, hogy már maga a gyermekvállalás gondolata is elindít egy változást az emberben, de pontosan milyen személyiségváltozást generálhat a várandósság alatti időszak, illetve egy gyermek megszületése?

A tapasztalataim azt mutatják, hogy a gyermekvállalás hatásait előre megjósolni szinte lehetetlen. A leendő szülők általában elképzelik, milyen anyák vagy apák lesznek, de amikor megérkezik a gyermek, olyan mély, előre nem látható személyiségváltozások indulnak el bennük, amik teljesen új irányt adhatnak az önképüknek. Ez az átalakulás sokszor olyan, mintha egy személyiségfejlődési cunamiba kerülnének, melynek sem az iránya, sem a mélysége vagy a tempója nem határozható meg előre.

Már a várandósság alatt, de különösen a gyermek születése után rengeteg rejtett réteg aktiválódik. Akár évtizedekkel korábban eltemetett emlékek, gyermekkorból hozott kötődési minták, traumák, érzelmi attitűdök is felszínre törhetnek. 

Ugyanakkor a szülők hirtelen azzal is szembesülnek, hogy innentől kezdve egy kiszolgáltatott újszülött életéért felelnek – és nem átmenetileg, hanem éveken, évtizedeken át, ennek pedig hatalmas súlya van.

A szülők emberfeletti erőfeszítésbe kezdenek, hogy helytálljanak ebben az új élethelyzetben. A tehetetlenségérzés pedig különösen erős ilyenkor, hiszen ott van egy síró csecsemő, és a szülő nem tudja, mi a baja, hogyan segíthetne rajta. Ez az időszak gyakran teljesen felforgatja a napi rutint is – különösen az édesanya számára, akinek az alvása az éjszakai szoptatások, a virrasztás miatt töredezetté válik, és ez a kialvatlan állapot akár hónapokon át is eltarthat. Ilyenkor minden korábbi identitáselem – karrier, barátok, szabadidős tevékenységek – zárójelbe kerül, és marad egy nagyon ösztönös működés, amit az ember önmagán soha korábban nem tapasztalt. Senki nem tudja előre, hogyan fog reagálni, ha két hétig nem alszik.

Milyen további mérföldkövek vannak a gyermeknevelés során, amelyek különösen nagy hatással vannak a szülők világnézetére vagy önmagukhoz való viszonyára?

Már a kezdeti időszak is egy sor komoly változást hoz. A baba megszületését követően lassan kialakul egy napirend, és a szülők hamar ráébrednek arra, hogy akkor tudják ezt az időszakot fenntartható módon élni, ha ők is alkalmazkodnak ehhez a ritmushoz. Nemrég beszélgettem egy szülővel, aki arról mesélt, hogy a babája rosszul viseli az autózást, hányingere van, sír, így bármilyen program vállalása rendkívül stresszes – különösen, ha az a gyermek alvásidejével ütközik. Ezek a helyzetek nemcsak logisztikai kihívást jelentenek, hanem teljesen felborítják a szülők mentális egyensúlyát is. Ilyenkor a legfőbb cél gyakran az, hogy a baba nyugodtan tudjon aludni, és a szülő is kapjon levegővételnyi időt. 

Ezen kívül a szociális élet is drasztikusan átalakul. Egy pici gyerekkel egy péntek esti „üljünk be dumálni valahová” típusú találkozó gyakorlatilag kivitelezhetetlen. 

A család szociális hálója beszűkül, az emberi kapcsolatok eltolódnak: egy kisgyerekes család ritkán tud kapcsolódni olyan párhoz, akinek nincs gyermeke. Teljesen más nyelvet beszélnek, más foglalkoztatja őket, más a ritmusuk, és más a prioritás.

Azt szokták mondani, hogy a gyerek „tükrözi a szülőt”. Ez valóban így van?

Én ezt a „gyerek a szülő tükre” megközelítést túl leegyszerűsítőnek érzem. A gyermeknek ugyanis van saját személyisége, temperamentuma, és egy sor külső hatás is alakítja őt. Ugyanakkor az otthoni érzelmi közeg – annak hőfoka, biztonsága vagy feszültsége – rendkívül erősen hat rá, így például nagyon érzékeny a szülő állandó idegességére. Nem egy-egy kiborulásról beszélek, hanem a tartós, mindennapos feszültségről. 

Például egy egyedülálló édesanya, aki rengeteget dolgozik, hogy fenntartsa a családot, gyakran rohan, ingerült, mert időnyomás alatt van – és ezt a gyerek érzi. Miközben minden a gyermekért történik, mégis a napi rohanásban gyakran nem marad tér az intimitásra, az együtt töltött minőségi időre, a beszélgetésekre. Én azt látom, hogy a gyerekek ezekből a jelekből „olvasnak”. Nem biztos, hogy el tudják mondani, mi bajuk van, de megérzik a feszültséget, és ez a viselkedésükben is visszaköszönhet: dühkitörések, szorongás vagy éppen teljes elzárkózás formájában.

Rengeteget lehet arról olvasni, hogyan érdemes gyermeket nevelni, de fordítsuk meg a kérdést: mit tanulhat a szülő a gyermekétől?

A gyerekekben van egy csomó olyan tulajdonság, ami velük született, de amit felnőttkorra mindannyian hajlamosak vagyunk elveszíteni vagy elfelejteni. Az egyik ilyen az energikusság. A gyerekek hihetetlen lelkesedéssel, kíváncsisággal vetik bele magukat a világ felfedezésébe. Rendkívül aktívak, folyton mozgásban vannak, nyitottak mindenre, és imádnak felfedezni. Mindez teljesen ösztönös számukra. Ezzel szemben a felnőttek gyakran takaréklángon működnek, így próbálnak spórolni az energiával.

A másik dolog, amit érdemes lenne megtanulni a gyerekeinktől, az a jelenlét. Figyeljük csak meg a játékban elmélyedő kisgyereket: a teljes figyelmét annak szenteli, amivel éppen foglalkozik, teljes lényével abban van, ami épp csinál. 

Ez a fajta koncentráció irigylésre méltó. Nem pörög fejben máson, nem próbál párhuzamosan több dolgot csinálni. Ez az egycsatornás figyelem a felnőttek világában már luxusnak számít. Mi gyakran már a következő feladatnál járunk, miközben még be sem fejeztük az előzőt. Ez a folyamatos „fejben máshol levés” nagyon jellemző ránk – a mindfulness, mint irányzat, pont ezt próbálja visszafordítani: hogy vegyük észre a szelet, a madárcsicsergést, az ízeket, a pillanatot. Míg a gyerekeknek ez még természetes, addig a felnőtteknek már külön tanfolyamra kell járniuk, hogy újra elsajátíthassák ezt az elfelejtett képességet.

Ugyanez igaz a flow-élményre is: amikor valami kihívást jelentő, de örömteli feladatba mélyednek bele. A gyerekek természetes módon kapcsolódnak ehhez az állapothoz – egy kreatív, koncentrált folyamaton keresztül jutnak el az alkotás öröméhez. Ez a felnőtteknél már nagyon ritka, mert a napjaik túlzsúfoltak, tele vannak érdektelen tevékenységekkel. A legtöbb teendőnket anélkül végezzük, hogy igazán bele tudnánk mélyedni, vagy akár örömöt éreznénk közben. A gyerekek ebben is tanítanak minket: arra, hogyan lehet jelen lenni, lelkesedni, figyelni, és örülni annak, amit éppen csinálunk. 

Aztán ott van a kreatív gondolkodás és a humorérzék. A gyerekek még nem rendelkeznek előre gyártott sémákkal, nincsenek tele előítéletekkel vagy merev koncepciókkal. Képesek teljesen szabadon asszociálni, nekik még úgymond „outside of the box” gondolkodásuk van. Egy ötéves simán elképzeli, hogy a cápák kijönnek a vízből kakilni – és ez számára teljesen logikus, elfogadható világkép. Ebben az elfogadó, rugalmas szemléletben óriási erő van. A humor is szervesen része a gyermeki világnak. Már az is örömforrás lehet számukra, ha kimondanak egy „tiltott” szót, mint a „fika-puki” – és ezen önfeledten nevetnek. 

A felnőttek gyakran töltenek el napokat anélkül, hogy akár csak egyszer is elmosolyodnának. A gyerekek emlékeztetnek rá, milyen ereje van a játéknak, a könnyedségnek, a nevetésnek.

Van még egy fontos dimenzió: a szülő és gyermek személyisége közötti különbségek – például az introvertált és extrovertált működés. Gyakran előfordul, hogy egy csendes, befelé forduló szülőnek nyitott, kalandvágyó, társasági gyermeke születik. Ilyenkor a szülőnek nyitnia és alkalmazkodnia kell, kilépni a komfortzónájából, ezáltal ő maga is fejlődik. Ugyanez fordítva is igaz: egy extrovertált, impulzív szülő mellé érkezhet egy introvertált, érzékenyebb, strukturált biztonságot igénylő gyerek, akinek időt kell hagyni, akit fokozatosan kell felkészíteni a változásokra. Ilyenkor a szülő türelmet, tervezést, előrelátást tanul. 

Ez a kölcsönös hatás a szülő és gyermeke között nem csupán nehézség, hanem lehetőség is. A szülő rákényszerül, hogy újraértelmezze a saját működését – például jobban strukturálja a napját, ha a gyerek ezt igényli. Ezek a helyzetek valójában önismereti kihívások. A gyereknevelés nemcsak a gyerekről szól, hanem rólunk is. Tükör, amelyben nemcsak a gyereket látjuk, hanem saját magunkat is – olyannak, amilyenek valójában vagyunk. Ezért is mondom, hogy a gyereknevelés az egyik legerősebb önismereti út, amit ember csak bejárhat.

A kamaszkor, ami köztudottan nehéz időszak, milyen tanításokat hordoz? Mit tanulhatunk ilyenkor a saját gyermekünktől?

A kamaszkor talán az egyik legnagyobb türelem- és hitpróba a szülők számára. Nemrégiben beszélgettem egy családdal, akik azért fordultak hozzám, mert kiderült, hogy a 16 éves lányuk falcol – vagyis vagdossa magát. Ez a szülők számára rendkívül megrázó élmény volt, különösen azért, mert semmilyen előjel nem mutatott arra, hogy baj lenne. 

A gyerek mindig is jó tanuló volt, kiegyensúlyozottnak tűnt – és mégis, ekkora lehet a szakadék a szülői észlelés és a gyerek belső világa között.

Ebben az életkorban a fiatalokat számtalan hatás éri, amit tovább nehezít a szülő és gyermek között feszülő generációs szakadék. A mostani Z és Alfa generációk egy egészen más világban szocializálódnak, mint az őket nevelő X vagy Y generáció. Mi még lineáris jövőképben gondolkodtunk: legyen a gyerekből jogász, orvos, mérnök, mert abból lehet megélni. Ma már ezt nem lehet ilyen egyszerűen kijelenteni, hiszen a social media, a vloggerek, influenszerek és a mesterséges intelligencia világa alakítja a munkaerőpiacot és a jövőképet. Nekünk, szülőknek sokszor nincs rálátásunk arra, milyen készségek szükségesek ehhez az új világhoz – és ez frusztráló.

Ezért is hangsúlyozom újra meg újra a szülői hit fontosságát. Vissza kell emlékeznünk arra, hogy nekünk is volt kamaszkorunk, lázadásaink, határfeszegetéseink. Lehet, hogy mi más formában tettük – titokban alkoholt vittünk az osztálykirándulásra, megszegtük a szabályokat, eltitkoltunk dolgokat. Ma részben más lehet a „köntös”, de a pszichológiai működés mögötte hasonló. A kamasz nem egy „elromlott gyerek”, hanem valaki, aki épp keresi önmagát.

A kulcs az, hogy bízzunk abban, hogy amit a gyereknevelés évei során felépítettünk – a kapcsolat, a bizalom, a közös alapok – nem tűnnek el. 

Egy krízishelyzet, például egy szerelmi csalódás vagy egy tanulásbeli kudarc lehetőséget is adhat arra, hogy a szülő jelen legyen, odaforduljon: „itt vagyok, beszélgessünk, segítek”. De ehhez elengedhetetlen, hogy a gyerek érezze, hogy nem a kontroll, hanem a kapcsolódás van a középpontban.

Fontos, hogy időnként képesek legyünk nézőpontot váltani – mint Szabó Lőrinc versében, amikor Lóci szemszögéből nézzük a világot. Ha „leguggolunk”, és megnézzük, hogy a gyerek mit lát, mit él meg, akkor talán jobban értjük, miért olyan félelmetes vagy bizonytalan számára a világ. A kamaszkor nemcsak a gyereknek nehéz. A szülőnek is új szerepbe kell lépnie: kísérővé kell válnia, aki támogat, de nem irányít mindent.

És talán a legfontosabb konklúzió: nem minden a szülőn múlik. Erről sokat beszélek a családokkal, mert a bűntudat gyakran túlzó méreteket ölt. „Hiszen én megtanítottam”, „beszéltünk róla”, „mindent megtettünk érte” – mondják sokan. És mégsem úgy alakul. Ennek azonban egyszerű az oka: a gyerek nem a szülő másolata. Ő egy különálló, önálló személyiség, saját megélésekkel, értelmezésekkel. A tanítás, a nevelés nem mechanikus folyamat. Nem úgy működik, hogy ha elmondjuk egyszer, kétszer, akkor a gyerek automatikusan követi. Van, akinél ez működik szinte azonnal, másnál öt év után sem. A gyermeknevelés nem lineáris, hanem egy hosszú, hullámzó tanulási és kapcsolódási folyamat, amiben a szülő is formálódik. Ha ezt képesek vagyunk elfogadni, akkor máris egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz, hogy értsük – ne csak neveljük – a gyermekünket.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Legkedveltebbek