Gimnáziumi igazgatók kérése: az új NAT csak 2021 szeptemberében lépjen életbe

Magyarország élenjáró gimnáziumainak igazgatói közül néhányan úgy döntöttek, hogy az oktatás fontosabb kérdéseiről rendszeresen konzultálnak egymással. Ennek egyik eredménye alábbi állásfoglalásuk a NAT-tal kapcsolatban, amelyet 2020. január 17-én tettek közzé. Olvasóink közül többen iskolás gyerekek szülei, ezért valószínűleg sokakat érdekel az ő mérvadó véleményük.
 

gimnázium Nemzeti Alaptanterv
gimnázium Nemzeti Alaptanterv

Kép: Unsplash

Az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatói Grémiumának közleménye a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet módosításáról

 

Alulírottak, neves magyarországi középiskolák igazgatói a Nemzeti Pedagógus Kar 2020. január 15-i, hasonló tartalmú nyilatkozatával egyetértve szükségesnek tartjuk az oktatás-nevelés rendszerének folyamatos átgondolását a felnövekvő generációkat érő új kihívásokra való válaszadás és a nemzet jövője érdekében. Mi is úgy véljük, hogy olyan Nemzeti alaptantervre (NAT-ra) van szükség, amely megfelel a XXI. század követelményeinek, hiszen fontosnak tartjuk, hogy a gyermekek olyan készségekkel, képességekkel és ismeretekkel felvértezve kerüljenek ki a közoktatásból, amelyek segítik őket a modern világban. Ugyan a 2013-ban bevezetett és máig érvényben levő NAT érdemi beválás-vizsgálata még nem történt meg, mégis üdvözöltük azt a szándékot, hogy új Nemzeti alaptanterv készül. A három éve formálódó anyagot utoljára 2018 őszén volt alkalma egy hónapon keresztül véleményeznie a szakmai és társadalmi nyilvánosságnak. Az azóta született módosítások még nem nyilvánosak, így azokról szakmai véleményt nem tudunk alkotni.

Az utóbbi időben a sajtóban sokféle, időnként egymásnak ellentmondó információ látott napvilágot a 2018 őszén közzétett NAT-tervezet különböző módosításaival kapcsolatban. Mivel a NAT a köznevelés jövőjének irányait hivatott kijelölni, elengedhetetlennek tartjuk, hogy megalkotása és bevezetése megfelelő szakmai alapokon nyugodjon. Kérjük tehát a végső tervezet mihamarabbi nyilvánosságra hozását, s az érdemi társadalmi vita megkezdését.

A NAT hatékonysága azon múlik, hogy az iskolák fel tudnak-e készülni a bevezetésére. Ehhez időre van szükség.

Az iskoláknak felül kell vizsgálniuk a helyi tanterveiket, el kell végezniük azok NAT-hoz és a kerettantervekhez való igazítását. A pedagógusoknak meg kell ismerniük a NAT-ban megjelenő új módszertani és tartalmi elemeket, fel kell készülniük arra, hogy ezeket a tanórákon alkalmazni tudják. Ezek a feladatok a mindennapi iskolai munka mellett több hónapot vesznek igénybe. Ugyanilyen összetett feladat az új NAT-hoz illeszkedő tankönyvek elkészítése, amelyhez szintén hosszú idő és az iskolákkal folytatott élénk párbeszéd szükséges.

A középiskoláknak 2019 őszén meg kellett hirdetniük a 2020/21. tanévben induló osztályokat. A tájékoztatók tartalmazzák a helyi tantervek tantervi hálóit. A diákok és a szülők ezek ismeretében választanak középiskolát. Aggályosnak tartjuk, ha a most felvételiző diákok oktatása nem a meghirdetettek szerint kezdődhet meg szeptemberben.

Igazi és átfogó változást, egy XXI. századi, s módszertanilag a kor elvárásaihoz igazodó NAT bevezetése csak akkor tud elindítani, ha a végrehajtásban kulcsfontosságú szerepet betöltő pedagógusok, vezetők, szülők és tanulók érdekeltségét, motiváltságát el tudja érni.

A fentiekre való tekintettel az a kérésünk, hogy az új NAT a megjelenést követően – az átállásra kellő időt biztosítva - legkorábban 2021 szeptemberében lépjen hatályba.

A korábbi bevezetés kapkodáshoz vezet, aminek a gyermekek látnák a kárát, a pedagógusok pozitív hozzáállását ezzel elveszíthetnénk. Ilyen módon a NAT nem tudná betölteni a pedagógiai folyamatok megújításában hivatott szerepét.


Barlay Bence
Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium


Békefi Gábor
Kempelen Farkas Gimnázium


Gadóné Kézdy Edit
Deák Téri Evangélikus Gimnázium


Schultz Zoltán
Lovassy László Gimnázium, Veszprém


Pásztor Attila
Budapesti Fazekas Mihály Gyak. Ált. isk. és Gimnázium


Juhász-Laczik Albin OSB
Pannonhalmi Bencés Gimnázium


Salga Imre
ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium


Horváth Bálint
Piarista Gimnázium, Budapest


Láng György
ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Ált. isk. és Gimnázium


Horváth Péter
Révai Miklós Gimnázium
Nemzeti Pedagógus Kar elnöke


Csapodi Zoltán
ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium


Lázár Tibor
Szent István Gimnázium, Budapest


Moss László
Eötvös József Gimnázium


Székely György
Veres Péter Gimnázium


Árendás Péter
Illyés Gyula Gimnázium, Budaörs

 

Budapest, 2020. január 17.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti